Gå til innhold

Polychenille Vulgata


Rune Stokkebekk

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har lagt en flue i Fluedatabasen

Om fluen / fisketips:
Dette er en av fluene i boksen som har vært med lengst uforandret. Mønsteret slik som i beskrivelsen her har jeg brukt siden 1999. Jeg fikk chenilledilla når jeg fikk tak i materialet fra Staffan året føre. I 2000 lagde jeg en vulgatafiske sak til bladet Jakt- og Fiske der denne flua var med. Staffan hadde bundet den nesten lik før, da med vinge av hjortehår. De største fordelene med dette mønsteret er at det er raskt å binde sammenliknet med andre fluer med forlenget kropp. Det er slitesterkt og ikke minst! Det kroker meget godt. Store døgnfluer med forlenget kropp av hår og foam er vesentlig stivere og fisken spytter dem raskere ut. Flua her er myk og kollapser lett i munnen på fisken. Foamfluer har dessuten mye mer motstand i luften og er ikke så gode å kaste og de kan tvinne fortom hvis det blir for tykke kropper i kombinasjon med høy linehastighet og trange snørebukter. Ulempen med chenillen er at den kan få litt minne ved bruk og tørk. Men dette kan rettes ut ved å dra forsiktig i den og påføring av flytemiddel. Det er ikke så mye hokuspokus med selve materialene. Du ønsker å bruke en kortskaftet krok med skaftlengde på 10-12mm, videre er det en fordel om kroken har forholdsvis vidt krokgap. Det har ingen hensikt å bruke for stor krok, det fører bare til at fisken spytter flua raskere ut. Jeg har også bundet denne på TMC 2499SPBL i str. 10 og TMC113BLH i str 12. Det er to gode alternativer hvis du ønsker krok uten mothake. Jeg klemmer den ned uansett før jeg fisker med flua. Cdc’n som du bruker i vingene bør være av typen som har fibre som strekker seg i hele vingelengden slik at du kan stryke de ut mot tuppen og samle fibrene. Ikke bruk de mest fyldige fjærene, det bare fører til at flua daler saktere og resultatet blir at det blir vanskeligere å slå over fortommen. Måten jeg binder hacklet på kan være litt annerledes, men det gir en veldig solid flue som tåler mange fisk. Fargene på flua i denne beskrivelsen er en av de to jeg bruker på vulgata/danicafiske. Jeg har også en som har en mer oliven bakkropp og framkropp av flyrite nr. 10, samme vinge og hackle av oliven grizzly. Begge disse to kan også brukes når Danica klekker. Men du bør også ha en som er mer kremfarget til danicafiske. Dvs. kremgul bakkropp og en framkropp som består av like deler lys oliven og kremfarget dubbing. Hackle på denne kan være ginger grizzly eller bare grizzly.

https://www.fluefiskesiden.no/fluedatabasen/626

Hilsen
Rune Stokkebekk
(laget automatisk av Fluedatabasen)

  • Lik 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Suverent at du går ett litt dypere i beskrivelse av flua, Rune.

Slike beskrivelser hvor binderen begrunder valg av materialer og hvorfor, synes jeg er fint for både nybegynnere og viderekomne. Blir nok noen av disse i løpet av vinteren. Super steg for steg bilde visning også. <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det og takk for sist. Vi skal sørge for å få fylt opp databasen med fluer utover. Det er ganske mange mønstre som bør inn der, jeg skal prøve å få skrevet litt mer på de jeg legger inn ala dette her. Hyggelig at det faller i smak. Har noen flere i pipelinen for de nærmeste dagene :22_stuck_out_tongue_winking_eye: 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...