Gå til innhold

Ny artikkel på forsiden - Sjøørret på grunt vann


Anbefalte innlegg

10 timer siden, devi skrev:

Åh, du selger jo inn SØ-fiske som en helt! Nydelig artikkel! Kan du si noe om når på dagen du fisker? Hele dagen eller er det avhengig av flo/fjære? <<l

TAKK laugh 

Det er sjelden feil med litt bevegelse i vannet, noe du får mest av mellom flo og fjære. Men det varierer fra plass til plass hvor avgjørende det er. Enkelte steder kan vindretning ha mer å si. Det er nesten bare sånt man må lære seg, så å fiske av en potensiell plass er lurt på en del varierende forhold. Gjøre seg kjent rett og slett. Da får man etter hvert erfaring med hva som funker på dine plasser. 

Jeg har som de fleste begrenset med fisketid, så jeg utnytter mulighetene til å fiske når de dukker opp, uavhengig av forhold. Fisker når jeg kan rett og slett, og da er det gjerne ut på morgenen, fiske dagen gjennom og hjem igjen på kvelden, eller når jeg ikke orker mer/har mulighet til å fiske lenger. Som regel fisker jeg av forskjellige biotoper til jeg finner fisk. Noen steder der jeg fisker er håpløst på nordavind, da unngår jeg de.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Jarle TL skrev:

Gøy å lese Truls! Takk for flott artikkel! Nå må jeg dykke ned i sjøørretens byttedyrrike og forberede meg bak stikka på sesong med nye muligheter :-) Fikk litt lyst på ny 6'er etter å ha lest dette. Normalt bruker jeg #7 på kysten.

Takk! Det er masse byttedyr tilgjengelig nå, og det er ikke veldig lenge før ørreten trekker inn på grunnene (men det er litt tidlig enda)

Jeg har vært gjennom klasse 7 på kysten, og klasse 6, og etter å ha brukt winston en del, så er jeg sikker på at en riktig klassifisert femmer ladet med et seksersnøre gjør jobben for min del. Spesielt inne på grunt vann. Der kan man bruke vinden til sin fordel, og det er jo ekstra gøy å kjøre fisk på lett utstyr. Så jeg ville nok anbefale en litt stiv klasse fem, eller en lett sekser. Veldig anvendelig og gøy, selv med litt begrenset størrelse på fisken, som det ofte er!

Sjøørret er gøy, og spesielt det å jakte den på veldig grunt vann. 

Endret av Truls H. Johnsen
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 1 år senere...

Løfter frem denne.

Nå er tiden snart inne for å finne noen sjøørret på veldig grunt vann. Selv om mye sjøørret jager pelagisk ute i de frie vannmassene etter brisling for tiden, har jeg allerede fått de første ørretene på ekstremt grunt vann (20-40 cm :o) til tross for få turer, og unormalt lite innsats. 

Håper mer ørret trekker inn i disse dager, og at selen holder seg unna. Fikk 5 stk før den viste seg og det døde ut.

Prøv da vel! <<l

 

20181019_192411.jpg

Endret av Truls
  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...