Gå til innhold

Stangserier meg her og stangserier meg der


Truls

Anbefalte innlegg

Jeg har i overkant mange stenger, og for meg er urstyrshysteriet en del av moroa. Litt hobby i hobbyen. Jeg blir stadig nysgjerrig på nye stangserier, og disse ruller ut med stadig kortere mellomrom. 

Men hva er det egentlig som kommer, er det noe nytt og spennende som dukker opp? Eller er det bare det samme om igjen med nye beskrivelser og markedsføringsuttrykk? Er det egentlig noen utvikling som skjer, eller er det bare produsentene og leverandørene som klarer å overbevise oss om at stangserie xxxx er bedre enn serien som utgår?

Hva skal til for at du føler at noe er nytt og forbedret på utstyrsfronten?

 

Endret av Truls H. Johnsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her må må men vel trå varsomt , men ut fra mitt syn carbon scrim i istedet for glassfiber, men den største er kanskje de nye nanolim typene. Jeg hadde gleden av å fiske noen dager med han som laget promo filmene for de da nye hardy sintrix stengene. Alle som var i båten hørte de knaket i stengene når de fanget den store haien og alle var enig om at  en vanlig fluestang ville ha brukket.  Selvom produsentene reklamerer med 100 carbon må det jo være noe lim til å binde det sammen. Selvom produksjons prossesene har forandret seg noe, har jeg travere fra tidlig nittitall som utkonkurrer dagens modeller, de er kanskje ikke så robuste  og lette , men fiskestenger som har overlevd tidens tann  med æren i behold. Stang produksjonen  har også blitt jevnere i kvalitet slik at behovet for å f.eks tilpasse en ny topp ved stangbrudd er forsvunnet ved mange stangserien, holkene har eksakt samme profil og diameter fra stang til stang. Man finner ikke opp kruttet på nytt hvert år.

Endret av Terje Bendiksby
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det rulles ut nye stangserier fra hver enkelt aktør omtrent årlig, er nok først og fremst for å holde interessen oppe hos forbrukerne.

Vi lar oss gladelig lure, så selvfølgelig funker det ;D

Siden kullfiberstengene kom på markedet, så har det stort sett vært nyanser som har preget utviklingen innen fluestenger.

Litt lettere, flerdelte, og litt mer variasjon i aksjoner og stanglengder . . . Det er vel dett 8)

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i hvert fall veldig lett å lure. Skal ikke mye til før jeg blir nysgjerrig på en stang for å si det sånn. Desto oftere blir jeg skuffet. Jeg liker dårlig trenden med at stengene (mange i hvert fall) blir stivere og stivere, med den følge at snøreprodusentene følger opp med stadig tyngre snører. Etter å ha brukt winston mye, som heller går motsatt vei. Dvs f.eks en femmerstang nok heller var nærmere klasse fire om man ser på ccs. Bestilte meg nylig en 9 fot femmer klinge, som er en riktig klassifisert femmer (ern på 5,4) og synes den var alt for stiv..  den kommer til å bli en knallgod sekser etter sjøørreten for min del.. det får meg til å tenke på hvordan jeg for eksempel ville reagert ved fiske med f.eks en sage method eller one... firrerstang med syversnøre...? 

Det er en 'trend' jeg liker dårlig på utstyrsfronten.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lang nok erfaring å erklare noe som nytt, men jeg er i lik linje med Terje i at nye limene har gitt mye moro de siste årene. Mistenker at de har en rolle i comebacken av glassfiber, som jeg er glad i. Og egentlig synes jeg at jo flere stangserier desto bedre. Produsentene prøver å tilby godsaker til nesten hver tenkelig bruksområde. Bare se hva for vann du vil fiske og velg stang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan rett som det er bli nysgjerrig på bestemte stenger men sjelden de aller nyeste. Det som har fenget meg mest de siste årene har egentlig vært de stangseriene som var skikkelig hotte da jeg var på studentbudsjett og toppseriene var helt utenfor rekkvidde. Nå dukker disse rett som det er opp brukt og da har jeg litt vanskelig for å holde meg unna. Særlig de seriene som hadde noe ekstra ved seg. Så langt har det blitt en Lamiglas Ti2000 i klasse 4 og en Redington Nti i klasse 8. Førstnevnte er helt grei men føles litt grov i forhold til dagens firerstenger. Redingtonen derimot,er en favoritt på dager med vind på kysten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det helt konge at produsentene lager nye ting. Er ikke sikkert at det kommer en revolusjon med siste skrik, man fanger iallefall ikke 100% mere fisk om man bytter stang... 

Men, det er jo så gøy! Å teste nye ting, kanskje gamle ting. Kjøpe ei ny snelle eller to. Jeg kjøper et og annet nytt, ikke fordi jeg må, men fordi jeg har lyst å prøve noe nytt. I Molde er den lokale utstyrspusheren flink å sette opp demoer, så jeg kan prøve litt av hvert. Jeg har hatt utrolig mye forskjellig i mitt eie, fra nypris på 1250,- til nesten 10k. Er det noe jeg ikke bruker lengre blir det solgt og pengene går inn på hobbykontoen og venter på noe nytt gøy. Jeg mener dette har gjort meg til en enda bedre fluekaster/fisker. Fordu jeg ikke har gått med den samme stanga og det samme snøret i 25 år, men latt meg selv utvikle av andre aksjoner og snører. En periode var det raske og stive stenger som gjaldt. Hadde til og med ei GL XTS, ett råskinn å kaste langt med, men slitsom å fiske lenge med. Har hatt Loomis, Scierra, Vision, ABU ( :) ) Fenwick, Hardy (fremdeles i eie) og Guideline. Mange vil nok si at det mangler flere premium merker her, og det gjør det. Men spør igjen om noen år :) 

Så dere som lager fluefiskeutstyr, keep'em coming :):)

 

Jan

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...