Gå til innhold

Fiskestangshoppehjelp


RolvS

Anbefalte innlegg

Hei,

Det er kanhende en viss fare for at dette blir en meningsløs tråd med alt for mange meninger i alle retninger, og dette blir masse vage subjektive greier basert på følelser og overtro og ikke mye fakta, men det er verdt et forsøk: Jeg skal kjøpe ny stang til våren og trenger forslag. Men først, litt bakgrunn.

Til nå har jeg stort sett gått for forholdsvis raske stenger, med fokus på kasteegenskapene, og jeg har f.x sett på poeng-scoren for de _lengste_ kastene i Yellowstone Anglers stangtester når jeg har shoppet. Det er kan hende et tegn på at jeg er i ferd med å bli voksen *host* men nå har jeg innsett at jeg har lyst på en fiskestang. Jeg ser etter en stang for elvefiske, hvor vannkast er primær kasteteknikk, distanse egentlig ikke er veldig relevant og alt for tynn fortom noen ganger påkrevd. Stenger hvor presisjon og følelse av kontroll på ti meter er viktigere enn ryggrad til å kaste tretti. #4 eller #5. Ikke #3. Mulig jeg ender opp med ei glass-stang en dag. Men det er ikke denne runden.

Stenger som er på radaren, så det er mulig å se hvor jeg tror jeg skal:

  • Scott G (kanskje den nye, jeg så den var diskutert elsewhere her på forumet. Jeg synes forøvrig snellefestet var smashing, bare så det er sagt.)
  • Sage Circa (wat? er ikke den å finne i butikken?)
  • Thomas & Thomas-stanga jeg ikke husker typebetegnelse på i farta
  • Eikre Fly Aquila?

Jeg har opplevd at det er lett å se seg blind på spenst/kraft og vekt, og inntrykket mitt er at det ofte det som vektlegges i markedsføringsmaterialet. Jeg har for eksempel ikke lagt merke til noen som sier "skal du kaste bare ett kast, og det er under ti meter, i løpet av en dag, så er dette stanga for deg!" liksom.

Så til spørsmålet: Hva mener du burde være med på lista over stenger jeg burde vurdere, gitt denne introduksjonen? Hvorfor burde jeg vurdere den? Hva er din erfaring med stanga? Er det mulig å prøve stanga hos en forhandler i Oslo-området? (Angler, Gero, Nfisk?)

Jeg for min del er mest interessert i å samle gode alternativer. Mange muligheter først, så teste litt, snevre det inn, realitetssjekke mot budsjett osv. Kjøpe stang i April. Fiske i Blanka i Juli. Best å starte forberedelsene så snart som mulig - har allerede en følelse av dårlig tid.

Tnx!

-r-

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes det er håpløst å anbefale andre noe som helst, fordi ingen har de samme preferansene som meg selv og ingen har neppe prøvd alle stengene i markedet heller. Det jeg imidlertid vil holde en knapp på, er å prøve selv! Prøvekast stenger opp mot hverandre. Bare pass på at de alle har samme lengde og er lagd for det samme snøret. Bruk det samme snøret når du prøver alle stengene! Ta deg tid og kast igjen. 

Utrolig nok er det mange som er reservert mot å la kundene prøve før de kjøper. Derfor vil jeg i hvert fall anbefale Jarle & Bjørnar fluefiske i Lillestrøm som én av forhandlerne du reiser innom (du får knapt kjøpe en Scott stang uten å ha prøvd den først. Og så har forretningen alle seriene inne). På Jessheim er det vel kastebasseng på utsiden og i Oslo renner Akerselva rett på utsiden... 

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutes ago, Mr. Bean said:

Jeg syntes det er håpløst å anbefale andre noe som helst, fordi ingen har de samme preferansene som meg selv og ingen har neppe prøvd alle stengene i markedet heller.

Takk for feedback. Skal selvsagt prøve alt det jeg er kar om! :) Flere har nevnt Jarle & Bjørnar - jeg har tenkt meg innom en tur der og. Men det er endelig med tid, så jeg setter pris på å høre andres erfaringer. Det hjelper til å begrense hvor mange stenger jeg må prøve... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med mr bean her i at det er vanskelig å anbefale, og egentlig helt avgjørende å prøve, og med samme snøret, og gjerne flere forskjellige snører. Circa er utgående modell, så det kan hende du kan gjøre et godt kjøp om du finner en. Jeg har en i 7,9 eller 8 fot klasse 4 om du kunne tenke deg å prøve. Scott g2, den gamle, synes jeg ikke noe særlig om, den føles litt 'utdatert' og 'gammel teknologi' (her er mange uenige med meg vet jeg...)

