Gå til innhold

Heptageniidae Sulphurea


Øyvind T

Anbefalte innlegg

  • 5 år senere...

Så en sulphurea i småfiskelva i dag, men bare en enda stk. Dessverre stakk den av før jeg rakk å få kameraet opp av sekken. :-\

Som nevnt i det gamle innlegget over her var også fisken her jeg var mer interessert i alle vårfluene som vingla rundt nedpå dammen som elva renner ut i.

Heptagenia Sulphurea er en nydleig døgnflue, det må jeg si. Utrolig fin i farge på kropp og vinger.

Det var min 6 år gamle sønn som så den først, han har fått ett godt øye til døgnfluer og andre insekter. Lover godt for fremtiden! ;D

Småfiskelva ligger i Akershus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Så spinner sverming av disse i Berbyelva om tirsdagen som var. Hadde bare grove laksestenger med meg. Tar med meg femmern neste tur opp ditt. Snakket med en svenske som hadde fått en 3,5 kg ørret der for noen år siden. Det var en brunørret sa han. Så fisk vaket men virket ikke som det var noen store fisk, men det er vel ikke så lett å avgjøre det dersom den tar fluene pent? Du får si ifra dersom du er i området Waffern så kan vi ta en kikk i elva ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får si ifra dersom du er i området Waffern så kan vi ta en kikk i elva ;)

Gir deg en pling neste gang jeg drar nedover uten kjærring og unger. :)

Ingen som har bilder av sulphurea da? Hvor lenge varer klekkeperioden for disse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant fisk i hunnselva i går som faktisk var selektiv på sulphurea  :) Den lot alt av baetiser passere, men hver eneste sulphur-dun ble tatt. Tror aldri jeg har opplevd det før . . .

Min største ørret oppførte seg likt. God aurivillii-klekking, men kun sulphurea og/eller dalecarlica ble tatt. Så det skjer, men jeg har bare opplevd dette den ene gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...