Gå til innhold

Ørret håv?


Tommy Grøtte

Anbefalte innlegg

Gumminetting tar i mindre med fiskelukt enn vanlig netting, men dersom du går for vanlig netting, ta en uten knuter (behandler fisk bedre, fisker du C&R?). Samme med flat bunn på garn. Stor maske i garn gir mindre vannmotstand enn mindre (fisker du i kraftig strøm?).

Kjøp gjerne en billig en så når den flyter ned elva etter at magneten har gitt seg så føler du deg mindre forbannet.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.9.2017 den 8.51, Bounce skrev:

Kjøp gjerne en billig en så når den flyter ned elva etter at magneten har gitt seg så føler du deg mindre forbannet.

Cortland har en hov-magnet som koster et par hundrelapper - og den gir seg ikke. Den er så sterk at man får et realt klyp om en av fingrene kommer mellom de to komponentene når man skal hekte fast hoven igjen. 

Ellers er jeg enig i gumminett, flat bunn og at det er smart med vekt i håndtaket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Bounce skrev:

Enig med Pål at en sterk magnet er fint å ha, og ellers er det lurt å se til at noen form av backup er til stede å feste håv til mannen.

Min magnet har da med en spiral-greie som man fester i mannen. Jeg bruker å gjøre klar håven ved å løsne den under kjøring, og så ligger den bare på siden av meg og venter. Selv i elv.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker denne C&F sin magnet (regner med du har samme Eirik?):

http://www.sportfish.co.uk/c-f-magnetic-fishing-net-releaser.html

Men bruker ikke den tilhørende "telefonledningen" til å feste i, men har istedet en lang og god dobbel strikk (kjøpt feks på en sy-/stoffbutikk, Stoff og Stil) som jeg fester i D-ringen bak på vadejakka/fluevesten. Magneten er helt fantastisk i denne pakken, og "finner seg selv" veldig lett når man fører håven bak ryggen og oppover mot ringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også falt for McLean, da den er lett og har integrert vekt.

Har stripset fast C&F-magneten i håvbuen, slik at håven henger med skaftet ned på vadejakka. Mye lettere å få tak i den når det gjelder!

I enden av skaftet har jeg festet medfølgende spiralledning. Andre enden av ledningen festes nede på venstre siden av vadejakka (jeg er høyrehendt og håver med venstre). På denne måten så får man mer enn god nok rekkevidde på håven selv om den er forankret i "mannen". 

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...