Gå til innhold

Skremmer selen fisken?


Terje Bendiksby

Anbefalte innlegg

Har alltid lært at når selen er i nærheten, skremmes fisken og det er bare å finne en ny fiskeplass. Onsdag var jeg ute en tur og det var en sel oppe på kaste hold flere ganger. En annen fisker tok et par tre små ørret bare noen meter unna der selen vistes og jeg fikk en makrell på kiloen. Vi hadde begge også sjøørret som fulgte etter flua. Ut fra min lærdom skulle fisken ha rømt plassen, hvor selen oppholdt seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm merkelig, det strider mot mine erfaringer. De gangene jeg har sett sel der jeg fisker har det blitt helt dødt. Hvis jeg opplever at det lugger litt i flua, og fisken er på bettet for så å dabbe helt av med null napp over litt tid, så titter jeg alltid litt utover etter selen. Og ofte dukker det opp et glattbarbert hode der ute i bølgene. Da pakker jeg sammen eller bytter plass. Jeg har konkludert med (i mitt hode) at sel skremmer fisk.

Men aldri en regel uten unntak! Har hørt av andre om tilsvarende hendelser som den du forteller om Terje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt jeg har alltid funnet meg en ny plass hvis jeg ser sel. Denne gangen var det napp før, under og etter observasjonen av selen. Den var der minst 20-30 minutter, så ut fra nysgjerrighet holdt jeg fast på plassen for å skje hva som skjedde og fisken bet den. Sikkert bare et unntak fra regelen. Vannet var veldig grumset og høyt, mulig det har noe med saken å gjøre. Jeg observerte luftbobler, som antagelig var selen bare et par-tre meter fra meg, men pga av brunt vann var det umulig å se hva det var.

Endret av Terje Bendiksby
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selen pleier vanligvis å skremme unna fisk, eller i det minste så gjør den at fisken får annet å gjøre enn å beite en stund. De fleste steder jeg har sett sel så har fisket vært dårlig eller helt dødt, men jeg har et sted jeg fisker noen ganger hvor jeg kan ha god fiske inne i en liten og åpen bukt selv om selen er like utenfor. Like ved siden av så kan jeg også ha godt fiske på innsiden av et skjær når selen er i området. Men stort sett så er det bare å pakke og dra et annet sted.

Men det kan være godt fiske så lenge fisken ikke har merket selen, selv om det som regel ikke tar så lange stunden dessverre. I tilfellet du har opplevd så har kanskje ikke fisken oppfattet selen som truende..? Eller kanskje den ikke oppdaget den av en eller annen grunn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Opplever også at sel = dødt. 

Men når jeg var med nordover første gang ble jeg overrasket da guttene jeg var på tur sammen med aktivt lette etter selen for å bestemme hvor vi skulle fiske. 
De opererte med tanken "ingen sel, ingen fisk". 

Har aldri prøvd den formlen "sørafor" hvor jeg stort sett fisker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...