Gå til innhold

Nitelva


RolvS

Anbefalte innlegg

Ikke mindre en årets gladnyhet (i den grad det kan kalles nyhet, dette har vært planlagt siden 2014) sånn på tampen av året: Nitelva blir kloakk-fri. :)

https://www.rb.no/nyheter/nitelva/lillestrom/lillestromlingenes-vate-drom-kan-ga-i-oppfyllelse-jeg-tror-det-ikke-for-jeg-far-se-det/s/5-43-660769?access=granted

Quote ingress: "Dagens tre avløpsanlegg på Åneby, Slattum og Rotnes er i så dårlig stand at utslippene i Nittedal merkes lenger ned i Nitelva. Nå skal disse renseanleggene fases ut, og nittedølingenes kloakk skal istedet føres til Nedre Romerike Avløpsselskap (NRA), sitt moderne renseanlegg på Strømmen."

For meg som bor på Kjeller, er dette helt fantastiskt. Jeg har fem minutter å gå ned til Nitelva, men det frister jo selvsagt ikke. Den ser for jævlig ut, og noen dager stinker den dritt, rett og slett. Tidslinje for prosjektet er ~'21. Kjenner jeg blir litt småhøy med tanken på en elv det faktisk frister å fiske i rett i nærheten (selv om det blir hverken harr eller ørret borti der jeg bor... :))

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gledelige nyheter! Skulle bare mangle at kloakken renses før den slippes tilbake i kretsløpet :-o Blir spennende å følge utviklingen der fremover da. Om dette faktisk har positiv eller negativ effekt på livet i elva. Renere vann med mindre næring vil jo påvirke hvilke insekter som trives og bestand.

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nittelva i fra Rotnes og oppover er ei fin elv. Har gjort noen enkle forsøk tidligere på å engasjere lokale krefter til å få elva tilbake som God ørret elv. Største delen av strekningen er eid av ulike bønder.  Elva må nok restaureres etter å ha vært brukt til tømmerfløting. Dette kan det søkes midler til. En annen utfordring er mye ørskyt og vitfisk som trolig ble flyttet opp og over demningen på Rotnes.  Her kan det muligens søkes om midler pga noen dyr som bruker ørret som mellomvert. 

Sånn alt i alt tror jeg mye kan gjøres på 2-5 år før fisk av god størrelse kan svømme på strekningen. Jeg vil faktisk påstå at dette kan bli en av de bedre strekninger for fisk og fiskere. Ikke minst hvilket potensiale den har for rekruttering av nye fiskere.

 

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Ja, det er virkelig på tide med å samle opp kloakken og føre denne til NRA. EU sitt vanndirektivet sørger for dette, og takk for det!
Nitelva er en perle på mange plasser så potensial er det definitivt, men noen må ta tak i organisering og forvaltning av fisket.
En annen utfordring er kraftverkene i vassdraget som ødelegger det biologiske mangfoldet i deler av vassdraget(Vernet vassdrag mot kraftutbygging).
Nylig har vi lest i pressen om de betydelige negative konsekvensene av raske vannstandsreduksjoner og strandet yngel/småfisk i Lærdalselva og Randselva. Dette på langt mindre vannstandssenkninger enn i Nitelva. Hva skal man da si om 80% variasjon på vannføringen pr.døgn gjennom en hel måned?
Dette kan vi tydelig se av plottet som viser galskapen i nesten hele juli måned(http://sildre.nve.no/).
Dessverre ingen som bryr seg om dette
:-[
image.png.ef43ea6942201eba4f766e53bb41410c.png

 

Endret av knut
Tillegg
  • Trist 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre er det liten interesse for vassdragene og våtmarksområdene våre. Det er mange rødlistede arter av både insekter, vannplanter, amfibier,fisk og elvemusling i Nitelva. Dog så finnes det ikke et talsrør som ivaretar disse interessene på politisk nivå.
Har skrevet brev til miljøtilsynet i NVE med kopi til Kommunen,Fylkesmannen og Vannområde Leira-Nitelva så vi får se om det kommer noe svar.
 

Endret av knut
Tillegg
  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble vel ikke mindre komplisert av at elva krysser kommune- og fylkesgrenser... :) Men nå som vannkvaliteten vil få seg et løft de neste fem årene burde det jo være mulig å få til noe.

Hvilke strekninger har høyest potensiale for ørret og harr? Jeg prøvde noen turer hist og pist da jeg flyttet til området før jeg skjønte det var «dødfødt» slik forholdene er i dag. Strekket fra elva krysser under rv 4 ned til skolen ser egentlig supert ut med dype høler, svinger, stryk og rolige partier. Samme fra Åneby og litt nedover. 

Hjelper forresten ikke at det er mink i området...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidligere var det harr helt ned til gamlebrua ved Slattum/Li og ørret litt lenger opp ved strykene nedenfor Holmerud.
Harr er det flere steder oppover ved Rotnes/Strøm og i Hakadal.
Stam finnes nå opp til fossene nedstrøms Åneby etter at dammen ved Strøm har havarert.
Gjedde og alle andre karpefisker finnes nedstrøms fossen ved Glømmi sport(Rotnes).
Ørret finnes hele veien fra Strykenvannet og ned til fossen ved Rotnes.
Mange flotte områder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble oppringt av noen forskere som studerte øyern,  deltaet. De ønsket å se om hvor langt harren vandret. Fikk da oppgaven å fiske opp 25-30 harr. Disse ble puttet direkte på sprit. Resultatet av innsendte fisk var at noen fisk faktisk vandrer helt opp til Rotnes. 

Når det gjelder vitfisk ovenfor Rotnes tror jeg det er bare gullbust og stam som klarte å etablere seg etter at en idiot tømte keep nettet sitt på oversiden av demningen en gang rundt 1975. ( har skrevet om dette tidligere)  Stam har blitt tatt ved ungdomsskolen i Hakadal. 

Det er også mye ørskyt i øvre delen av elva. Det har også vært Hork (snørrgjørs) og en og annen lake. Disse to har jeg ikke sett på lenge da jeg ikke fisker så ofte i de områdene. 

Jeg har også med stor forundring lurt på om det faktisk er lov å tørr legge fosser i elva for å lage kraft. Sikkert er det at med jojo effekt som Knut viser til samt tørre fosser ikke er positivt. 

Endret av Tørrflua
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...