Gå til innhold

Svingvekt


RolvS

Anbefalte innlegg

tldr; Jeg veide Orvis Helios 2 og 1ste gen Guideline LPXe og ble (litt) overrasket.

En av parameterne Yellowstone Anglers putter inn i testene sine er "swing weight" - en vekt som skal indikere hvor 'tung' stanga kjennes ut. Målingen de gjør er sånn ca slik: Legg en isopor-pakke-ostepop på ei vekt og null ut, plasser det tjukkeste av korka på ostepoppen og hold butten med tuppen av fingeren slik at stanga er plan, og mål av. Gjenta noen ganger og ta snitt. Ikke super-vitenskapelig, men ikke helt på måfå heller. Sammen med stangas totale vekt - sving-vekt er alltid betydelig høyere enn vekta - indikerer dette (muligens) noe om hvor tungt dette er å jobbe med time etter time. Jeg liker i alle fall "lett".

I dag kom en Orvis H2 (også 9' #6) i posten (second hand, men ubrukt av misc årsaker.) Da jeg pakket den ut ble jeg litt overrasket over at den ikke umiddelbart kjentes mye 'lettere' ut enn 'gamlestanga'. Jeg har nemlig hatt en 9' #6 Guideline LPXe i 15 år eller noe slikt (1ste generasjon, todelt.) Så da måtte jeg fram med kjøkkenvekta og pellets...

Orvis H2: 260g-265g

GL LPXe: 265-270g

Orvisen er 5 år gammel. LPXe er 10 år eldre.  (? - det er vel andre her som kan angi fødselsdato mer nøyaktig.) Nå er LPXe'en todelt - men likevel hadde jeg forventet litt mer forskjell. Ja det er en forskjell, men det er ikke "oh, whow, lettere" liksom. (Til sammenligning veide jeg min Hardy Jet 9'6" #7'er til 370g. Det er en åpenbar forskjell... Ikke sammenlignbart forøvrig ettersom den har fullwells og fightingbutt - litt mer heavy machinery.)

Skal teste med litt forskjellig av liner ute i snøfonna til helga. Blir spennende :) Forventningen nå er at det blir dødt løp... vi får se. Uansett ble jeg litt mer imponert over LPXe-stanga...;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker mer og mer noe kortere stenger. Bare det å gå ned fra 9 fot til 8,6 gir en merkbart lettere stang med tanke på svingvekt. Føles nesten som å gå med en klasse lettere stang enn man egentlig gjør. God balanse i oppsettet er også viktig for opplevd svingvekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...