Om jeg skulle velge så ville jeg helt klart velge klasse 4, og jeg ville valgt en kortere stang enn 9 fot. Gjerne 8 fot eller kortere. Da har du en stang som kaster langt nok, en litt lett firrer er gøy å kjøre fisk på, og kortere stang gjør at det kjennes ut som du går med lettere stang, og den er lettere å holde på med inne i de tettere begrodde områdene. Svingvelten vil også føles lettere med en kortere stang. Når det er sagt, så er det mange stangserier som føles vidt forskjellig i ulike lengder innen samme klasse. Sjekk gjerne stenger med midflex eller medium-medium/fast aksjon i stedet for de mest toppede kastemaskinene. Etter min mening så er de lettere klassene til for behagelig fiske, og gøy med fisk på, ikke for å trykke ut mest mulig line.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutes ago, Truls H. Johnsen said:

Enig med mr bean her i at det er vanskelig å anbefale, og egentlig helt avgjørende å prøve, og med samme snøret, og gjerne flere forskjellige snører.

Takk for feedback, Truls!

Jeg må vel klarere litt her; jeg er ikke ute etter hverken råd om hvordan jeg skal finne ny stang eller anbefalinger til hvilken stang jeg bør kjøpe - jeg har en viss ide om hvilke avveininger jeg jeg må gjøre når jeg kjøper ei stang. Dette er så mye enklere - jeg er ute etter dine og andres erfaringer med spesifikke konkrete stenger med spesielt gode kortdistanseegenskaper ('slaskeraier', kontra 'kraftpakker'.)

Det er tusenvis av stenger å prøve, og det er begrenset med tid. Det jeg ber om er hjelp til å redusere søkerommet, ikke øke det ;) Det burde f.x. være forståelig at  Scott Radian, Hardy Wraith og kanskje også Sage X ikke er på kandidat-lista her (Jeg har en Wraith i #5. Kjempehappy. Ekte kjærlighet. Nå skal den få en litt søtere og snillere søster jeg håper den kan bli godvenner med) Hva mener du er sammenlignbart med Sage Circa av det som finnes på markedet, f.x?

Cheers, 

-r-

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, det er fort gjort at det slår ut motsatt vei enn tenkt, og at man lager mer forvirring og øker antallet muligheter heller enn motsatt.

Jeg er veldig glad i winston sine stangserier, winston wt bygger jeg nå, det blir en knallstang, b3x har jeg brukt veldig mye. Den er riktignok ganske rask, men den er det masse finfølelse i allikevel, og winston b3ls er jeg veldig spent på. Sistnevnte er enda dypere. Dette er fiskestenger med stor F, men vanskelig å få prøvekastet. Er spent på scott sin nye g-serie, den ville jeg i hvert fall sjekket ut, i tillegg til winston.

Utover disse så er det masse stenger som ikke er tilgjengelig som fabrikkbygde jeg bruker, og der er det flere favoritter, så de er det nok ikke noe vits å nevne. 

  • Lik 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sjeldent å finne en dårlig stang i dag men du kan finne flere som du ikke blir fortrolig med.  Gjør som de nevner over, ut å prøv. Husker en gang jeg tok med 8-10 stenger i klasse 4 og 5. Kastet og kastet. Endte opp med 3 stenger jeg likte. Hadde ikke sett på merke eller pris før da.1 Sage stang til 3000 og 2 TFO proffesonal til 1000 pr st. Ble kjøp av de to siste i klasse 4  8,6 fot og 5  9 fot. Har nå endelig bygget en Epic som har tatt over for TFO 4. Mitt fiske i elv og vann brukes nesten alt 4 stang. Har vært oppe hos stonefly å testa Eikre venator i klasse 4 9,6 fot i kastedammen der.Likte stanga godt og det er bra pris hvis den passer deg.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var hos Angler i Nydalen i sommer ifm besøk hos svigers.

