Gå til innhold

Anker for Ally-kano i elv?


RolvS

Anbefalte innlegg

Alle veier fører til Rom, all googling etter ankerspyd for kano leder til en tråd på dette forumet...

Noen som har brukt anker med Ally-kano? Den ene bekymringen min er hvordan montere et slikt sikkert - allyen er jo ikke en solid konstruksjon. Intressert i å høre både erfaringer og betraktninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt anker på Allyen på stille vann, og da har jeg brukt den minste paraplydreggen jeg har fått tak i. Jeg har pålimte hemper for bruk av spruttrekk, og jeg har dratt ankertauet gjennom en stor karabinkrok festet i hempa i baugen. Derfra har jeg trukket tauet til der jeg sitter i kanoen og bundet det fast i tverrspantet. På denne måten har jeg kunnet slippe ned og trekke ankeret opp igjen uten å måtte flytte meg i kanoen, samtidig som ankeret er festet i enden på kanoen og dermed legger seg på langs i vindens retning. 

 

Jeg har ikke prøvd dette i elv, men det spørs om den pålimte hempa vil holde det økte presset i strømmen.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For anker i elv, er det vanlig å bruke et ankerspyd (se fx annen tråd om tema her på FF eller boka Ørretjakt av Pål Krogvold.) Jeg regner med at for kajakk vil samme gjelde - du ønsker sannsynligvis ikke å ankre opp kajakken med breisida til strømmen, @Truls H. Johnsen:)

Ettersom alleykanoen på mange måter er et telt (kremt) er det som du sier, @Jon Arne Tomter, hvordan den vanlige ankerspydkonstrukjonen holder i strømmende vann.

Etter å ha postet samme spørsmål på face fikk jeg kontakt med Pål Krogvold, som kunne dele noen erfaringer og vurderinger om hvordan bruke ankerspyd med Ally. Kortversjonen var «det lar seg gjøre».

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Da har j snekret baugspyd til Allyen, fritt etter et uklart avstandsbilde i Krogvolds «Ørretjakt» eller hva den heter, og tilpasset Ally-ramma. 

57CB803D-EBAF-4453-95DF-59B2BF0011FE.jpeg.ea08a48f1998a4da1623ad459aca8b25.jpeg3C38C233-472F-4808-BB2C-4CF96C9FACC7.jpeg.2649b9735e7470b20ed2040ad0d5cf4d.jpeg

Siste bilde er opp ned (meh, iPhone) og med baugspydet montert på baug-bøylen. Dette spydet blir liggende over «spissen» på kanoen, og ankertråden går gjennom øyeringene. Jeg ser allerede for meg noen problemer med konstruksjonen så det blir nok noen justeringer, men den skal få prøve seg i elva (i ikke alt for sterk strøm.)

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...