Gå til innhold

Jan_Haukaas

Anbefalte innlegg

Hei

Høsten byr på mye rått fiske i sjøen med fluestanga. Jeg har funnet noen godplasser som tidvis holder stor lyr. Dvs fisk fra 2-10 kg.

Oppsettet er ei 10" #7 Guideline Reaction FRS med ei Vosso snelle og Airflo 40+ synk 3. Funker utrolig bra :)

Men her kommer det lille problemet, jeg har kroket flere skikkelig store, altså fra 7-10 0kg, men sliter med å få de opp på land. Grunnen er enkelt og greit at de stikker avgårde som en laks på dop og går dypt på bunnen og setter seg fast. Drev å rota med en idag i over 15 min uten å få den løs. Dette er det bare de skikkelig store som gjør, 2-6 kg greier jeg å holde noenlunde kontroll på.

Noen tips ?

 

Jan

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du fikk meg til å ønske å prøve på lyren. En kortere ni fot med kraftig rygg og noen klasser opp vil nok hjelpe. Ut fra erfaring vet jeg at fisk som drar rett ut er lettere lande på ei gitt stang enn den som går ned i dypet og bøyer emnet nitti grader ned i sjøen. Det å pumpe opp fisk fra dypet  med fluestang stiller store krav til stanga og jeg har sett noe knekke. Og fra land har du mindre sjanser til å forandre "angrepsvinkel" på kroket fisk, enn fra båt/ bellyboat.

Endret av Terje Bendiksby
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der jeg fisker er båt/belly egentlig et dårlig alternativ pga strøm og beliggenhet. Får kjøre enda hardere neste gang en av de store tar. Har opplevd fisk som tar flua i det jeg skal løfte den ut av vannet, utrolig nervepirrende siden de er synlige for meg på ca 5-6 meters dyp og de kommer målrettet opp og tar. Skal se om jeg ikke kan tviholde litt og binde opp noen Jiggy på sterkere krok.

Hadde ikke trodd at lyren skulle være så rå, selv om jeg har fått opp mer enn en tidligere på sluk.

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Akkurat fått av meg Norrøna dressen etter et par timers lyrfight!

DUVERDEN så undervurdert lyrfiske med flue er... Dette er så spinnvillt at når sjøørrettene på ca 1 kg svømte forbi gadd jeg ikke kaste etter de engang.. Jeg tok det første kastet med en stanglengde line utenfor toppringen. PANG, rett på! Det blåser som f og regner hunder og katter, men fisken er i siget. Neste kastet er ca 7-8 m. Flua lander og jeg ser med en gang den kjente siluetten av en stor lyr som stiger i expressfart for å ta flua, det er SÅÅÅÅ digger når den raser opp for å ta flua og i det den snur så går alt i sakte fart og den siger saaaaaakte til side og arrogant skal dra ned i dypet før den kjenner at noe er galt :) Fisk nr 2 var ca 5 kg og ble satt fint tilbake. Når timen var passert hadde jeg fått 7 lyr fra 1-5 kg ca og et utall sei. Som Blue Charm nevner så har behovet for kraftigere utstyr allerede meldt seg her! Så det kommer en strøken Reaction FRS 10" #7 til salgs etterhvert :)

 

Jan

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jan. Bare for meg innrømme jeg verker etter å prøve lyren. Det at jeg som guttunge kjempet for å få landet en 3 kilos lyr på en abu massiv glassfiberstang og abumatic snelle satte sine spor i en i en stolt guttunge. Mitt enkle spørsmåler når regner du sesongen  starter på året og hvor lenge varer den?

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jan, hvor i Molde fisker du mest etter lyr? Utpå øyene eller lenger ut mot Julneset f.eks? Pleier å ta med meg fluestanga hjem på ferier og nå ble jeg veldig fristet til å prøve etter lyr i juleferien. Har fått noen fine på Retiro, men ikke av de veldig store.

Ludde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Retiro er ikke dum plass, spesielt mot båthavna der det er brukbart med strøm. Har fått fisk opp mot 4-5 kilo der tidligere.

