Gå til innhold

Løkker


RolvS

Anbefalte innlegg

Folks,

Jeg har kjøpt noen snører jeg skal klippe klumper av - litt kinaliner, blandt annet. En ting som bekymrer meg er holdbarheten av loopen som festes til skytelinen.

Det er mye videoer på tube, blandt annet disse som finnes på kanalen 'hooked4lifeca' på. De fleste videoer som bruker krympeplast, former en loop i krympeplasten, zapper med varmepistol til flueline-coatingen smelter, for deretter å ta av krympen. Ettersom fluelinen er ganske tjukk i 'rumpa', foreslås for eksempel å sveise inn en loop av ei flueline[1]. Dette ser nesten for lett ut. Holder dette, da?

I den mer omstendige enden, finnes anvendelsen av aceton, sying, hekling, treing, liming og knyting i skjønn forening [2]. Det ser omstendig ut, men jeg 'skjønner' at det funker.

Noen andre som har tanker og erfaringer rundt dette?

Cheers,

-r-

ps: Sorry om dette har vært oppe før - pek gjerne til relevant tråd om det er tilfelle.

[1] 

 

[2]

 HISPANICA_LOOPS_.pdf

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lager løkker ved å skråkutte fluelina, og surre med silketråd/bindetråd og legger på godt med superlim. Aldri hatt noe problem med den måten å gjøre det på. Kan nesten ikke bli enklere mener jeg.

 

Endret av Truls H. Johnsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lager egne loops av flettet backing, av den typen som er hul og er flettet av mange tynne mono sener. Sikres med larvalace silikontube en dråpe lim i ende på flue lina for å hindre innsuging av vann i lina. Kan lage noen til deg dersom du ikke har materiale. 

1508359244674-281555545.jpg

Endret av Tørrflua
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes mange forskjellige typer krympeplast (til fryktelig mange formål). Det kritiske her er å finne krympeplast som lagd med polyolefin og det er det ikke mange som fører. Til dette bruket vil ingen annen type krympeplast fungere! 

Den andre metoden som også fungerer godt er ferdige løkker som f.eks Rio eller Roman Moser lager. (eller du kan lage dem selv som Tørrflua viser). Bare vær klar over at det kreves en større dacron hylse for tykke skyteklumper en hva du trenger for tynnere skyteliner og at du bør være nøye med å "lukke" endene på lina for å hindre inntrengning av vann som får kjernen til å råtne.

Min erfaring er at begge metodene er enkle å bruke og fungerer godt til bruk ved laksefiske. Det vil også fungere godt med metoden Truls beskriver, men jeg er personlig ikke så begeistret for denne. 

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt smelteløkker i flere år, for det meste på skyteliner for sjøørret og laks, uten at disse har sviktet.

Det er coatinger som ikke egner seg, men ser man at plasten smelter sammen, gjerne prøve

belaster løkka litt, fungerer dette veldig bra.

Har en braa artikkel om dette hvis noen er interessert.

 

Endret av Asbjørn
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I videoen over - og alle andre videoer jeg har sett hvor det lages løkker med krympestrømper - fjernes strømpa etter krymping. Er materialet i strømpa egentlig så viktig da?

(Har en batch på vei fra kina - uklart hva disse er lagd av.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Rolv Seehuus skrev:

I videoen over - og alle andre videoer jeg har sett hvor det lages løkker med krympestrømper - fjernes strømpa etter krymping. Er materialet i strømpa egentlig så viktig da?

(Har en batch på vei fra kina - uklart hva disse er lagd av.)

Krympestrømpene du har sett filmsnutter av består av to deler. Den indre delen som smelter spagettien sammen og den ytre delen som krymper og klemmer det hele fast. Det er den stive, ytre mantelen du ønsker å fjerne (og beholde resultatet av krympingen)

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Handlet inn 10 m spoler, klare strømper fra en lokal el grossist, 3 mm innvendig tykkelse passer de fleste snørene.

Krymper strømpa over området som skal smeltes, ruller og former skjøten før det varmes for

å sveise sammen.

Etter skjøten er kald, snitt i ytterdelen av strømpa som ikke er krympet og trekk den av,

vips og du har en fin holdbar løkke.

Blir løkka mørk i coatingen og stiv har du brukt for mye varme, prøv på nytt.

 

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Har gjort mine første forsøk med  krympeslange. Det fungerte fint på alle liner bortsett på Barrio liner. Her smeltet kjernen i snøret før slangen begynte å krympe ordentlig. Vet  ikke om det bare var min feil, men skytelina er jo utrolig tynn i forhold til andre liner.

Endret av Terje Bendiksby
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har samme erfaring med ei av kinalinene - kjerna er ødelagt etter krymping med varmepistol. Jeg greide lage noe som kjennes ut som en god skjøt til slutt - men magefølelsen er sjitdårlig. Tenker knyte med bindetråd og aquasure i steden i alle fall på denne lina. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Not the weakest link. Løkke for snelleenden av en skyteklump. Strippet av coating med aceton, flettet en løkke, tredde kjernen gjennom. Under to av nåleknutene er det altså to lag braid og kjerne. Kanskje litt overengineered, men den ryker ikke først :) 

C8A722AE-6A62-4432-83F6-C9261C9BE4F1.thumb.jpeg.87fb825fa1e9b96bfc856d56b7be7e74.jpeg

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Så denne først nå Rolv. Liker resultatet, men jeg tror nok som du sier att det er litt overkill.

Her er hva jeg tror.

Hvis man tar utgangspunkt i flette backing så har den utrolig gripeevne dersom man kun har låsing lengst bak ved hjelp av liten slange eller surring som du har. Når du har ytterligere sur ringer mister du gripeevnen til fletten.

Når du har tatt bort coating og har den inne i løkka hadde jeg nok nøyer meg med de 2 fremste surringene så lenge du sikrer de med lim.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har litt blandete erfaringer med flettede løkker. Dvs jeg bruker alltid flettede løkker, men i Mexico lærte jeg den harde veien flere ganger at det å feste løkken med en slange slange fungerer bra i Norge men ikke på tropisk fisk og ikke især på snøre som har klar tupp. Det jeg gjør er å feste løkka med to nåleknuter forholdsvis  nære hverandre i enden av løkka og coate med uv lim. Dette har ikke sviktet ennå, men spør meg ikke hvor mange jeg har mistet på den tradisjonelle måten med ei hylse. Den største fisken holdt jeg på med nesten i fire timer og hadde fletteløkke i begge ender av snøret og sikret med to nåleknuter  (0,20 sene) og uv lim. Ps jeg gjør samme festemetode på den delen av løkka som ikke går over flusnøret dvs avslutningen av løkka. Det holder garantert. Ps jeg vet ikke om det er varmen som får slangene som følger med ferdigkjøpte løkker til å svikte. PS Jeg lager alle løkker selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...