Gå til innhold

Gjeddefiske


Truls

Anbefalte innlegg

20 timer siden, lars p skrev:

Neida, men med været vi har nå stiger tempen veldig på grunnene og gjedda skal gyte. Da tenker den ikke så mye på mat....

Det er nok langt mer realisme i det du sier ja. Det var veldig høyt vann og oversvømmet opp på en del kanter osv, så det kan nok helt sikkert stemme bra at den er midt i tankene om andre ting enn å spise. Det frikjenner i hvert fall til en viss grad denne fiskeren som ikke helt vet hva han driver med når det kommer til gjedde enda. 

Har fri langhelgen i pinsehelgen, så vi får satse på at gytingen er overstått og at den har planer om å spise seg skikkelig opp igjen da. Det er vel ikke såå lenge de holder på med leken (?)

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i Lillestrøm er gjedda inne nå . Sammen med karpefiskene så mye er nok over i løpet av helga her alt.

Liten bønn, oppfør deg på gytegrunnene til Gjedda som du ville oppført deg på gytegrunnene til Sjøørretten. Man trenger ikke trampe oppi eggene til gjedda og ikke fange alle fiskene som er sultne etter leik......

  • Lik 3
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, lars p skrev:

Her i Lillestrøm er gjedda inne nå . Sammen med karpefiskene så mye er nok over i løpet av helga her alt.

Liten bønn, oppfør deg på gytegrunnene til Gjedda som du ville oppført deg på gytegrunnene til Sjøørretten. Man trenger ikke trampe oppi eggene til gjedda og ikke fange alle fiskene som er sultne etter leik......

Takk for info, og oppfordringen skal jeg prøve å ta til følge, og det er bra du nevner siden vi er flere helt ferske gjeddefluefiskere som følger denne tråden. Lurt å tenke på, og det bra du deler. For det meste kommer jeg til å fiske fra belly, så eggene ligger trygt. Effektiv kjøring og c&r er en selvfølge, og stort sett er det korte økter jeg har mulighet til, og jeg kommer til å fiske på 3-5 vann for å gjøre meg kjent og prøve litt forskjellige steder. 

Bra du nevner litt etikk i dette, gjedda fortjener respekt og er det andre ting man bør tenke på så kunne dette kanskje være en fornuftig tråd å ta opp det i.

  • Lik 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag lyktes jeg endelig med å lande mine første fluefangede gjedder!!

Utrolig gøy, og noe som definitivt ga mersmak. Den første var veldig snill og forsiktig, men et par kast senere så var det en som dro til noe alvorlig, og det like foran svømmeføttene. Jeg så hele taket som var brutalt hardt! Kult å se fisken skyte fart fra undersiden, inhalere flua for så å sette breisiden til å gi gass nedover. Hadde et par som tok på samme måten, og dagens største tok flua med full kraft i det jeg løftet flua klar av vannet for nytt kast. Et skikkelig kick!

Ingen kjemper riktignok, største på rundt 4 kg vil jeg tro. De øvrige 1,5-2,5, og en av disse måtte finne seg i å bli avbildet.

Dette må gjentas!

 

mms_img3826704898359023385.jpg

  • Lik 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutes ago, Truls said:

I dag lyktes jeg endelig med å lande mine første fluefangede gjedder!!

Grattis Truls!

Har ikke kommet meg ut selv enda - og å grunn av hvordan 'omkringliggende forhold' ser ut nå, kan det ta en stund før det skjer... :33_unamused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Rolv Seehuus skrev:

Grattis Truls!

Har ikke kommet meg ut selv enda - og å grunn av hvordan 'omkringliggende forhold' ser ut nå, kan det ta en stund før det skjer... :33_unamused:

Leit å høre!

Blir en del turer etter gjedda nå, frem til ørretområdene 'mine' har smeltet.

Får håpe høsten bringer med seg noen gjeddeturer, eller kommer dat alltids en ny vår. Plutselig dukker muligheten opp. Håper jeg!

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg er veldig glad for å ha kommet meg i gang med gjeddefiske, det er rett og slett utrolig artig og gjedda er en fisk som virkelig har begynt å fascinere meg.

