Gå til innhold

Vannkast, bare idioti ?


Jan_Haukaas

Anbefalte innlegg

Mulig jeg provoserer litt med tittelen her, men skal prøve å komme til poenget!

Jeg er av typen som har liker å kaste med flue. Mange turer har jeg egentlig bare kost meg med å kaste. Lange kast, korte kaste, åpne linebukter, syltynne linebukter, med tunge fluer, med lette fluer, med flere fluer og faktisk kaster jeg mye uten flue. Jeg har sett mye filmer, lest mye og sett på mange fantastisk flinke kastere i elva. Så nå kommer litt av poenget, hvorfor i alle dager har noen begynt å pælme lina rett i vannet så spruten står og hele klumpen legger seg godt ned i vannet for så å rive hele skiten opp igjen og mer eller mindre ta et vanlig vannkast etterpå ? Jeg er oppdratt til å lage minst mulig bråk ved elva og disse kastene her lager jo bare bråk ?

Seeting: du står på venstresiden av elva og den renner fra deg. Er det ikke da enklest å løfte opp lina til et helt vanlig speykast ? Hvorfor drive å denge lina og begrave den i vann ?

 

Uff... Litt surpomp her nå, men dette kastet skjønner jeg ikke noe av!

 

Jan

Endret av Jan_Haukaas
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som du snakker om snap-t, en skagit hallmark.

Klaus Frimor har og meninger om det... :) (Den vedlagte filmen må jeg ha sett 100 ganger. Plukker opp en ny detalj hver gang.) Flere stikk mot snap t der, første etter 1:40 så du trenger ikke se så mye for å få valuta for pengene...

 

  • Lik 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele greia med Skagit er jo at man bruker T-Tips (hurtigsynkende spisser) med flytende bellys. Å kaste inn dette med normalt underhåndskast er ikke bare bare når det veier svært mye mer enn normal kastevekt for stanga. Skagitstilen handler tradisjonelt om svært tunge liner ifht det vi kan si normal stangklassifisering og myke stenger for å "lobbe" sakene ut. Den flytende bellyen har masse krefter til å dra med seg den tunge spissen og man trenger nesten ikke kunne kaste for å måke dette ut, det ordner utstyret selv. Klart dette bråker masse og er ikke å foretrekke på hverken ørretfiske eller i lakseelver hvor fisken han høre spetakkelet. I raskt strømmende vann med mye naturlig lyd så vil det nok ikke ha så mye å si.

 

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele greia med Skagit er jo at man bruker T-Tips (hurtigsynkende spisser) med flytende bellys. Å kaste inn dette med normalt underhåndskast er ikke bare bare når det veier svært mye mer enn normal kastevekt for stanga. Skagitstilen handler tradisjonelt om svært tunge liner ifht det vi kan si normal stangklassifisering og myke stenger for å "lobbe" sakene ut. Den flytende bellyen har masse krefter til å dra med seg den tunge spissen og man trenger nesten ikke kunne kaste for å måke dette ut, det ordner utstyret selv. Klart dette bråker masse og er ikke å foretrekke på hverken ørretfiske eller i lakseelver hvor fisken han høre spetakkelet. I raskt strømmende vann med mye naturlig lyd så vil det nok ikke ha så mye å si.

 


Dette høres litt mere fornuftig ut og bekrefter litt den galskapen jeg har sett. Folk som står i krystallklare stilleflytende elver og driver med slike kast [emoji23]


Sent from my iPhone using Tapatalk
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Værst er problemet i Finnmark , der det ikke finnes ei eneste buske og man kan kaste silkemyke overhode kast hele dagen. Og da en en hånds #6 i steden for 14 fot to hånds #9 der klumpen veier det dobbelte....

Men det aller største problemet med Laksefiskere er at de skal vade hele jævla tiden, og helst der fisken står. Nei, tenk sky Ørret når man fisker Laks og det blei mere napp.

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...