Gå til innhold

Orvis Helios 2 garanti.


påsan

Anbefalte innlegg

Hallo. Hvordan gjør man hvis uhellet er ute?Må man sende stanga til  USA? Har handla på xxl nettbutikk,men står ikke noe om hvor man kan sende ved evt en garantisak. Bare nysgjerrig på hvor mye slike 25 år garantier egentlig er verdt og hvor enkelt/vanskelig det er hvis man skulle knekke ei stang om Feks 20 år. Følger jo med garantikort,men virker ikke som om noen gidder å sende inn det.Bare lurer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det varierer fra produsent til produsent. Noen vil vel at du tar det via butikken du har kjøpt produktet (stanga) mens andre kan gjerne ønske at du går direkte til dem.

Det beste er vel å først registrere stanga på Orvis sine sider, og deretter sende en mail og spørre dem rent hypotetisk hvordan reklamasjon/garanti-saker foregår :) 

 

EDIT: se utdrag fra link:

http://www.orvis.com/s/fly-rod-repair/2730

If your fly rod breaks:

  1. Call 1-800-548-9548 anytime or use live chat to get a repair number, shipping address, and payment instructions, or use our convenient repair forms to request a repair to your graphite rod or to request a repair to your bamboo rod.
  2. Send the entire rod to us, no matter which piece is broken. Package your broken rod in its tube, and place it securely in a heavy cardboard shipping container.
  3. IMPORTANT... Enclose your name, shipping address, and repair number inside the package

We will return your rod to you, as good as new, usually in three to six weeks.

Endret av Jan Ingvar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har du helt rett i.

Man har mulighet til å "sette vekk" hele jobben med å håndtere en reklamasjon, det er forhandler sin plikt, da får man de til å ta regningen og jobben med å sende osv. Det kan ta litt lenger tid.

Man kan ta kontakt direkte, som oftest raskere, men da sitter man med jobben og regningen for forsendelse selv.

Så det er to måter å gå frem på.

 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan også nevne at det ikke er helt uproblematisk å sende varer midlertidig ut av landet som privatperson. Midlertidige utsendelser er momsfritt, men du må likevel betale fortollingsgebyr (ca 350 kroner hos posten) begge veier. I tilegg må du dokumentere at varen har vært midlertidig ute av landet ved innførsel til Norge igjen. På toppen av dette er dette er det ulike regler hos mottakerlandets tollvesen for garantireperasjoner. I enkelte land må mottaker betale moms når de henter varen for så å kreve denne refundert ved utsendelse. Dette er mye papirarbeid og jeg har opplevd at mottaker derfor ikke vil ta i mot varen fra privatperson.

Basert på egne erfaringer anbefaler jeg derfor å alltid la utsalgssted håndtere reklamasjoner. 

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

har tidligere sendt stang over dammen til reklamasjon. Det var riktignok en sage. Kuttet da av 10 cm av holken av den delen jeg ville ha erstattet og sendte den som brev. Fikk tilbake ny del uten spørsmål. Husker ikke helt om jeg betalte porto for retur. Skriv en email til produsenten før du sender. Da får du en kode som du skal sette på forsendelsen.

når det gjelder orvis så står det 4 tall på Klingen. De to første er mnd og de to siste år. Dvs produksjonsdato på stanga. Da kan man lett regne ut hvor mange år man har igjen på garantien.

 

tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...