Var på jakt etter ei medium stang i klasse 4, og hadde på forhånd gått og sikla på T&T Aeros ("Medium+"). Jeg endte opp med å testkaste både den og Loop Cross S1 (som var noe stivere). Veldig glad  i etterkant for at jeg endte opp med T&T Aeros 9 fot klasse 4, til tross for at S1'en også var steinbra! Men følte ikke at S1'en var like delikat og fintfølende... Fy faen så sweet Aerosen er! Koster skjorta men 100% verdt hvert øre. Den vippet umiddelbart NRX'en min av tronplassen over go-to-stang... 

Jeg, som deg, var også på jakt etter ei stang som var god på vannkast, og la meg si at Aerosen overrasker meg like mye på hver tur! Når du tror at stanga skal havarere i kastet og ikke greie å overføre mer kraft, så blir man like overrasket hver gang man kjenner, og ser, at det fortsatt er spenst igjen i stanga til å levere helt ut! I tillegg så er den selvfølgelig delikat på vanlige overarmskast - og nydelig å se til... Så gjelder det jo å finne et snøre som matcher de ønskede kastetypene og -lengdene til stanga du har valgt.

100% subjektiv her, men var det ikke det du ville ha? :rolleyes:

EDIT: hva med DT til formålet ditt?? Nydelig å vannkaste med på alle lengder.

Endret av Jan Ingvar
  • Lik 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for feedback!

Jeg har til nå denne lista med stenger å teste fram mot shoppebonanza på vårparten. Lista er sortert etter hva jeg tror blir resultatet til slutt:

  • T&T Aeros #4 - både 9' og 8'6" må testes. Takk for tips @Jan Ingvar, akkurat den typen beskrivelse jeg var ute etter. Supernyttig. Må nok en tur til Angler. Kommer nok til å fylle ei snelle med et DT-snøre også.
  • Winston b3ls #4. 9', 8'6". Tnx @Truls H. Johnsen, dette var kanskje den mest overraskende - Winston var ikke på radaren i det hele tatt. Seilte straks opp som en het kandidat etter litt ekstra research. Jeg tror jeg har en tilgodelapp på Lysaker-brygga - så da har jeg flere grunner til å ta turen, de har den inne :D)
  • Scott G (ny serie) - #4, 8'6", kanskje 9'. Jeg likte beskrivelsen av at de har fokusert på å få til en dyp og død stang. J&B i Lillestrøm er (bare nesten) på veien hjem fra jobb - så det blir det nok en råd med når den blir tilgjengelig (tnx @Mr. Bean for å peke dit.)
  • Eikre Venator - må testes i alle fall. Kanskje litt utafor det jeg hadde tenkt for meg, men det kan funke? Jeg er samtidig på utkikk etter en litt lang lett nymfestang, så det kan jo hende jeg ryker på en slik uansett, og det er jo dobbelt så morro å kjøpe to stenger enn bare en. Tnx @Tørrflua!
  • Hardy Sirrus #4, 8' - @Bounce, du har nok helt rett - jeg må ha med en glass-stang i vurderingen.
  • Hardy Zephrus Ultralite- #4, 8'9" - Det er kanskje en overraskelse at den er på lista, menneh. Jeg liker Hardy, og når det kommer no nytt må det nesten være med i utvalget. Åråsen neste.

Jeg kommer nok til å teste flere stenger enn dette, men jeg føler meg og ganske sikker på at minst en av stengene nevnt over blir med meg hjem.

Om det er flere modeller som passer inn i bildet, så setter jeg fortsatt pris på forslag :) Å lete etter det nye leketøyet er halve moroa!

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tommelen opp for å inkludere glass, da er det mulig for meg å anbefale noe. Se om du får tak i enten Blue Halo 805, en lett femmer, eller Epic 480. Begge rolige presentasjonsverktøy med følelse. BH er av disse, etter min mening, mere stang for pengene, pga lavere pris. Dessverre er den seldent å finne en for testing, det er flere som har Epic her i landet.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Truls nevnte Winston B3ls over her,og jeg kan bare istemme :-)

Har en 9' #4,som jeg bruker til tørrflue i elv,og det er en nytelse å kaste og kjøre fisk på den.Skulle gjerne prøvd 8'6 i samme klasse,da jeg liker den lengden.

