Gå til innhold

Hva får du for tusen kroner og 4-5 timers egeninnsats.


Anbefalte innlegg

Det er vel ingen hemmelighet at jeg har blitt hekta på fiske med tørrflue og treer stang, lært av Truls.  Så mye at jeg klarte å overbevise en kamerat at det er utrolig spennende. Han ville ikke legge all verdens penger i det før han hadde prøvd. Kjøpte et et emne fra Skotland som har fått gode skussmål, sorte chrome lightwire ringer og 10mm minima løpering, sorte surringer med kobber surring på holkene.Totale utgifter 1000kr. Tidsforbruket ble mellom 4-5 timer. Hørte og så på gamle konsertopptak på youtube mens jeg arbeidet, så jeg var ikke supereffektiv. Prøve kastet stanga med ei barrio line idag og den skuffet ikke, tvert i mot. PS jeg har kjøpt et emne selv også, men her blir det chrome ringer og et annet håndtak.

3stang.JPG

3stang2.JPG

Endret av Terje Bendiksby
Skrivefeil
  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dæven, den ble jo super-nice! Strøken stang, og jeg er ikke i tvil om at den har blitt god. Er ikke mange kronene man må legge i om man ønsker å få bygget seg en god stang, om man er litt flink med å finne riktig blanks. Nesten så man lurer på hvorfor man gidder å spandere på seg dyre klinger... er MYE bra å få tak i som ikke koster mye.

Og man får et litt spesielt forhold til en stang man har bygget selv. Blir noe spesielt med den! Håper flere prøver å få bygget seg sin egen fluestang!

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bare støtte det Truls sa. Utstyr trenge du ikke masse av denne: https://flexcoat.com/shop/rod-building-equipment/rod-wrappers/hand-rod-wrapper kjøpte jeg for 26 år siden og den den bærer "preg" av flittig bruk, den er ikke noe heksekunst å lage selv'. Resten av hva du trenger finner du strengt tatt hjemme, som fil/rasp, barblad, aluminiumsfolie,  ev rødsprit og silikonfrie plastbeger osv .  Epoxy til surringene  og tråd må du selvfølgelig kjøpe. Prøvde stanga i minus fem idag  med flere typer liner og den den som falt best i smak var Hardys nye rocket taper compact. Med så kald luft er ikke ting optimalt, men fikk en bra fart på det snøret, slik at jeg kunne slippe ut litt snøre i bakslengen og skyte langt i framkastet, slik jeg gjør ofte i varmere strøk med store fluer og du bare har tid til et bakkast. Gleder meg til tørrfluesesongen ja.

Endret av Terje Bendiksby
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søk på bloke fly rods  på ebay.co.uk ev finn hjemmesida hans og ring ham blokeflyrods.co.uk . Veldig hyggelig fyr. eller https://www.etsy.com/uk/shop/TaniwhaRodworks  også litt mindre utvalg men mye bra eller tackle24.de  også highlevel.se . Har positive erfaringer med alle. Bloke blanks er oft kalt poor mans sage og de innehar har noen kasterekorder (spesielle emner)  og noen rekorder på div fisk. Alle har rimelige og gode emner, vil du  opp  noen prisklasser må du over dammen og ev spesialbestille fra norsk forhandler. Uansett blir prisen  på merkevarer  en helt annen

Endret av Terje Bendiksby
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Terje Bendiksby skrev:

Rodgeeks er praksis St Croix mexikanske fabrikk med SCIV materiale.

Stemmer på en prikk. Undervurderte klinger, som bygges til gode stenger til en veldig gunstig pris når man handler de som rodgeeks klinger

Endret av Truls H. Johnsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Jeg pleier å være veldig pirkete på hva jeg skal ha til et bestemt bygg, og det er sjelden jeg finner alt på samme sted. Som regel skal jeg ha en bestemt klinge, et bestemt snellesfeste til denne, bestemte ringer og kork i en bestemt kvalitet. Da blir det som regel at jeg shopper rundt etter de komponentene og de blanksene jeg skal ha. Litt ufornuftig det, for dankaster man bort en del unødvendig i frakt.

Om man ikke er alt for pirkete på hva man skal ha, så finner man vanligvis det meste på samme sted om man vil, og det greie da er at man slipper mer enn en fraktkostnad, og alt dukker opp samtidig.

Endret av Truls H. Johnsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...