Jan_Haukaas Skrevet 5. november 2017 Rapporter Del Skrevet 5. november 2017 Som kjent er media ofte ute etter "klikk" og tilpasser sine overskrifter etter det. Her er en artikkel jeg reagerer litt på. https://www.tu.no/artikler/3-710-har-omkommet-i-460-havarier-med-helikoptertypen-som-styrtet-ved-barentsburg/410940 Om man leser hele artikkelen og faktisk sammenligner antall maskiner, bruk og ulykker så er det kanskje ikke så galt likevel ? Jeg var på Kola den samme uka som det gikk galt med et helikopter med laksefiskere, om jeg ikke husker feil så var det ikke utstyrsfeil den gangen. (EC-135) La med noen gamle helikopterbilder fra noen av mine turer Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
RolvS Skrevet 5. november 2017 Rapporter Del Skrevet 5. november 2017 Skremmende overskrift ved første øyekast for meg, iom at jeg skal ut og fly med ett sånn på Kola i sommer. Tallene er dog som du sier @Jan_Haukaas kanskje heller betryggende: Litt kjappe overslag basert på tallene i artikkelen sier at ti ganger så mange maskiner har bare hatt tre ganger så mange ulykker som det "vi" bruker i Norge, Super Puma. Mi-8 er med andre ord tre ganger så trygt som Puma serien. Når man regner med at Mi-8 er militært opperativt og derfor blir skutt ned i stridssoner - dette er telt med i statistikken, igjen i følge artikkelen - blir bildet fort motsatt av hva overskriften kanskje anntyder. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jan_Haukaas Skrevet 5. november 2017 Forfatter Rapporter Del Skrevet 5. november 2017 Ja, dette er samme konklusjonen som jeg gjorde selv @Rolv Seehuus En kompis var inne på Kola for å fiske laks ganske tidlig, mener det var på 90 tallet en gang. Han tok bilde av et kulehull i helikopteret Har ikke harr slike opplevelse selv og har alltid følt meg veldig trygg. Ikke minst virker pilotene særdeles flinke. Ble henta på Wulf for noen år tilbake i tykk tåke, helt rolig og avslappede karer! Jan 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
knut Skrevet 6. november 2017 Rapporter Del Skrevet 6. november 2017 Tupolev flyene er nok mye mer utsatt for ulykker enn helikopterne. En betryggende side er at de russerne jeg har føyet med virker erfarne og er ingen ungdommer. Hvis jeg bare hadde sett veldig unge flygere hadde jeg blitt mer bekymret 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jarle TL Skrevet 6. november 2017 Rapporter Del Skrevet 6. november 2017 Noen som vet om noen norske aktører som tilbyr helikopterturer inn på Finnmarksvidda? I Sverige vet jeg at dette er big business i svenske Lappland, men det er sjelden man hører om dette i Norge? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lars p Skrevet 7. november 2017 Rapporter Del Skrevet 7. november 2017 14 timer siden, Jarle TL skrev: Noen som vet om noen norske aktører som tilbyr helikopterturer inn på Finnmarksvidda? I Sverige vet jeg at dette er big business i svenske Lappland, men det er sjelden man hører om dette i Norge? Det er fordi det ikke er lov i Norge ! Takk og pris for det 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jarle TL Skrevet 7. november 2017 Rapporter Del Skrevet 7. november 2017 Takk for konkret svar Lars, det var det jeg mistenkte. Og jeg er helt enig med deg. Et forbud jeg veldig fint kan leve med. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mr. Bean Skrevet 7. november 2017 Rapporter Del Skrevet 7. november 2017 Det er i utgangspunktet ingen ting i veien med russisk bygde fly eller helikoptere. Teknologisk sett står de neppe tilbake fra vestlige modeller som de kan sammenlignes med (selv om finish og design kan diskuteres). Opphavet, eller skal vi si eierskapet var i hovedsak enten det militæret eller den "sivile" luftfartsgiganten Aeroflot. Vedlikeholdet var godt og ulykkene relativt få, antall luftfartøy og flydde timer tatt i betraktning. Etter kommunismens fall ble det et stort "overskudd" på materiell, både på militære og sivile maskiner. Tidligere offiserer og piloter så sitt snitt til å tjene kjappe penger og det nærmest poppet opp flyselskaper "over alt". Svært mange av disse var døgnfluer og fløy uten tilstrekkelige vedlikeholdsprogram med det resultatet at maskinene havarerte. Dagens utfordring er hovedsakelig at mange av de aktuelle luftfartøyene begynner å bli så gamle at det nærmest vil være umulig å gjennomføre vedlikehold for å holde dem luftdyktige. Dette vil også gjelde eldre MI-8 maskinger som det finnes svært mange av. (Husk at maskinen har sitt opphav fra 60' tallet). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lars p Skrevet 7. november 2017 Rapporter Del Skrevet 7. november 2017 7 timer siden, Jarle TL skrev: Takk for konkret svar Lars, det var det jeg mistenkte. Og jeg er helt enig med deg. Et forbud jeg veldig fint kan leve med. Finnes vel ett par muligheter for å bli flydd inn med sjøfly og er også ett par som har løyve til å kjøre inn baggasje med 4hjuling på vidda. Men med 4 nye år med frp i styringa er det fort mulig det er siste sommeren man slipper motorstøy i Nord 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg