Gå til innhold

Cdc & Elk


Rune Stokkebekk

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har lagt en flue i Fluedatabasen

Om fluen / fisketips:
Al Troth designet Elk Hair Caddis i 1957, Hans Weilenmann kom med denne versjonen i 1992. Originalflua er ganske annerledes og det kan vel sies å være to ulike mønstre. Men vingen av hår fra Wapiti hjorten (også kalt bare Elk) har de felles. På sin hjemmeside www.flytierspage.com skriver Hans at han føler at sin versjon har tatt originalen et godt steg videre når det gjelder effektivitet og bruksområder. Beina av cdc kan også imitere nymfeslep, antenner, eller rett og slett bare en krøpling. Summen av triggere i denne flua sier rett og slett MAT!!! Bruksområdet- og variasjonsmulighetene er m.a.o. nesten uendelige. Cdc & Elk er en flue jeg gjerne benytter selv på både stille vann og i elv. Trikset med å få til kroppen og beina ligger mye i valg av rett type cdcfjær og hvordan du binder denne inn. Du kan også binde inn ei fjør og bruke denne som et palmerhackle og i tillegg dubbe kroppen. Det gir en fin effekt av rib og bein i ett og en multifarget kropp. Noen kombinasjoner jeg liker er: Kropp av nat. Brun eller nat. Grå cdc, lys (stråfarget) hår av Elk, Yearling Elk eller Comparadunhair. Kropp av grå dubb (flyrite nr. 20) og palmer/rib av nat. Brun cdc og grå vinge av hår. Kropp av kanelfarget dub (superfine cinnamon caddis f.eks) nat brun cdc som palmer/rib og lys vinge som i første eksempel. En litt mer grønnaktiv/oliven variant av cdc i kropp er også gangbart.

https://www.fluefiskesiden.no/fluedatabasen/627

Hilsen
Rune Stokkebekk
(laget automatisk av Fluedatabasen)

  • Lik 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...