Bolsøybrua kan levere skikkelige rugger samt fra Seilet og utover, prøv i nærheten av moloene utover. Torpedobatteriet på Julbøen er også en knallplass, men der er det dessverre ofte svært mye folk. Området rundt Kringstadbukta er også fint. Der kan man spotte store fisker (gjerne torsk eller sjøørret) som går på grunna å spiser krabber og annet smått.

Ikke glem julneset heller, men der kan det være greit å beherske kast opp mot 30 meter for å nå ut. Har ikke mått veldig mye der helt inne ved land.

Jo kaldere vær, jo tyngre synkegrad!

Her litt fristevideo fra Molde:

Jan

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får alltid sinnsykt lyst til å flytte hjem når jeg ser så vannvittig fine bilder! Har jo vært på de fleste stedene du nevner med fluestanga, men skjønner at jeg må bytte ut flyt med synk :D Bolsøybrua skal prøves i jula, der har jeg ikke fisket før.

Ludde

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et godt tips til lyren er Airflo 40+ linene. De kaster noe sinnsykt, er ganske rimelige og har en tapering som er UTMERKET til å fiske langs berg og moloer hvor det er brådypt. Klumpen synker og skytelina er flytende. De er ekstremt holdbare også. Klumpen på ca 10 meter er lett å løfte opp og lader stanga uten noen lange bakslenger. Det er en stor fordel da man ikke alltid har plass til det.

Her er lina jeg fisker med, vurderer også å komplettere med en i synk7 etterhvert. (samme lina som i filmen over..)

https://www.sportsbutikken.no/fluesnøre-airflo-40%2B-extreme-distance-flyt-synk-3_32432p.html

 

Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter et par skikkelige stang ut på fisk som har kommet seg av flua og retta noen kroker har jeg laga opp noen nye lyrjiggy! Drar til med ekstra store og åpne kroker for å kunne gå godt innom leppene til lyren. De kan være temmelig grove når fisken bikker 5 kg. Har vært strålende fornøyd med Midgar sine kroker i sommer.

Har laget de største litt over 10 cm

 

b693e37a0b36d25f911fa1153ba54777.jpg

 

ca4de718a7eb477fb79b2cdbea2657ee.jpg

 

13ba2fcdad011a03fb478be101581384.jpg

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

 

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har testa Dag sine kroker mye i sommer. Her har han truffet bra. Skal bli artig å se om de tåler de store [emoji23] Nå har jeg fått de største på div andre merker, som alle har hatt mindre krokgap, det er ofte årsaken til at de ryker tror jeg!


Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Farsdag... dvs full rett til å disponere egen fritid. Valget ble naturlig nok en tur med fluestanga. Selv om det er 5 grader og en nordavind fra hel.... ligger Molde såppas til at det går an å få til noen kast innimellom snø/sludd/regnbygene. 3 lag med ull, goretex sko, Norrøna Dovre Dri3 dress, buff og caps så var jeg klar. Følte meg sånn halvveis som en tulling der jeg sto, med snø laaangt ned i fjella og ikke akkurat optimale flueforhold. Jeg begynte fisket ved ei båthavn og planen var å fiske meg langs land rundt ei badestrand. Vanlig oppsett med NT8 og synk3. Fikk en passe fin sjøørret som gikk i tang og måtte slites, mista en lyr 5-6 kg og fikk et par andre. Så dukket dagens moment opp ;

Siden jeg følte meg passe gal, ble jeg litt overrasket over en kar som badet... Ja akkurat, BADET i sjøen! 4-5 grader i lufta, snø og sludd.. Måtte slå av en prat, han sto der i trusa, jeg i nevnte outfit, og pratet litt om fluefiske og livet ellers, før han sakte gikk ut å satt seg i vannet. Det var ikke en liten dukkert heller, han satt der i over 20 minutter :)

Ikke enkelt å se men bak hodet mitt i bukta der stikker det et hode opp av vannet :)

En kjekk kar, og veldig greit å få kalibrert galskapen min litt. Ble plutselig ikke så galt å fiske med flue i møkkavær og 4-5 grader... :)

Dro innom godplassen på vei hjem og sjekket om det sto lyr der idag. Det gjorde det :)

God farsdag til alle fedre!!  

IMG_0004.jpg

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...