RolvS Posted October 21, 2017 Report Posted October 21, 2017 Folks, I avdeling for ting å tøyse med på lørdager - jeg så en video på 'tube med en artikluert libelle fra Ruben Martin hvor selve metoden for å artikluere så litt fiffig ut. Jeg tilpasset teknikken hans til ting jeg hadde forhånden - binders og litt grov backing. Her er framgangsmåte for å lage en artikulert nymfe etter denne metoden, litt fritt etter Berulfsens vulgata-nymfe. 01 Del opp en binders. Bevar en 'krokbøy' på delene, det gjør tinga enklere å holde orden på i stikka. Tilpass lengden på delen du bruker litt etter hva du skal lage. (Ruben Martin tok her en krok og klipte av krokøyet. Binders er visst ikke så utbredt 'over there'.) 02 - Ta en bit backing, og tre denne innpå bindersen og fest med bindetråd. 03 - Bind bakparten til nymfen du ønsker lage. Her en hareøre uten hareøre (tan SLF-Squirrel i steden - raskere å ta fram.) 04 Sett i en krok - her en TMC112TR i #11, og monter halen. Klipp av 'krokbøyen.' Her har jeg tusjet backingen for å matche flua bedre. En dråpe Zap-a-Gap for å få det til å sitte. Jeg har ikke fasit på hvor det er best å montere - men hodet på bakparten i fluks med krokbøyen synes så langt å gi nok bevegelighet uten å bli for lang. Dersom det er for kort avstand begrenses bevegeligheten til bakparten veldig mye - noe som ødelegger poenget litt. 05 - Lag forpart på kroken til slutt. Dubb bakparten slik at det er mulig å børste ut litt fiber til å dekke litt over leddet. Jeg innbiller meg at dette fungerer for å etterligne gjellene til f.x. vulgata-nymfer. Vi får se til våren... Fiks ferdig nymfe! Jeg trenger noen forsøk for å få proposjoner riktige - men jeg er sterk i trua! Har bundet en streamer etter samme modell også - det blir noen slike i boksen min til våren. 8
Jarle TL Posted October 21, 2017 Report Posted October 21, 2017 Den ble skikkelig fin Rolv! Ordentlig buggy! Med backing som ledd bør jo bakkroppen få god bevegelighet også! Takk for god inspirasjon! 1
RolvS Posted October 22, 2017 Author Report Posted October 22, 2017 (edited) Her er en RS-Dragon laget med ledd-binders-bakropp i steden for antron. Greit vellykka syns jeg. Mørk oliven dubb, ribb på bakkropp og bein er laget av mørk bruk uni-flexx. (Jeg har sett litt etter uni-flexx - fant en spole hos Jarle og Bjørnar, ellers tomt der det passer seg at jeg kikker innom fra tid til annen.) Jeg regner med (*host*) at det vil vise seg at den fisker like bra som inspirasjonen, men at den kanskje synker lettere pga litt høyere egenvekt i bakdelen. Her har jeg bundet med ganske kort backing-stump som ledd, for å begrense hvor fritt bakkroppen svinger. PS: 'Artikulert' er nok en dårlig direkte oversettelse av 'articulated' fra engelsk. Ordet er av samme opprinnelse, men forstås litt forskjellig her vs på engelsk. 'Leddbuss' på engelsk er 'articulated buss' - vi snakker ikke mye om artikulerte busser. Edited October 22, 2017 by Rolv Seehuus 2
Rune Stokkebekk Posted October 22, 2017 Report Posted October 22, 2017 En effektiv måte å lage bakkropper på til slike kan være å binde dem på kun backingen. Ta f.eks 30 el 50lbs backing. Spenn opp mellom to holdere slik at du kan jobbe mellom. Smør på tekstillim på backingen, det stiver litt opp og gjør at materialene som skal på sitter selv etter at du har kappet av en bit. Spinn og surr på dubbing av feks zonkerhår som du klipper til fasong etter at du har bundet inn ønsket lengde/bit. Kan være verdt å teste for den som vil leke seg liitt.. Det er forøvrig ikke et mål i seg selv at flua skal synke fortest mulig, det er om å gjøre å holde den der den skal fiske uten å sette seg fast i skit på bunn. Jeg har fanget mine største fisker på denne type flue på grunt vann typ 50-60cm. Jeg bruker ofte sink gel for å få dem til å synke litt raskere. Slow sink er forresten bra da fisken ganske ofte tar dem i synkefasen. Vekt flua så den synker horisontalt, ikke stupdykk.. 3
Recommended Posts