Det lille jeg har opplevd hittil er ar gjedda byr på et veldig givende fluefiske. I løpet av dagen kan det variere veldig fra helt dødt, til at man kan klare å lure noen ved å subbe bunnnen med ei flue med saaakte inntrekk og lange pauser, for så å ta helt av en kort periode hvor du må sette skikkelig fart på sakene. Den kan virke ytterst forsiktig og den kan ta knallhardt som bare det. Det en jo en sprinter, og treffer man den rette gjedda så kan den gi en actionfylt kamp med korte fartsfylte og eksplosive utras. 

Jeg gleder meg til å lære mer og dette fisket, og ikke minst fisken. Den er først og fremst fascinerende og skiller seg veldig fra andre arter vi har her hjemme. Den har et ufortjent dårlig rykte, men den er kanskje en av grunnene til at den er litt ekstra kul..? 

 

DSC_1468.JPG

mms_img2922705668533495520.jpg

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjørte en liten gjedde. La stanga under armen for å få den raskt inn. Da var det plutselig tungt gitt. Gjedda jeg hadde kroket satt plutselig på tvers i kjeften på en annen gjedde.  Kule dyr...

Fikk flere gjedder, største snaut 5kg som ga en skikkelig fight etter et hugg av en annen verden. Var en periode med jaging, og da var de aggressive, men de var en veldig kort periode. Satt også pers på abbor. Når jeg fightet den, så fulgte det en drøyt stor abbor under, den må ha vært godt over to kilo! 

Virkelig masse kule opplevelser dette gjeddefisket fører med seg. 

DSC_1525.JPG

DSC_1526.JPG

DSC_1539.JPG

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Ble en liten gjeddetur i dag også, men intens varme, strålende sol og blikk stille er ikke de enkleste forholdene, snarere tvert i mot. Da ser det ut til at gjedda stort sett står i ro uten å røre ei flue. Dagen ble reddet av en kort periode med vind som rørte opp godt i vannmassene. Det holdt på i 15-20 min og da fikk jeg tre stk på 3-4kg før vinden forsvant og det døde helt ut igjen.

Alle tok like ved frittstående strukturer litt ute i vannet, og de ser ut til å ha begynt å få spist seg ganske godt opp igjen. Den ene gjedda hadde faktisk åpent sår som kunne være bitemerke. Det var den jeg gjerne skulle kommet borti... må ha vært grei størrelse på den!

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg hadde et utrolig artig og rått gjeddefiske i dag. Hadde absolutt ikke noen forventninger mtp temperaturen i vannet osv, så jeg dro helt uten forventninger. Og uansett hvor høye forventninger jeg hadde hatt, så ville denne dagen slå de grundig. Spesielt siste halvannen timen var så rå at det er noe av det kuleste jeg har gjort med fluestang i hånda. Gjeddene var aktive, og agressive. Mulig det var værskifte og at det blåste opp som gjorde det, for de hadde stelt seg rett i overgangen mellom tett siv og åpent vann der det bare var halvtett med vannplanter. La flua inn i de minste åpningene og så veltet det rundt aggresive fisker som hugg villig og satt de ikke så tok de igjen og igjen, noen ganger så de gikk klar av vannet. Utrolig spennende og adrenalinfylt fiske som alle burde prøve. Fikke ingen riktig store, men de største opp mot 3,5 kilo, og når disse tar i en kaskade av vann så er det noe av det mer actionfylte fisket man har her i landet.

Dagen kuleste var en liten gjedde på kiloen. Den sto vanskelig til og hadde vært på en gang eller to når jeg kaster på nytt, men snøret hekter i et sivstrå. Jeg vipper litt på flua og gjedda går klar av vannet og skyter opp som et prosjektil etter flua og lander omtrent en meter inne blandt det tetteste sivet. Snakker om å gå all inn i angrepet. Merker også at gjeddene har fått spist seg opp, for flere av de ga en real fight!

 

mms_img883806780487258370.jpg

mms_img6952903773161886247.jpg

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser helt utrolig kult ut!! Sett noen videoer av gjeddefiske på flue, ser helt spinnvilt ut.

Prøvde meg på litt gjeddefiske i Vansjø i dag faktisk, både med flue og wobblere, men det var meget dødt. Jeg skylder 100% på forholdene, men antageligvis var forholdene ganske bra.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.6.2018 den 22.40, Roaas skrev:

Ser helt utrolig kult ut!! Sett noen videoer av gjeddefiske på flue, ser helt spinnvilt ut.

