Gå til innhold

Fluesneller til Sjøfiske ; hvilken er å anbefale?


Sveinung Larsson

Anbefalte innlegg

Her er det vel like mange forskjellige svar som det er folk på forumet :)

Min erfaring er at med riktig vedlikehold, vask og smøring og ikke minst tørking, så holder de aller fleste snellene veldig bra i sjøen. Spørsmålet blir ofte da om hva du skal bruke den til. Er det småsei fra brygga eller kveite du skal ut etter ?

Erfaringene fra mitt fiske de siste 25 årene er at en snelle med stor spole er greit å ha. Jo større spole jo enklere er det å ta inn løsline. Jo større spole jo mykere brems.

Favoritten nå er Vosso snella mi, en VOSSO 79. Den har stor spole, veldig kraftig og jevn brems og har tålt mye bruk. Har fiska med den i saltvann og ferskvann i over ett år og bremsen er fremdeles supermyk og fin. Har som nevnt i en annen tråd på siden her fiska mye lyr, og stor lyr. Det har satt bremsen på mer enn en test, og selv om snella bortimot er låst så er det ikke noe startmoststand eller rykk og napp.

 

Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat som Jan foretrekker jeg store spoler. Har brukt Lamson Speedster 3 til sjøørretfiske. Dette er en flott, lett snelle med god brems. Den tåler ikke allverdens juling.

Den snella jeg bruker mest er Danielsson L5W 4seven. Bruker du #7 så gå gjerne opp til L5W 6nine (større spolekapasitet). Denne snella er fin å se på, tåler mye og har en meget pålitelig brems. Skikkelig arbeidsjern. Men den er ikke den letteste snella. 4seven veier 189g og 6nine veier 192g.

Danielsson F3W er noe lettere og har svart finish. Disse tror jeg egner seg utmerket til lettere sjøfiske. Selv har jeg bare brukt den i ferskvann.

Jeg skyller snella godt i kaldt vann etter hver gang jeg har fisket i saltvann.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av litt rimeligere sneller har jeg god erfaring med loop Xact 5-8. Denne er i grafitt/plast og ser jo litt kjipere ut enn dreide aluminiumsneller. Til svabergfiske og fiske fra båt synes jeg de passer fint siden de tåler en trøkk uten å bli ripete eller bøyd. En av mine datt ned fra biltaket i fart her forleden men er like fin. Jeg har dessverre ikke fått satt bremsen skikkelig på prøve men den virker helt grei. Dessuten setter jeg pris på at ramma er hel på samme måte som f.eks Danielssonsnellene. Ordinært koster de drøye tusenlappen men de er stadig vekk på tilbud på bl. a skittfiske.

https://www.skittfiske.no/WebPages/Produkt/ProduktInfo.aspx?plid=117122

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser på min L5W 6nine som har blitt brukt i saltvann noen sesonger, den har fått noen riper og hakk men ser ingen spor etter saltvannet.

Skyller den bare godt i ferskvann etter hver tur før den lufttørker, og gir den en oljedråpe en gang i blant.

Sender en varm takk til Danielson's stor spole konsept som fortsatt kan kjøpes til en fornuftig pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe som er langt viktigere enn merke er vekta på snella. De forskjellige merkene veier ofte meget forskjellig på tross av samme klassifisering. Har du en kombo du trives med bør den nye snella inneha samme vekt som den gamle, da unngår du at stanga plutselig kjennes annerledes ut når du skal kaste. Pendelvekta har mye å si for hvordan en stang kjennes ut.

Det å sette riktige vekt(snelle) på riktig klasse(stang) og i tillegg finne en line som lader stanga perfekt etter egen preferanse, det er selve nøkkelen til en storslagen fiske/kastekombo. 

 

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...