Gå til innhold

Minimalistisk markaboks


Morten Fosaas

Anbefalte innlegg

Hei, snart nytt år og nye muligheter. Etter flere sesonger med stadig økende flueutvalg til lokalvannene i Oslomarka, har jeg bestemt meg for å gjøre ting enklere i år.

Det er stort sett de samme fluene som havner på fortommen, og som travel småbarnsfar har jeg ikke den luksusen at jeg kan jakte klekkinger. Jeg må rett og slett raske med meg litt utstyr og løpe inn til et vann etter barnas leggetid om jeg skal få inn et par timers fiske.

Så nå er planen å lage en liten boks med fluer som passer i skjortelomma sammen med en tippetspole og flytemiddel for å gjøre det litt enklere å reise av sted for fiske.  

Basert på inspirasjonstrådene her og egne erfaringer har jeg kommet frem til følgende mønstre som skal få plass i en 6-roms DeWitt boks (noen fluer må dele rom):

Rom 1: skogsmaur #14, brun danseflue/stankelbein #14

Rom 2: Once and Away, mørk oliven #14, sort #16

Rom 3: CdC-mygg sort #17, Comparadun mørk oliven #16

Rom 4: CDC & Elk tan #14 

Rom 5: Pheasant Tail nymfer, med og uten krage av rapphøne, #14 (vesperina nymfe, klekker, og buzzer hvis man napper av halen)

Rom 6: Woolly Bugger, oliven, brun, sort #8 (småfisk, libeller, igler)

Med seks rom å fylle, hvordan ville deres markaboks sett ut? 

PS. Det mangler vulgataimitasjoner, men har ikke hatt tid de siste tre årene til å jakte disse klekkingene, og kommer ikke til å prioritere det i år heller. 

  • Lik 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra tråd, som jeg gleder meg til å følge og som jeg håper det kommer masse svar i. Fikk plutselig lyst til å begynne å tenke på markaboksene igjen.

Her er de seks jeg ville valgt i mine nærområder:

1. Klekker str 16 (med oliven metallic tråd for stangbygging, tan cdc og en mørk brun dubbing i brystet

2. En  brun fallskjerm i str 15/17 eller comparadun

3. Cdc bubble caddis i sort

4. Skogsmaur 

5. Vårflue i brun (av harelabb og rådyr)

6. Daddy med skumkropp

Hadde klart meg godt med denne, men ville nok rullert litt i løpet av sesongen. Ville forøvrig styrt unna bokser med rom. Har helt ut innholdet i lyngen en gang for mye, liker heller ikke å åpne de om det skulle være litt vind.

 

mms_img6561657398088738081.jpg

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er hva jeg vil ha med, prioritert rekkefølge:

Daddies, #11 (kanskje #13 og) forlenget med polychenille og cdc hackle. Og ikke forlenget samme str og litt mindre

CDC-mygg, sort og oliven #17 og #19

Maur: guu-maur og foam-maur

Libeller, øyenstikker-nymfa til Rune, og vannymfe i voksen og nymfe

Brun comparadun

Mini-zonker

Vespertina klekker og noen dansefluer

Kunne sikkert klart meg med kun en boks med daddy long legs, men tør ikke :)

Edit: ser det er 7 grupper, hadde kanskje tatt bort brun comparadun da cdc-myggen fort funker like fint :)

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe slikt:

 

1Mygg

Mygg - CDC-mygg, klekkere og buzzer.

 

2 Vulgata

Parachute-Vulgata og vulgataklekker.

 

3 Døgnfluer

Vespertina str 16

Marginata str 12

Paraschute og comparadun

 

4 Vårfluer

Streaking Caddis i str 8 og noen mørkebrune og beige Rackelhaner i str 10-14

 

5 Div nymfer/streamer

Libellenymfer, vannymfer, vulgatanymfer samt noen få vespertina- og marginata-nymfer. I tillegg ville jeg tatt med en zonker-streamer el.

 

6 Div tørrfluer

Stankelbein, øyenstikkere (de små blå) og maur (store sorte og små brune) og helsorte Bibio (danseflue) i str 12.

