Gå til innhold
  • 0

Noen som har Guideline Vosso #68 Fly Reel


Tommy Grøtte

Spørsmål

6 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Det vil ikke være noe problem i den forstand at den ikke passer på stanga. Merkingen 68 antyder at den er fra leverandørens side er beregnet til klasse 6, 7 og 8. Den kan derfor være litt større, tyngre og ha større kapasitet enn nødvendig. Tyngden i snella kan gi litt baktyngde i oppsettet, uten at det trenger å ha noen praktisk betydning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg foretrekker å ha balansen litt foran i håndtaket når jeg balanserer stanga (med snella montert) i hånda.

Da føles stanga lettest mulig når man kaster. har man en tung snelle så vil balansepunktet flyttes nærmere snella. Det er det små marginer og forskjeller det er snakk om her, men det er sånn jeg tenker når jeg bygger stenger og velger snelle til stanga. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Tommy, når man setter på ei snelle som kanskje er dobbelt så tung som selve stanga er i egenvekt, og plasserer denne på enden i snellefestet (hvor den selvfølgelig hører hjemme), så gjør dette noe med balansen i stanga. Noen stenger "takler" tyngde bedre enn andre...mens med andre stenger kan man føle at det er noe snodig over stanga og balansen, når man har for tung snelle på...

Det har med hvordan stanga vil føles å svinge med etterpå. Når Truls snakker om balanse så kan man se for seg at man holder stanga med påmontert snelle, helt vanlig i hånda med stangtuppen pekende noe oppover, og på en måte slipper taket/kraften i hånda... Hvis det føles som at stanga da vil vippe bakover, så er den baktung, og hvis man føler den vipper fremover, så er den fremtung (kanskje ikke så vanlig..) Dersom man føler at stanga balanserer perfekt av seg selv så er den da nøytral :) 

Husk at hvis stanga veier feks 80gr i seg selv, og man først setter på ei snelle som veier 100gr, og deretter ei som veier 150gr, så vil det bli ganske tydelig at den ene snella passer bedre enn den andre hvis man tester direkte mot hverandre...men man må nesten sette på ei vilkårlig snelle og deretter prøve å ta stilling til om snella føles for tung eller for lett, på den konkrete stanga...

Hvor stor betydning det vil ha for følelsen med kasting osv om stanga er baktung, er nok ganske individuelt fra person til person.. Jeg personlig vil ha så lette sneller som mulig, men det er bare meg.

Endret av Jan Ingvar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...