Gå til innhold

Bindestikke


Jan_Haukaas

Anbefalte innlegg

Skal begi meg utpå glattisen her...

Jeg har en gammel sliter av en bindestikke, som nå er holdt sammen av jentungen sin hårstrikk og skruer og mutrer.

Siden stikka mi kosta ufattelige 299,- da jeg kjøpte den ved konfirmasjonsalder tenkte jeg å dra til skikkelig å svi av astronomiske 1000 spenn på ei ny ei....

Tipper flere av dere ler nå, men etter et søk på nett fant jeg fort ut at en bindestikke kan koste over 10.000,- ?! Hjelpes hvor mye jeg har sovet i timen... Den jeg har nå låser str 22 opp til 3/0 uten noe trøbbel, kan roteres 360 og har en knallbra pedestal (hjemmelaget).

Så til spørsmålet, hvor mye må man blåse av for å få noe som funker ? Datt rett av lasset etter ca 2.5 minutt med søk på nett...

Pedestal - 360 - store og små kroker - gjerne mulighet for tuber

Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må blåse 1600,-

http://nfisk.no/fluebinding/bindestikker/anvil-atlas-vise

Good: 360 rotasjon, "alle" krokstørrelser, lett å erstatte hode

Bad: Tror j må kjøpe nytt hode snart (etter ett år), festing av kroker fra 4 og opp litt kinkig, krever trening å justere til riktig krokstørrelse (ikke automagiskt som med fx Regal)

  • Lik 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av de viktige faktorene du betaler for i en dyrere stikke kan være stålkvaliteten. Kvaliteten på kjeften som holder kroken bør være meget god. Det samme gjelder låse- og klemmemekanismen for kjeften. En stikke med god stålkvalitet vil generelt holde lenger enn de med mykere stållegeringer.

Det betyr at investeringen bør baseres på hvor mye du har tenkt til å bruke bindestikka. Man bør også tenke på det primære bruksområdet (krokstørrelse, tube), samt om du behøver rotasjon. Utformingen av stikka kan også påvirke hvordan bindeopplevelsen blir.

  • Lik 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Rolv Seehuus skrev:

Good: 360 rotasjon, "alle" krokstørrelser, lett å erstatte hode

Hadde den stikka før. Eller har den fortsatt. For all del, en fin stikke. Kjeften ble ødelagt hos meg (bittelitt bøyd og jeg hadde bare lyst på ny :) ). Men det er arbeidsplassen som jeg synes er mindre bra, da kjeften står så på skrå at man ofte kommer borti den. Jeg synes ikke kjeften funket så bra på de riktig store fluene...

 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Kjøpte en regal stikke her om dagen. Den likte jeg godt. Har hatt og har HMH, renzetti og dynaking men regal imponerte i sin enkelhet. Her er det ingenting som kommer i veien. Håndleddet kan hvile på stikka og man har god kontakt med kroken mens man fester hale, dubbing, vinger eller hackle. Det setter jeg stor pris på særlig på små fluer. Det tok meg 30 år å oppdage regal. Man blir fort litt låst når man har kjøpt en dyr stikke og skal forsvare sitt innkjøp. Derfor er min anbefaling å prøve ulike stikker og modeller.

tore

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...