 

 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsomt tema :)

kanskje noe sånt:

Rom 1: Frisørmyggen, blæringen, dansefluer og noen buzzere

Rom 2: Dyret, racklhanan, coch-y-bondu

Rom 3: Comparadun vespertina, marginata micro-dun, cdc&antron klekkere og fasan eller mørke harenymfer

Rom 4: Profile ant og stankelbein

Rom 5: Streaking caddies og madam x..pluss noen Nedkvitne vulgata klekkere....just in case

Rom 6: Mini zonkere og libelle nymfer

..var ikke så lett det der..:9_innocent:

 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant tema, og alle nevner i hovedsak de samme insektene.

Min erfaring fra "Fjella" er det samme, mygg i alle stadier, landinnsekter og maur, spesielt  flygemaur svermingene.

Libellenymfer på våren, litt døgn og vårfluer gjennom sesongen, samt yngel og igler er viktig.

Tidlig på 70- tallet hadde jeg et hyggelig fiske etter regnbueørret i et tjern med buksvømmere, har ikke fått mye på dette etterpå,

har ikke brun ørreten skjønt det?

 

Snart er det ny sesong, gleder meg.

 

 

 

Endret av Asbjørn
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Fjærmygg! Palmerhacklet og klekker.
2. Døgnfluer! Marginatanymfe i str 12 og noen få fallskjermhacklet
3. Vårfluer! Superpuppan ( rart den ikke er nevnt før...) noen str med SC
4. Streamer! Minizonkeren til Rune i oransje.
5. Noen skosmaur og daddyer.

Marka jeg snakker om her er Moldemarka og disse fluene dekker nok 99% av fisket. Et par march brown så er boksen pakket klar.


Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ydmykt og lett skjære det ned til to fluer som leverer hele sesongen, basert på egen erfaring med markafiske. Paraloopklekkeren er den giftigste flua jeg har i min boks og den har levert under mange forhold og klekkinger i både vann og elv for meg. Binder dem i tre størrelser, 12, 14 og 16. Kroppen kan bindes med kun tråd også, så blir den som en mygg å regne.

Som nr 2 kommer Runes libellenymfe. Flua som imiterer en av ørretens viktigste næringskilder kan lett gi deg noen pene fisk når vak uteblir, eller når vinden ødelegger tørrfluefiske for deg, og det skjer alt for ofte. 

Når man ikke kan planlegge ut i fra hva som klekker når mener ihf jeg at det er lurt å ha noe som funker allround uansett forhold og tid på sesongen. :12_slight_smile: 

 

  • Lik 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske beinhardt med kun to fluer, waffern. Men om det bare skulle vært to er ikke de du nevner dumme. Ville kanskje gått for enda mer generiske mønstre som kan imitere flere insekter/dyr avhengig av presentasjonen.

20180106_110202.thumb.jpg.2fc16c908eea86a32f6ec9df446968bd.jpg

Jeg kom i gang med å fylle opp markaboksen i formiddag. Litt flaut å innrømme at boksen har ni rom, og ikke seks som jeg skrev over. Fant ut at jeg allikevel ikke vil endre på mye, bare flere fluer som slipper å dele rom. Legger til libellenymfer og byttefiskimitasjoner så er boksen komplett.

Selv om der bare er januar: gleder meg til våren!

 

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fasanhalefibre i hale og kropp, kobbertråd som ribbing, og rapphønefjør til hackle. En velprøvd og effektiv flue i elv, og tanken er at den like gjerne kan etterligne noen vespertinanymfer/klekker i marka.

Tror jeg dekker så og si alt av mitt fiske i marka med disse fluene, bortsett fra sjeldne fenomener som vulgata og grandis. 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt tips, krysser fingrene for skikkelig uflaks og at jeg bare treffer vulgata, stokkmaur og grandis-klekkinger i marka i år!

Hvis det skulle slå til, er det så latterlig at jeg får bare sitte på bredden med den minimalistiske boksen min og nyte vakker i natur i full utfoldelse.

  • Haha 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...