Men er du ute etter en fiskestang,må du bare prøve B3ls.... :-)

  • Lik 4
  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fire av seks stenger på lista testet. Kort subjektiv evaluering så langt:

- Eikre-Fly Venator, 10' 3", #4. Testet med GL Fario #4: Fin å vannkaste med, lader dypt når bukt/anker sitter skikkelig. Overhode-kast med grei presisjon, kanskje ikke voldsomt med 'feel'. Noen griserumper ble det til jeg greide justere ned kastetempo. Litt høy svingvekt til å være 'fin-stanga' - føles mer ut som en sekser enn en firer når jeg holder den i hånda. Ikke uventa ettersom den er en halv kilometer lengre enn de andre stengene jeg har tenkt å sjekke ut. Det teller kanskje ikke som en test heller - ettersom jeg kom i skade for å kjøpe den som nymfestang da Noroco hadde den siste de hadde liggende i nettbutikken til nesten gratis. (Utgående Hardy-modeller som Jet og Shadow er også festlig billig hos de butikkene som har de inne om dagen.)

- Hardy Sirrius - testet en #3 7'6" hos stangpusheren @Robban: Grei 'morostang' kanskje, men har ingen sjangser til å nå opp som 'dagligstanga' når jeg går i elva. Det blir ikke glass denne gangen. Testet en annen litt mer aktuell stang samtidig så denne fikk kanskje ikke det fokuset den hadde fortjent.

- Scott G #4 8'8", hos Jarle & Bjørnar. SA ART og SA SBT: God kontroll og feel på kort distanse. Traff 'jordflekkene' 9 og 13 meter unna med ulldotten forrest nesten når jeg ville. Scott sier denne stanga er lagd for å stoppe fort. Ved noe belastning (15 meter i lufta) og en høy og ganske kontant stopp etter fram/bak-sleng 'vobbler' stanga en gang opp, en gang ned, og stopper i midten. Greit lite forstyrrelser utover lina. Jeg var mer kompis med SBT enn ART på denne stanga. Jeg liker lette stenger, denne kjentes ikke 'spesielt lett'. Den var dog paret med en ganske tung snelle.

- Hardy Zephrus Ultralite #4 8'9" med GL Highwater (også hos @Robban) : Oi. Oi gud bedre. Noe så uventet - ikke som jeg trodde den kom til å være i det hele tatt. Jeg påkaller Gammel-Erik med Glodhaugen i underetasjen. Så langt ute i myra. Hvor mange runder på Bislet? Hvor lang er summetonen? Jeg glemte lett resten av tinga jeg skulle ha - husket bare vagt at jeg ønsket meg Guidelines svømmeføtter til bellyen. På matbutikken greide jeg plukke med meg fire pakker Fjordlands fra butikken (jeg kjøper egentlig aldri fjordlands, men det var bare å glemme å finne på noe annet til middag.) (Litt mindre subjektive detaljer: Lader dypt - helt ned i korken - tidlig, feel så det holder, lett som en fjær - kjennes nesten vektløs ut. Jeg ble tydelig straffet for kastefeilene mine - men det er bare kos, jeg har jo tenkt å bli flink til å kaste uansett... :] Ompha nok til å gå lengre lengde ved behov - Robert la ut nesten hele Highwater-snøret så vidt jeg kunne se. Nå var det ikke mulig å sette på en kilosfisk på en 7x spiss og se hvordan det kjentes, men yngstegutten på 3 simulerte litt fisk - og jeg er overbevist om at dette er ei orntli' Fiskestang og at det ikke bare er på plena den kjennes knall ut.) Den må nok testes litt til, etter at forventningene er justert (opp) og jeg greier møte den med et litt mer kritiskt blikk.

Skal teste Aeros og b3ls også - og G og Z.UL en gang til, da med medbrakt snøre og snelle. Men det skal nok litt til. Det spørs om ikke løpet er kjørt.

-r-

Endret av rolvseehuus
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skaffet meg først en Sage Circa 489. Den fant jeg ut var tingen for meg. Jeg ble såpass overbevist at jeg fikk tak i en Circa 589 for litt siden. Jeg bruker de stengene med Rio Trout LT og Single Handed Spey. De har desverre gått ut av produksjon, men hvis man leter litt så kan man sikkert oppdrive en enda. Dette var kanskje ikke til så mye hjelp, men jeg elsker mine;)

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Takker for hjelpa jeg fikk i denne tråden! Jeg hadde til å begynne med egentlig bestemt meg for ikke å kjøpe Hardy (har to fra før) og gjorde så godt som jeg kunne for å teste stenger og finne alternativer. I failed. Nå er jakten over og det ble Zephrus Ultralite 8’9’’ #4 til slutt likevel.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...