Gå til innhold

skjeive reker


Kjetil

Anbefalte innlegg

Mulig det er litt vågalt å komme med et slikt spørsmål nå som de innhuga innlandsfiskerne for alvor har abstinenser og sitter og ser på isen smelte...

 

Men jeg opplever et problem med mange av mine reke imitasjoner, men også tangloppe/marflo, at de til tider går både sidelengs og opp-ned i vannet. Vil ikke tro dette uten videre innbyr til tillitt....

 

Jeg fortynger lett med bly på undersiden, evt med noen turn mot øyet av kroken, nettopp for å få dem riktig vei. Noen som har noen tips til meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner godt problemet, men mener det ikke må overfokuseres. Har du sett en tangloppe i vannet ? Den går alle veier den; oppned, sidelengs, baklengs og hva det skal være. Og rekene som ofte bindes med øynene bak....de svømmer ikke baklengs, men de flykter avogtil baklengs et lite stykke om de føler seg truet. Vil man likevel, feks av krokingshensyn, eller rene psykiske hensyn :), ha fluene til å gå med spissen ned, hjelper det lite bare å legge fortynging på undersiden av kroken. Problemet skyldes somregel at man binder for store fluer for på små kroker, om du skjønner hva jeg mener. Bind fluene like store men på en krok som er et nummer eller to større.

 

mvh

rjf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...