Gå til innhold

Enhåndsstang med skyteklump


Dagsturdag

Anbefalte innlegg

Hei!

har i 2 år fisket med en 9" #5 med en variasjon av forskjellige snører. 

Stangen er er Greys GR 30

GL Presentation #5

 

Nå kunne jeg tenke meg å prøve å gå opp en klasse eller 2, og tenkte da at jeg skulle prøve ut en skyteklump.

Har noen noen gode råd/efrainger på hva slags stang man burde se etter? 

Stangen skal være enhånds og helst ikke for dyr, da den bare skal bli brukt til fiske etter smålaks og sjøørret.

 

Mvh Dag

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, 

Finnes helt sikkert mye som kan være bra for det du etterspør. Jeg har en Guideline LXi #7 som er knall til sjøørret og laksefiske. 10 fot. En flott stang som er anvendelig. Den kommer som 5-delt  og er mao en praktisk reisestang som er enkel å slenge i sekken. Les mer om stanga her: http://www.guideline.no/filestore/News/lxi1007AOF22015.pdf

Ellers har Guideline gode skyteklumper feks RTG Compact 7/8 (21 gram) som kan kappes litt slik at den passer en #7 LXi som er mest håndterbar med 17-18 grams klump. 

Trond

 

 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fiske etter smålaks og sjøørret i elv, antar jeg? Hvis det i all hovedsak er en rolig elv med ganske små SØ og laks kommer du nok et stykke på vei med den stanga du har, men du får en tøff jobb med å få inn fisk på en kurant måte dersom det er bra med strøm eller fisk på 1,5-2 kg og oppover. De sparker ofte godt fra seg, og skal du sette ut er det fint om man får inn fisken rimelig kjapt.

Hvis det er mulighet for litt større fisk så ville jeg valgt et par klasser opp, som du tenker, og gjerne med stanglengde på opp mot 10 fot, men 9 fot går også helt greit. Det kan jo hende at en switch stang er en god løsning for deg også? (bare et forslag, og forutsetter at du ikke ser etter ustyr som også skal brukes i sjøen).

Jeg kan si noe om hvilket utstyr jeg bruker, og hvorfor:

10 fot Hardy Swift #8 med enten Guideline Coastal slow intermediate #8 (en drøm å kaste langt med synes jeg) eller Lee Wulff Ambush Triangle Taper flyt + synkende fortom (fin til spey når det er mye vegetasjon bak).  

10 fot Guideline LeCie #7 med en #7 line fra Fenwick i flyt (husker ikke akkurat modell) for det lettere fisket etter SØ/ Laks.    

11,9 fot Redington Prospector switch stang med enten ovenfor nevnte Wulff line eller helst: Rio Scandi Short VersiTip #8 (31 gram, med 4 utskiftbare spisser fra flyt til synk 6). Sistnevnte line brukes utelukkende til spey kasting og denger lett ut fluer i de fleste størrelser uten at man blir helt utslitt. Dette oppsettet har i all hovedsak tatt over behovet for to-hånds stang etter at elva har gått ned utpå sesongen, for min del.   

Hvis jeg skulle valgt kun 1 av disse oppsettene ville jeg gått for switch stanga, som egentlig kan gjøre alt det de 2 andre stengene også gjør unntatt det aller letteste overflatefisket. Jeg fisker i ganske stor elv med mulighet for stor fisk så det styrere egentlig mest mitt valg.

Ville sett litt etter brukt utstyr siden vi er i den årstiden mange ikke fisker etter SØ/laks lengre (og kanskje bytter ut utstyr), eller et salgstilbud i en butikk. Da kan man få veldig bra utstyr til en rimelig penge.

Lykke til!

     

Endret av Øyvind Jensen
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel å banne i kirka, men sier det likevel:

Jeg kjøpte for et par år siden ei 10 fots kinastang #7 på ebay av merket "V-Access" til å fiske i sjøen med, ha med i båt og bruke hardt uten å være livredd for.  Den kostet under kr 500,- inkludert frakt.  Jeg vil påstå at det var et godt kjøp, stanga kaster godt, rimelig rask, ser helt ok ut, og ikke minst, jeg slipper å gråte om jeg slår et hakk eller to i den.  Om den er like god som ei som koster 10 ganger mer skal jeg ikke mene noe om, men til det bruket den var tiltenkt til var den genial!

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Trond Ingebrigtsen skrev:

Det er vel å banne i kirka, men sier det likevel:

Jeg kjøpte for et par år siden ei 10 fots kinastang #7 på ebay av merket "V-Access" til å fiske i sjøen med, ha med i båt og bruke hardt uten å være livredd for.  Den kostet under kr 500,- inkludert frakt.  Jeg vil påstå at det var et godt kjøp, stanga kaster godt, rimelig rask, ser helt ok ut, og ikke minst, jeg slipper å gråte om jeg slår et hakk eller to i den.  Om den er like god som ei som koster 10 ganger mer skal jeg ikke mene noe om, men til det bruket den var tiltenkt til var den genial!

Tror det er få "kirker" på FFS heldigvis, Trond. Synes du har et godt poeng, og du har funnet det som passer perfekt til ditt bruk/ fiske. Vanskelig å argumentere mot det! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...