Prøvde meg på litt gjeddefiske i Vansjø i dag faktisk, både med flue og wobblere, men det var meget dødt. Jeg skylder 100% på forholdene, men antageligvis var forholdene ganske bra.

Du bør absolutt fortsette å prøve, for det er utrolig actionfylt når man treffer. Artig med såpass grov fortom og wire, man kan kjøre fisken så hardt man vil, og setter man seg fast, så er det bare å ta spenntak og rive det løs (IKKE bruk stanga...) Huggene, og fighten (noen ganger) er Veldig morro!

Vansjø skal jo være bra med gjedder i, fisket der en del tidligere (før fluefiskingen...) Gjedda har jo perioder hvor den hugger, så det gjelder å treffe. Prøv sivkanter, kanter mellom grunt og dypt og rundt grunner/strukturer under vann så bør det være mulig å treffe den. Før eller siden ;-) (nå er jeg veldig lite erfaren med gjedde på flue, men jeg tror ikke jeg bommer veldig med disse rådene)

Nå skal jeg binde opp en del flashfluer med et popperhode. Fiske denne med en intermediate line, så den trekkes under vann, og så stiger i pausene kan sikkert gi en del artige hugg ;D

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Truls said:

Du bør absolutt fortsette å prøve, for det er utrolig actionfylt når man treffer. Artig med såpass grov fortom og wire, man kan kjøre fisken så hardt man vil, og setter man seg fast, så er det bare å ta spenntak og rive det løs (IKKE bruk stanga...) Huggene, og fighten (noen ganger) er Veldig morro!

Vansjø skal jo være bra med gjedder i, fisket der en del tidligere (før fluefiskingen...) Gjedda har jo perioder hvor den hugger, så det gjelder å treffe. Prøv sivkanter, kanter mellom grunt og dypt og rundt grunner/strukturer under vann så bør det være mulig å treffe den. Før eller siden ;-) (nå er jeg veldig lite erfaren med gjedde på flue, men jeg tror ikke jeg bommer veldig med disse rådene)

Nå skal jeg binde opp en del flashfluer med et popperhode. Fiske denne med en intermediate line, så den trekkes under vann, og så stiger i pausene kan sikkert gi en del artige hugg ;D

Jeg skal fortsette å prøve! Hva slags fortom bruker du? 

Får ta en tur tilbake til Vansjø en dag, har noe uoppgjort der føler jeg. Og det var litt irriterende, fordi det var en del utrolig fine plasser som skulle tilsi at det stod gjedde, og vi padlet, så vi var på "rett" side av sivet hele veien. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et par forskjellige varianter, på den ene så har jeg klipt av den tykkeste delen av en tapert laksefortom, den er mellom 100-150 cm lang, og på den andre er det ca 150 cm 0,70 og på begge variantene så har jeg ca 30 cm stålfortom. Kommer til å kjøre 0,6 eller 0,7 fremover (pluss stålfortom)  alt annet er unødvendig.

Det kan godt være at du er på rett sted, har på flere turer fisket over et strekke to og tre ganger og den ene gangen har det vært fullt kjør og masse fisk, mens det en time eller to tidligere var helt dødt. Gjedda er nok der, man må bare treffe en aktiv periode. Så ikke gi opp! Prøv til litt forskjellige tider på døgnet og litt forskjellige vær forhold

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle jeg være så heldig og treffe samme aktivitet som jeg gjorde på søndag så skal jeg gi denne flua masse fisketid, en flashflue med et popperhode som er satt 'feil vei'

 

mms_img4743855813825481977.jpg

mms_img4488393041699393495.jpg

Endret av Truls
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On ‎6‎/‎12‎/‎2018 at 5:17 PM, Truls said:

Jeg har et par forskjellige varianter, på den ene så har jeg klipt av den tykkeste delen av en tapert laksefortom, den er mellom 100-150 cm lang, og på den andre er det ca 150 cm 0,70 og på begge variantene så har jeg ca 30 cm stålfortom. Kommer til å kjøre 0,6 eller 0,7 fremover (pluss stålfortom)  alt annet er unødvendig.

Det kan godt være at du er på rett sted, har på flere turer fisket over et strekke to og tre ganger og den ene gangen har det vært fullt kjør og masse fisk, mens det en time eller to tidligere var helt dødt. Gjedda er nok der, man må bare treffe en aktiv periode. Så ikke gi opp! Prøv til litt forskjellige tider på døgnet og litt forskjellige vær forhold

Okei, men da tror jeg faktisk at jeg skal gå til innkjøp av det du nevner her, også får jeg se hva som funker best. Takk for tips, Truls.

Må bare prøve, men Vansjø må jeg nok tilbake til, fordi der var det mye godplasser!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble en liten tur etter jobb i dag, og det var aktivitet en periode. Jeg fisket over noen strekker og fikk fisk på enkelte steder mest i sivkanter men også noen på jevn bunn et stykke ut fra sivet. Ble noen heftige takes i overflata, de første på popperen jeg lagde i går, noe som var veldig gøy!

Utrolig artig når såpass stor fisk kommer som ei kule undenfra og tar knallhardt i overflaten. Ikke like mye overflateaction i dag, og noen var vanskeligere å kroke, men hva gjør vel det..? Er mer enn actionfylt nok bare å se taket! Et par som tok i overflaten lå jeg få meter fra og la flua inn i en åpning mellom vannplanter. Så hele fisken komme som et lyn ;D

Dæven så undervurdert gjedda er som sportsfisk!

 

mms_img6555895103825805405.jpg

mms_img1708361767674057851.jpg

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Endelig ble det en skikkelig tømmerstokk på meg, og fighten, hugget og det hele skulle være av det brutale slaget. Tror jeg var i nærheten av denne en stund tidligere før den skulle ta.jeg hadde akkurat kommet til plassen, og la ut et langt kast inn på et grunt område med spredte vannplanter, og før jeg fikk beveget flua så bølget det noe alvorlig rundt flua når en grov fisk veltet seg over flua. Fikk ikke kroket den, men mulig den stakk seg litt. Fikk ikke mer kontakt med denne. Så det var en stor fisk, men jeg visste ikke at den var så stor. Skulle ta litt tid før jeg fant det ut, jeg fisket av et område og på vei tilbake stakk jeg innom for å se om det var noe sjanse på den store.

Jeg la ut kast etter kast inn mellom åpninger i vannplantene, og den siste samingen vannplanter så la jeg kastet langs kanten så tett på jeg kunne. Jeg rakk ikke annet enn å ta tak i snøret før den var på. Den rev ut snøret og jeg kjente at dette var en skikkelig stor fisk og den hadde mange tunge og lange utras og ville ikke gi seg. Gang på gang dro den ut 20-25 meter. Til slutt ble den sliten og jeg fikk tvunget den inn. Målte den til 116cm og anslår den til rundt 11 kilo. Trolig litt i underkant. Veldig glad jeg fikk en slik fisk nå, lenge etter gyting så den var i topp kondisjon og kruttsterk! Utrolig kul opplevelse!

DSC_1643.JPG

Endret av Truls
  • Lik 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er noen trøst så er det fire eller fem år siden jeg begynte å snakke om å komme meg i gang meg gjedda. Bare å glede seg til du får muligheten, for det er rett og slett kanongøy. Fikk et par mindre etter den store også, og det var ikke noe mindre gøy selv om de antagelig kunne vært forrett for den store... heftige knallharde hugg og kjappe utras... blir ikke helt feil det. Hadde ikke forventet å runde tosifret antall kilo akkurat, men heftig var det definitivt! Har tatt helt av dette gjeddefisket!

Det er fortsatt muligheter, og nye sesonger kommer ;D

Endret av Truls
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det er det som er litt spesielt og kult med gjedda, den har en sånn rå urkraft i seg, og måten den hugger på og man fighter den på gjenspeiler det også. Satt og så på ei gjedde som jaget byttefisk her om dagen, og den er en nådeløs og brutal, og ikke minst effektiv, jeger på toppen av næringskjeden. Har hatt stor gjedde som har gått løs på en liten som har vært kroket. Heftig og brutalt, og med 0,70 fortom og wirefortom så kan man virkelig legge press på fisken. Og tross det så har selv mindre gjedder raske utras man ikke holder igjen.

Dette er hovedgrunnene til at jeg på kort tid har blitt glad i gjedda som sportsfisk. Veldig undervurdert <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...