Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei

Høsten byr på mye rått fiske i sjøen med fluestanga. Jeg har funnet noen godplasser som tidvis holder stor lyr. Dvs fisk fra 2-10 kg.

Oppsettet er ei 10" #7 Guideline Reaction FRS med ei Vosso snelle og Airflo 40+ synk 3. Funker utrolig bra :)

Men her kommer det lille problemet, jeg har kroket flere skikkelig store, altså fra 7-10 0kg, men sliter med å få de opp på land. Grunnen er enkelt og greit at de stikker avgårde som en laks på dop og går dypt på bunnen og setter seg fast. Drev å rota med en idag i over 15 min uten å få den løs. Dette er det bare de skikkelig store som gjør, 2-6 kg greier jeg å holde noenlunde kontroll på.

Noen tips ?

Jan

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Svaret gir seg sjøl når du ikke klarer å stoppe dem. Opp tre klasser på stanga og skru til bremsen noen knepp til....

Er det smult farvann der du normalt fisker så kunne båt/belly hjelpe til med å øke landingsprosenten

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du fikk meg til å ønske å prøve på lyren. En kortere ni fot med kraftig rygg og noen klasser opp vil nok hjelpe. Ut fra erfaring vet jeg at fisk som drar rett ut er lettere lande på ei gitt stang enn den som går ned i dypet og bøyer emnet nitti grader ned i sjøen. Det å pumpe opp fisk fra dypet  med fluestang stiller store krav til stanga og jeg har sett noe knekke. Og fra land har du mindre sjanser til å forandre "angrepsvinkel" på kroket fisk, enn fra båt/ bellyboat.

Endret av Terje Bendiksby

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Der jeg fisker er båt/belly egentlig et dårlig alternativ pga strøm og beliggenhet. Får kjøre enda hardere neste gang en av de store tar. Har opplevd fisk som tar flua i det jeg skal løfte den ut av vannet, utrolig nervepirrende siden de er synlige for meg på ca 5-6 meters dyp og de kommer målrettet opp og tar. Skal se om jeg ikke kan tviholde litt og binde opp noen Jiggy på sterkere krok.

Hadde ikke trodd at lyren skulle være så rå, selv om jeg har fått opp mer enn en tidligere på sluk.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider