Gå til innhold

Når "flater" stanga ut


Jan_Haukaas

Anbefalte innlegg

Som tittelen viser kan dette muligens være en fullstendig verdiløs diskusjon som egentlig hører hjemme ca en mnd FØR sesongen starter...

Meeeen, her kommer det:

Når mener dere at en stang faktisk "flater ut". Med det mener jeg at den faktisk blir for liten/veik/slapp. Jeg synes det er kjempeartig å bruke så liten snøreklasse som praktisk mulig. Med mine erfaringer de siste årene dekker da en #4 stang det aller meste, men strekker meg opp til en #5 i smålaks elva. Når jeg drar i de større elvene er #7 og de større selvfølgelig på plass.

I går fikk jeg en mellomlaks på #5 stanga mi på Superpuppan str 14 og 0,20 mm spiss. Det ble en mildt sagt interresant kamp.... Sommerlaks som har stått i elva en stund har relativt bra med krefter så laksen tømte snella for line og 100 meter backing på null komma niks. Sto der med fisken på spoleknuten og relativt mye brems på snella. Det er ikke noe Biltema stang jeg har, men følte flere ganger at den omtrent ikke hadde noen nytte og jeg like gjerne kunne kjørt fisken rett på snella.

Hadde jeg brukt #7 stanga er det ikke sikkert 0,20 mm fortommen hadde holdt..

Hva tror dere ?

 

Jan

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker vanligvis også lettest mulig utstyr. I mitt fiske så er det ytterst sjelden, om noen gang i det hele tatt, at det er fisken som begrenser bruken av lett utstyr. Begrensningen er snarere bestemt av forholdene på fiskeplassen, som vinden på kysten, størrelse på fluer, vannplanter, størm i vannet, behov for kastelengde, behov for å kunne styre fisk vekk fra ting i vannet, og så videre.

Fiskemessig så kan jeg ikke tenke meg mange fiskene jeg har fått i Norge som jeg ikke hadde kunnet hanskes med på en firrerstang. Men å fly på kysten med firrer ville gjort turene slitsomme og fulle av frustrasjon. Ja dette er kanskje litt på kanten av temaet, men som sagt er det sjelden fisken som er problemet med å bruke lett utstyr, og jeg søker etter best mulig kamp. 

Har man nok snøre og plass hvor fisken ike kan vikle seg inn i noe, er det egentlig noen begrensning på hva man kan få landet med lett utstyr..?

Mulig man bør dra litt etikk inn i diskusjonen. Vi påfører fisken stress ved å fange den. Seansen bør ikke tynes ut i det lengste med tanke på fisken, og skal fisken gjenutsettes så vil det være uforsvarlig med alt for underdimensjonert utstyr.

Det er veldig få ganger jeg har opplevd utstyret som for spinkelt, og at man føler stanga ikke har noe å gi vil bare vare en kort stund. Det vil også være mye krefter helt i bunnen av stanga. Å føle at man ikke har kontroll på fisken i perioder er ekstra spenning i kampen, og jeg føler stanga som 'flatet ut' når jeg holder igjen det jeg tør og makter, men at det ikke er nok til å føle at man har mulighet til å kontrollere fisken.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra tema <<l

Fisker endel Laks med lette stenger og også hatt en stor økning i snittvekt siste årene og har hatt flere episoder der 5 stanga har flatet helt og man har null kontroll. Heldigvis er elvene mine sånn at fisken ikke er spesielt fortomsky så jeg kan bruke opp til 0,28 .

Jeg vil si at forventer man laks på 5+ så bør man gå opp til 6-7 stenger av  etiske hensyn, så får man heller miste litt fisk med fortomsbrudd. En 4-5 kg laks er tung og pumpe over stri strøm med en 5 stang og landingstiden går drastisk opp i forhold til en 7 stang. En annen ting man bør ha er en stor nok håv, da lander man ofte fisken først gang man har den inntil land.

Her en i grenseland for 5# stanga fisk ,men som var snill og kom enkelt opp :)

59901e9b251ba_August2017425.thumb.jpg.8e613b74996c4d24ee6e271f0a1b1b4b.jpg59901eac1375d_August2017428.thumb.jpg.4e4865d3d2ad91a32ddf3d7da9d48c8c.jpg

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått mye laks med insekter i magen der ja.

Superpuppan er ei kjempeflue i den elva litt utpå sesongen når vårfluene klekker, og de kan klekke i noen helt sinnsyke mengder.

Vet at streaking caddis, renaflua og dyret har gitt fisk der i sommer.

Sjøørreten beiter også på slike, og den største jeg har selv der er 3,6 kg. På nettopp Superpuppan i krok 14 og 0,20 mm.

For ordens skyld så har det meste av fisket i år foregått med 10" #7 nettopp fordi det har vært så utrolig mye stor fisk der inne. Den dagen jeg fikk denne var det veldig lav vannstand og krystalklart. Da er det ultralett som gjelder.

 

Jan

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe artig video Jan! :lol: Morsomt å se deg bakse rundt på elvebredden der!

Nydelig elv da. Fytti grisen for et glansbilde!!!

 

EDIT:

JAN: iom at laksen ser ut til å villig/hyppig ta insekter i overflata der, vet du hvor lenge smolten står i akkurat denne elva før den vandrer ut?

Endret av Jan Ingvar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...