Gå til innhold

hip eller sling pack Favoritter?


Micr

Anbefalte innlegg

Hei.

Ønsker å kjøpe en bag som rummer det essensielle utstyr unner vade fiske + litt ekstra. Fiske litt i sjøen, i marka og en tur i blandt til en elv. Så kunne tenke mig en allround god løsning. Gerne vanntett så man kan have telefon, kamera og annet safe.

Har sett på blant annet patagonia sling pack atom, og simms hipbag dry creek. Men dett er min føste kjøpt til formålet så vet ikke helt hvad jeg egentlig trenger?

Hvad er folks favoritter her og hvorfor?

Takker for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt Patagonia Sling Pack Atom i snart to sesonger. Jeg er ganske fornøyd - i den forstand at jeg ikke ser at det kan eksistere noen bedre løsning for meg, hva kan man forvente av en fiskeveske? Noen ganger opplever jeg den som litt liten - med flere enn to fluebokser, kamera, ekstra snelle, fem-seks spoler stroft og vannflaske oppleves den som litt crowded [1].  I tillegg har den en del muligheter på utsiden jeg ikke har utnyttet fullt ut. Sling-konseptet fungerer veldig bra for meg - den sitter veldig bra på ryggen under praktiskt fiske, samtidig som den fungerer veldig bra som 'arbeidsbord' når jeg har den svingt fram.

Den er ikke vanntett i seg selv - men den har en liten vanntett zip-lock bag på innsiden hvor jeg har mobil og bilnøkler. Kameraet jeg har med på tur er vanntett, så det får slenge litt rundt i hovedrommet (og om du kjøper en vanntett sak, er den bare vanntett så lenge glidelåsen er ordentlig lukket. Behovet kan alltids dekkes med solide ziplock-poser.)

[1] Mulig jeg har med meg litt for mye stasj... prioritering er vanskelig... :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har stort sett med meg en ryggsekk som jeg setter på land (genser, jakke, vannflaske, kamera osv), og en hip pack på meg som jeg har fluebokser, nipper, peang, impregnering, amadou, risteboks, fortomsmateriale osv i. En mindre hip pack (Patagonia Stealth)for turer der jeg ikke trenger mer enn 2-3 fluebokser, og en større (Simms G4 Pro) for 4-5 fluebokser der jeg skulle behøve det. Har ikke prøvd sling pack, men er veldig glad i hip packs.

Patagonia Stealth er fin. Den er ikke vanntett, men rommer utrolig mye ift størrelsen. Det finnes fine festetannordninger utenpå for utstyr. Masse lommer innvendig, god kvalitet, fine sidelommer, god å ha på. To hovedrom, der den ytterste kan brettes helt ned til en arbeidsbenk. Man kan feste pin-on-reels på insiden. 

Simms G4 Pro er nykommeren. Den har ikke sluppet inn en dråpe vann for meg. Den skal iallefall være helt vanntett i bunnen. Virker holdbar, mye lommer for god organisering, greie muligheter til å feste saker på utsiden, god plass, lett å åpne hovedrom med en hånd, fine strammebånd for å justere vinkelen på packen, lommer på siden, lomme med festebånd under for vannflaske/jakke. To hovedrom, der den ytterste kan brettes helt ned til en arbeidsbenk. Flere steder å feste saker innvendig. I hovedrommet nærmest magen får jeg plass til minimum 4 store fluebokser (C&F large).

 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pategonia stealth bruker jeg selv også, veldig god, den er som nevnt ikke vanntett, men det har aldri plaget meg. Du kan snu den frem til en slags chest pack, veldig praktisk når du skal bytte fluer, spiss m.m. Men, skal du på dagstur med kun denne tror jeg den blir litt snau. Klarer du deg med 2 fluebokser, 1 snelle, div småtteri så holder den til ei lita nistepakke og drikke. 

Selv liker jeg å bytte om ved vannet om det er mer enn 20minutters gange til vannet. 

Da bruker jeg en gampediger sekk som jeg putter vadere, vadeskoa, termosen, maten, håven osv oppi.

Liker spesielt den skumgummi flata inne i fremre lomme, bruker å plassere 3-5 aktuelle fluer der/evt de jeg har bytta ut. 

Det att du kan ha den fremme på brystkassa gjør at jeg ikke blir "lei av å ha den på". Bytter bare på hvor jeg har den. Lommene til vannflaska kunne nok ha vært noe bedre. 

 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar.

 

plejer selv å slenge vadebukser, sko, håv osv i en større sekk frem til vannet om jeg må sykle eller gå et stykke. Så det blir vel stort set bare til å ha med ut i vannet og evt. Drikke og en snack om jeg beveger mig bort fra bilen, leiren. 

Tenker en slingpack er litt mere praktisk ift. Linekurv når den skal med og at en Sling kanskje sitter litt høyere enn en hip bag. Men ville gjerne hører mere erfarne sine vurderinger. 

Ser Patagonia atom Sling er på bud nå, men simms sin versjon av slingpack er jo endda en mulighet. Må kanskje bare stikke ut til butikken og prøve dem og se hva jeg kommer hjem med. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...