Gå til innhold

F-fly


Rakkelhøna

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har lagt en flue i Fluedatabasen

Om fluen / fisketips:
Jeg husker godt den første riktig fine, prikkete ørreten jeg fikk på flue. Den tok  på en enkel flue jeg hadde fått av en erfaren fluefisker som jeg traff ved elvebredden. Fluen var laget  av CDC, og bak krokøyet hadde den et lite orange «hotspot». Mannen fortalte at den ble kalt F-Fly.   Ved nærmere undersøkelser fant jeg ut at F i F-Fly stod for Fratnik.  Marjan Fratnik (1919-2012) var en kjent slovensk fluefisker. Hans yrkesliv gjorde det mulig for han  å reise og fiske rundt omkring i hele verden. I 1977 kjøpte Fratnik en kopi av Jules Rindlisbachers bok «Der praktische Fliegenfischer». Boken vekket stor interesse for CDC hos Fratnik.  Ved sitt første besøk i Sveits besøkte han butikken til Rindlisbacher og kjøpte noen «Entenbürselfliegen» (fritt oversatt – anderompeflue) i forskjellige farger. Fluene fisket svært godt, men de var dyre og tålte lite. Fratnik tok saken i egen hender og noen forsøk senere, resulterte i hans egen «Fratnik Fly». Etter flere publiseringer i ulike fluefiskemagasiner i begynnelsen av 80-tallet fikk fluen stor anerkjennelse. Originalen ble bundet helt uten kroppsmaterial. Slik som hos Nort Country Spider brukte Fratnik bare tråd (Gossamer Silk). I senere tid ble F-fly utstyrt med forskjellige materialer som CDC-dubbing, hareøre,...Den ble laget i ulike farger, med ribbing og på forskjellige kroktyper. Fluen har den gode egenskap at den imiterer ulike insekter, alt fra små klekkere, døgnfluer, mygg og vårfluer, en fiskefanger av rang.

https://www.fluefiskesiden.no/fluedatabasen/622

Hilsen
Rakkelhøna
(laget automatisk av Fluedatabasen)

  • Lik 10
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...