Gå til innhold

Svømmeføtter for bellyboat=


jonasbegood

Anbefalte innlegg

Hei!

Blir noe bellybåt fiske fremover, så lurer på om det er verdt å kjøpe seg nye svømmeføtter.

Vil jeg oppleve mer fart og bedre kontroll med "bedre" svømmeføtter, og evt hvilke typer er å foretrekke? 

Jeg bruker hovedsakelig vadesko da mine svømmeføtter er beregnet for det. Hva med dere? Hva anbefales? :)

 

Endret av jonasbegood
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jonas, hvis du planlegger å droppe vadesko og heller putte foten rett inn i finna, så ville jeg sørget for at det er rom nok til å få inn foten med et ekstra lag med neoprensokk utenpå sokken på buksa, for da har man plutselig risikoen for at man kan få hull i sokken på buksa når du går inn og ut av bellyen. Kanskje finnes det finner med regulérbare vrister?? Jeg bruker alltid ullsokker oppi vadebuksa, og så har jeg et par neoprensokker utenpå sokken på vadebuksa for å skåne denne, men mine nåværende finner (som fulgte med kjøp av Guideline sin Drifter), er jævlig tighte!! Får angst for at sveisene i sokkene på buksa skal strekkes og ødelegges hver gang presser føttene inn i finnene...:o 

Så jeg vurderer rett og slett å klippe dem opp i vrista og utvide dem med en neopren-lapp eller sykkelslange el.

Hvis du ender opp med noen gode finner til sko, så del gjerne erfaringen her, for jeg lurer på om det er bedre med sko på, eller uten, slik jeg har det i dag (er jo egentlig litt hassle uten vadesko når man skal bevege seg fra og til bilen igjen...) Men frykter at den ankelstøtten som sko gir, vil begrense padleegenskapene til føttene mine litt :rolleyes: Det er jææævli smooth å padle uten sko på seg iallefall <<l

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På grunn av tregheten hoftesjarken utgjør i vannet er det grenser for hvor nærme du kommer å plane, men litt er det å hente med "riktig" valg av føtter. Har også som Erik kommet frem til at Force Fins utgjør en forskjell. I hvert fall når du sitter på vannet en hel dag. Har forsøkt sånne til å snøre på vadesko, de som følger med i pakkeløsning som må brukes uten sko (anbefaler ekstra neoprenføtter), lange svømmeføtter for dykking og nå til sist altså Force Fins. Mistenker at Erik bruker en annen modell enn meg, for mine Force Fins er lagd for bruk med vadesko. Dette gjør meg mer fleksibel der det ikke er parkeringsplass ved siden av vannet og jeg må gå litt/mye/langt uten å bytte fottøy. http://www.forcefin.com/fishing/force-fin-float-tube-fins Baksiden med disse føttene er at de er relativt kostbare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt gamle svømmeføtter som jeg kjøpte billig på gjenbruk. Da jeg fikk fort krampe i foten måtte jeg kutte/tilpasse for å få inn vade sko.  Har fungert helt greit. Nå har jeg fått låne et par røde som skoen passer rett i uten å fikse noe. Jeg har sett rundt på nett og jeg tror nok Force fin er et godt valg dersom jeg skulle kjøpt noe nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode tips folkens. Jeg ser absolutt nødvendigheten med neoprensokker om jeg skal kjøre uten vadesko. Er jo relativt enkelt å gå til vannet i vadesko, for så å la de ligge igjen når du er ute på vannet. Jeg er nøye med vaderne mine, så tror jeg hadde valgt den løsningen fremfor ulendt terreng og kun neoprensokk.

Har lagt inn et søk på finn.no etter forcefins. Jeg greier ikke helt å rettferdiggjøre splitter nye forcefins for vadesko akkurat nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 31.8.2017 den 22.40, jonasbegood skrev:

Har lagt inn et søk på finn.no etter forcefins. Jeg greier ikke helt å rettferdiggjøre splitter nye forcefins for vadesko akkurat nå.

Kjøpte selv Force fins via finn. Mener jeg betalte ca 500 buckaroos da. Jeg har størrelse XL (mener jeg) og det er akkurat passe til mine føtter i str 46 (ikke noen ekstra neoprensokk). Hadde kanskje vært hakket bedre med en litt mindre størrelse (evt med noeprensokk), for å få dem til å sitte litt bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn rent praktisk vil jeg si det er stor fordel å ha svømmeføtter tilpasset vadesko. I alle fall jeg går ofte i land på øyer og holmer og da er skoa fine å ha. 

Jeg tror de bellyføttene fra forcefin er såpass sjeldne at det er langt mellom dem på Finn. Dyre er de også, men sikkert veldig bra. Har forcefins selv, men vanlige til dykking, uten plass til sko. Knallbra føtter. Litt tunge (jeg har en litt lengre variant enn de vanligste) men bra fremdrift på dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

De likner veldig på de jeg har til pontongbåtbruk. De er veldig korte, så jeg vil tro du får ganske dårlig fremdrift med dem.

Disse derimot: http://www.gero.no/nb-NO/produkter/bellybater/outcast-power-kick-fins.aspx 

sDe ser litt lengere ut og ser til forveksling veldig like ut som force fins i utformingen. Dyre da, men jeg har mer trua på de. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror xxl har tilbud på guideline drifter fins til 300 kr

Tror ikke du finner noe bedre til den prisen.  Skal kjøpe et par selv.

Rettelse... har kjøpt. Disse er for bruk uten vade sko. Liker helst med vade sko,  men det må jo prøves uten også :)  Hvis det blir for mye krampe uten sko, blir det redesign av fotfeste til skofeste.

Endret av Tørrflua
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.8.2017 den 15.58, Jan Ingvar skrev:

Akkurat denne modellen er ukjent for meg, men jeg har prøvd noe som ligner med snøring i front og uten polstring i ankelstøtten. Ingen suksess for min del

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apollo Bio Fins er en de aller beste svømmeføttene på markedet som brukes mye av militæret,politiet og dykkere.
Laget i 100% rågummi, men de er ganske tunge og frakte inn og ut av marka.
Har brukt de i mange år og man kan bruke de hele dagen uten å få krampe i leggene.
Kraftige hælremmer med justeringsmuligheter som passer godt til de fleste vadesko.
Mange dykkebutikker har disse.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...