Gå til innhold

Cdc Cone Caddis


Rune Stokkebekk

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har lagt en flue i Fluedatabasen

Om fluen / fisketips:
Dette fluemønsteret ble jeg klar over i boken "Flugbinding på mitt sätt" av Lennart Bergqvist. I originalmønsteret som heter Cone Caddis bruker Lennart kun bindetråden som kropp og hareøredubbing som framkropp. Lennart binder i tillegg håret inn slik at det også legger seg litt langs siden på kroken og således støtter opp flua som mangler flyteegenskaper i kroppen. Lennart klipper håret til rett lengde før han binder det inn og klemmer det litt ned langs siden når han binder det inn. Jeg har brukt originalen i mange år (1991 ->) og den fungerer utmerket. Paralellt har jeg brukt mine egne varianter med natur- og syntetdubbing i kropp. Her er en variant med cdc som er den jeg har brukt mest de seinere årene. Styrken i dette mønsteret er etter min mening fluens enkelthet og klare profil. Det er ikke masse bein og annet som skaper mye inntrykk. Jeg foretrekker denne flua fremfor en tradisjonell elkhair eller cdc caddis på stille vann hvor ørreten ofte liker denne typer fluer fremfor de som er litt krafigere dresset. Binder du en med lys vinge og lysebrun kropp (som her) og en annen med mer gråbrun kropp og litt mørkere grå vinge så er du godt dekket for mange situasjoner med fiske med voksne vårfluer.

https://www.fluefiskesiden.no/fluedatabasen/625

Hilsen
Rune Stokkebekk
(laget automatisk av Fluedatabasen)

  • Lik 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...