Gå til innhold

Lage sin egen dubbing


Truls

Anbefalte innlegg

Jeg driver og leker meg med litt materialer som ikke er opprinnelig ment som fluebindermateriale. Her kommer en måte å lage sin egen flashdubbing på, og man kan kombinere farger og mengden flash i et utall forskjellige spennende varianter, og resultatet blir veldig bra! (Dette har sikkert mange gjort før, men det er nytt for meg)

Her er måten jeg har gjort det på:

Finn garn i ønsket farge. Ull separeres lett og får fin fiberlengde.

mms_img2865372730083799894.thumb.jpg.9a007f54766294b80e1108d6ebdeb8f3.jpg

Gre garnet mllom to børster til fibrene er separert. Det er forskjell på garn, med rent ullgarn tar det et minutts tid.

mms_img3662452423217063607.jpg.5bf2167dfa7980597b3747c4f194ba6a.jpg

 

Dra ut hele lengder av angelina-fiber, legg de i en bunke så flest mulig fibre er like lange. Klipp bunken i to.

 

Bland fibrene litt inn i dubbingballen og gre dette så det fordeler seg jevnt. Et minut eller to bør hende. Ha i mer flash om ønskelig.

mms_img1982953408399881943.thumb.jpg.c9c714e22249821f22d7a3e5b7fcf1fc.jpg

mms_img1290008139896362799.thumb.jpg.0a0b5588e11db700f07f56f62dd0166e.jpg

mms_img3743331770152306973.jpg.c451cbde168c458a0d2a071bcd600ade.jpg

Ferdig dubbing, klar til bruk. Tenk hvor mange fargekombinasjoner man kan lage, og du får enorme mengder dubbing til en latterlig lav pris.

Skulle bare ønske jeg fikk frem effekten godt nok på bildene. Avbildet e gult garn blandet med lemon angelina-fiber og sort garn blandet med ultra violet angelina.

 

mms_img4930418971231789231.jpg

mms_img4116452227034344943.jpg

mms_img1982953408399881943.jpg

  • Lik 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en god grunn til å lage selv og årsaken til at jeg begynte å tenke i de baner. En jerkflue som dette bruker rimelig mye dubbing i hodet, en pose holder ikke lenge og å bestille til stadighet tenkte jeg å unngå og jeg har en tendens til å glemme det til jeg sitter og trenger den.... Gøy å kunne variere farger, mengde flash osv også.

 

mms_img4229600423296729813.jpg

mms_img398022364915325079.jpg

Endret av Truls H. Johnsen
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ser knall ut! Har du fått testet hvordan ullhoder laget på denne måten binder vann kontra fx lazerdub (som jeg tror er akryl - noen kan sikkert korrigere meg der)

Jeg har tenkt å teste karde litt selv med forskjellige materialer. Tilsynelatende muligheter for nærmest ubegrenset utvalg av omtrent gratis akryldubbing i spreke farver på Panduro... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hodene blir ikke så veldig tunge, man grer løs hvert eneste fiber, så de holder ikke veldig på vannet. Langt værre når de en sammenbundet i tråd.

Jeg har prøvd noen akrylgarn også. Noen funker kjempefint, andre får du ikke gredd ut i det hele tatt. Synes dubbingen er helt knall!

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, rusvens skrev:

Jeg har klippet opp Alpakkagarn og kjørt i elektrisk kaffekvern, ble ganske så bra synes jeg

P2190012.JPG

P2190013.JPG

Alpakkaen så riktig så flott ut.

Hvilke egenskaper har alpakkadubbingen i forhold til andre dubbinger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bestilte dette fra ebay: https://www.ebay.com/itm/8Colors-Para-Post-Wings-Polypropylene-Floating-Yarn-40cm-Bundle-Fly-Fibers/302306842552?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&var=601145007105&_trksid=p2057872.m2749.l2649 

Ellers er vel amazon eller andre søk på ebay aktuelt eller kjøpe polyropylene tauverk  og kutte det opp.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Truls H. Johnsen skrev:

Alpakkaen så riktig så flott ut.

