Gå til innhold

Hackle til tørfluer / de genetiske hanenakkenes slagside


Pål Hedenstad

Anbefalte innlegg

Vi har en artikkel under utarbeidelse vedr. hackle på tørrfluer. Jeg tror det er en artikkel som vil få enkelte til å revurdere både det ene og det andre ;-) 

Er det noen som har synspunkter eller spørsmål vedr hackle på tørrfluer, så legg det gjerne inn under, så kan vi ta det med i artikkelen.

OG; om du planlegger investeringer for fluebindersesongen som står for døren, så kanskje du bør avvente et par / tre uker......

  • Lik 5
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Jan Ingvar skrev:

Er det egen forskning og eller? :) 

Jepp; erfaringer både jeg og andre har med tørrfluer. Men vi ettersom det kommer i artikkelform, er det fint med innspill i forkant. ( Artikkelen kommer også til å ta for seg hvordan man rengjør en nakke. Leveransetiden på disse er med på å bestemme tidspunkt for publiseringen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kult! Jeg vil gjerne få synspunkter på hvilke fluer som flyter best med stivt genetisk hackle (Whiting red lable f.eks). Og hvilke som heller bør bindes med mykere hackle (høne eller indiske nakker). Har ved noen anledninger lest at enkelte foretrekker mykere hackle på tradisjonelt hacklede fluer. Skal prøve på dette selv framover.

Hvor får man tak i fine hønenakker? Og indiske billignakker i ulike farger?

På fallskjermfluer bruker jeg utelukkende genetiske nakker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvor metodisk dere skal gå til verks her (eller angrepsvinkel/ønsket utfall/ulike formål osv), men jeg kunne ønske meg en slags empirisk drøftelse og konklusjon basert på deres faktiske tester av fjærenes egenskaper (uavhengig av produsent), og da er det vel i første omgang parachutes som er mest aktuelt: 

hvilken forskjell utgjør det å binde inn hacklet med fjærfibrene/spissene pekende nedover, liggende helt vannrett, eller pekende oppover (som et slags skrog på en båt)? Og under enkle tester i vannbad: Hvilken av disse 3 variantene tåler mest påkjenning før hinna brytes og flua går til bunns? Og enda mer testing: hvordan blir egenskapene av disse 3 variantene med både myke og stive fibre? Hva da med flyte- og tåleevnen til ned/rett/opp-retningen på spissene? 

Hypoteser:

  • Vil mykt hackle lettere fungere som støtdemper for flua og bøyes uten at vannhinna brytes, til tross for at feks spissene peker nedover?
  • Vil stivt hackle lettere presse spissene gjennom vannhinna og ødelegge flyteevnen, hvis spissene peker nedover? (dette vil da også gjelde for hackle bundet tradisjonelt på tvers/surret rundt krokstammen)
  • Vil myke fibre bundet med spissene oppover på en parachute, lettere føre til at fibrene "kollapser" innover mot vinga og "lukker seg rundt denne" (og sender den til bunns)?
  • Vil myke fibre føre til at fluas kropp "toucher" vannet, trekker til seg vann, feks i dubbingen, og medfører at flua senkes raskere/før enn normalt?
  • Vil myke eller stive fibre spille noen rolle i det hele tatt, eller er selve retningen på spissene (ned/rett/opp) viktigst?

Jada, det finnes masse artikler om dette på nett, men kult om dere har kapasitet til å faktisk teste dette iiinnocent;)  hehe

(likt Staffan Lindstrøm sine egne og metodiske tester av impregnert dubbing i dassen :lol:)

 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.9.2017 den 18.02, Jarle TL skrev:

Hvor får man tak i fine hønenakker? Og indiske billignakker i ulike farger?

Fine hønenakker finner du nok fortrinnsvis fra Whiting og tilsvarende produsenter, iallefall om du skal binde små fluer. Men det har vært en betydelig prisøkning på de amerikanske hønenakkene de 10 årene. Skal du binde fluer på krok 12 og større er ofte de indiske hønenakkene et utmerket valg. I Norge er tilgangen på indiske hønenakker ganske begrenset. Jeg tror også at fargeutvalget på indiske hønenakker alltid har vært begrenset - mange nyanser av brunt....

Indiske hanenakker har mer eller mindre forsvunnet fra det norske markedet - og det har vel vært slik i mange år. England er et godt tips om du skal kjøpe indiske hanenakker. Der bruker de jo de indiske hanenakkene på mange av våtfluene.

 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.9.2017 den 18.03, Eirik Rusten skrev:

Cree-nakker: Dersom man kommer over noe slikt, er de verd kostnaden og "hypen"? 

Hvordan best farge nakker.

Og hvor mye har den pokkers fargen å si på praktisk fiske.

Vi kommer til å belyse strukturer som er typiske for de ulike naturfargene (og problemet som følgelig oppstår og man kjøper en farget nakke og ikke kjenner opphavet - med mindre det er grizzly). Farging er vel en egen artikkel tror jeg.

Når det gjelder Cree så er det vel smak og behag. Farge på hackle har jo mindre å si enn struktur - med mindre man går for voldsomme avvik. Men det som er interessant med Cree er fargespillet man får fra kun en fjær. Jeg husker Wayne LuAllen fortalte at han hele tiden jaktet farger som går under betegnelsen "varianter" eller "splashed". Slike nakker er ved første øyekast ikke et førstevalg. Men når man binder fluer med slike nakker får man ofte en utrolig fin effekt pga inntrykket av liv som oppstår når hackelet har en ekstra sjattering. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.9.2017 den 9.19, rolvseehuus skrev:

Blir hvordan flytemidler påvirker hacklet tatt med i vurderingen? (Skjønner det blir mange frihetsgrader om impregnering fra gåsefett til dry shake skal være med...:)

 

Ikke i nevneverdig grad, men en artikkel om impregnering er et godt innspill.

Jeg og Rune har pratet om det tidligere fordi vi ser at folk ofte tar litt lett på det og bare forholder seg til en eller to typer impregnering. Rune er jo litt inhabil ettersom han lever av å pushe TMC og jeg har i mange år vært tydelig på at TMC har de desidert beste preppe-produktene - men jeg tror likevel at det kunne vært nyttig om vi knota ned noe.

Røbergshagen hadde en artikkel om impregnering i Villmarksliv for ca 15 år siden. Bortsett fra det så har det vært lite belyst. 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...