Gå til innhold

Vannkast på barmark


RolvS

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har begynt å fundere på hvordan trene switch/vannkast på barmark/plen med både en- og tohånds utrustning. En av triggerne var en video jeg så av en som instruerte ved hjelp av en teltplugg - den gav jo da selvsagt ganske bra ankring... :] I videoen (som jeg selvsagt ikke finner nå i farta) brukte han denne teltplugg-riggen til å instruere/øve framkast. Det framkommer fra videoen at dette var en del av en serie andre 'teltpluggøvelser', men dette var bare et lite klipp tatt ut av en større sammenheng.

Framkast-øvelsen han viste, virket relativt grei - stå riktig i forhold til plugg (stangavstand, på samme side som du kaster,) legg D-loop, skyt. Observer snørebane osv. Gjenta ikke helt til det gjør vondt, men nesten.

Hva annet kan gjøres? Andre ting som kan trenes effektivt på på plena? Med eller uten teltplugg? Eller med annen rigging? Løft og sweep (i alle fall for switch) skulle jo begge helst kunne øves på gresset.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes denne var fin. Har øvd utallige timer kasting på plena, men vannkast har det vært dårlig med. Bor ved sjøen så når det er is over alt så er det i sjøen jeg kaster. Den beste treninga jeg har hatt var når jeg hadde med meg en fluekasteinstruktør i elva. Jeg sto for fiskekort og det eneste jeg bad om i retur var at han kikka litt på kastinga mi og gjorde noen justeringer. Gikk fra fa*?! i helv@*^? til det ene deilige (det er faktisk deilig med gode speykast...) til det andre.

Så mitt tips er at man kaster sammen med en erfaren kaster innimellom, samtidig med at man trener på egenhånd. F eks slik som i videoen.

Edit: inntrekk er veldig viktig! Blir det feil kræsjer ofte hele kastet. Legger ved et klipp fra meg selv som fisker i Eira med 14" #9/10 og skyteklump. Mener selv at inntrekkene her er ganske bra :)

 

Jan :)

Endret av Jan_Haukaas
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tykk fortom med masse skjøter og stumper som stikker ut kan gi feste på plenen. Men det sklir læll og blir ikke riktig timing. Dessuten så er det viktigste med underhåndskast å lære seg å faktisk kaste inn samt kontrollere innkastene slik at du kan sette bukta bak, til siden og foran deg på vannet. En bra gizmo for å lære seg dette med tohånds er faktisk riflestroppen som gjør at du kan unngå å kaste med hånda som er øverst på håndtaket (fort gjort å legge stanga for mye ned i fremkastet i stedet for å stoppe høyt rett foran deg). Bunndelen skal inn i magan så det nesten smeller og ja, du kan få vondt av det Rolf. Så det er bare å anlegge sixpack for å stå imot kraftfulle bråstopper.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, Rune Stokkebekk said:

Tykk fortom med masse skjøter og stumper som stikker ut kan gi feste på plenen. Men det sklir læll og blir ikke riktig timing.

Nettopp utfordringen: Hvordan få riktig timing under trening, også på plenen. For oss som har 30minutter til rådighet en ettermiddag, og mer enn 15min transport en vei til nærmeste vannforekomst. :) Dette håper jeg flere har tenkt på og har innspill til.

Ankeret/fortommen syns jeg helst skal skli litt sånn "akkurat passe" i vannoverflata, og da blir teltplugg noe som ankrer veldig hardt - samtidig som det egner seg bare til å øve en del av kastet, ikke hele.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Til glede for naboene testet jeg å utvide «teltpluggteknikken» i videoen over med et stykke av et tau med litt egenvekt - 0.5mm diam med kjerne og flettet strømpe - for å simulere ankring. Jeg endte opp med å brukte i overkant av en stanglengde utenfor fortom og med enden festet i bakken. Lengde (og da mengde friksjon/vekt) må selvsagt tilpasses stang og snørevekt.

Både løft, sveip og framkast, syns jeg kjentes «riktig» ut hver for seg - i den forstand at jeg kunne se anker lande på riktig sted etter sveip og se snørebukt og snørebane ved framkast. Får teste med tohåndsstanga neste helg.

Som Rune sier, timingen blir nok ikke helt 100%, men man må ta det man har - beggars cant be choosers... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...