Hvilke egenskaper har alpakkadubbingen i forhold til andre dubbinger?

Jeg har bare sett at Staffan Lindstrøm selger denne ferdige dubbingen, og den skal være av den mykeste hårmaterialet som finnes. Staffan kan sikkert føye til noe her, men vet ikke om han er aktiv på denne siden lenger. Under er link til Alpakkadubbingen til Staffan.

www.123nu.dk/lystfiskeri/auktion.asp?Action=viewitem&menu=Auktion&ID=190327

 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig, gøy å lage ting selv, og ofte får man på den måten også valgmuligheter man ellers ikke hadde fått også.

Hvordan er alpakkaen å bruke, lett å legge på så man får jevne slanke kropper?

Endret av Truls H. Johnsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakket med Staffan i fjor sommer oppe på Kvarven, og jeg nevnte at han ikke tok telefonen når jeg ringte ham og han fortalte da at han var superallergisk overfor alt som hadde med eletronikk å gjøre. Han sa også at han ikke tålte kulde lenger heller, derfor oppholder han seg i Thailand vinterstid etter hva jeg har forstått. Men det kan kanskje være en tanke å kontakte Terje Refsahl, kanskje han kan gi noe ferskere opplysninger. Siste gangen jeg hadde kontakt med ham hadde han telefonnummer 414 37 361. Det er et forsøk verd.

Magne Fjellstad.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var innom sparkjøp en dag kona skulle kjøpe en haug med garn, og da rasket jeg med meg litt av det billigste garnet de hadde (6 kroner nøstet...) i en del fine farger, sett med kystfiskerens øyne. Dette er god egnet til å karde, og blandet med angelina-fiber så har jeg dubbing i flere livstider fremover for så godt so. Ingenting.

mms_img1107733478723572987-1.jpg

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Endte opp med å kjøpe samme børster som Truls (og informerte kona om at dubbingkardesettet fra Hareline er på ønskelista - noe hun ikke hadde særlig med forståelse for ettersom jeg hadde kjøpt kjæledyrbørster) og de første eksprimentene med akrylgarnet fra panduro er unnagjort.

Under er to forskjellige samples. Begge er laget fra samme lengde trådbiter, men med forskjellig kardeteknikk.7413CD1D-0493-4475-8833-4D968AF69FAE.thumb.jpeg.c86edb2cbb0ca0cae6dbf164ef446fa2.jpeg

Den korte bunten er laget med kardeteknikken Truls viser over med to børster. Den lange bundten er laget ved å holde en bunt tråder i den ene enden og dra den ut på flatt underlag. Denne teknikken er åpenbart litt mer skånsom med fibrene, slik at jeg fikk en dubbing med laaange fibre (med tanke på litt store fluer.) 

Her er nærbilde av hodet på en kjapp deceiver bundet med den lange bunten.

87C8EA7C-17F6-4D78-AE79-0B6B0F796B5C.thumb.jpeg.3ef9d9eab9e7d61942528de623f08195.jpeg

Blandet inn litt angelinafiber, pluss litt tusjing etterpå. Til sammenligning er senyos lazer dub brukt på undersiden.

Syns det virker lovende - senyos syns jeg er en anelse kort, fint med mulighet til å få ordentlig lengde på det. Fibrene er kanskje litt tynnere enn det som er brukt i lazerdub, og det er jeg og ganske fornøyd med. Fargen på garnet ble litt lysere etter ut-greiing, men fortsatt giftig! Det slo meg at dette kunne fungere som dubbing på tørrfluer - den korte bunten er ikke så ulik flyrite/superfine konsistens, men en kjapp sjekk i vannbad viser at den har i alle fall høyere egenvekt enn disse. Tror jeg godt kan finne på å bruke dette på noe nymfegreier.

DAFE8C8E-E850-468B-AE20-B73436077EBD.thumb.jpeg.a03e1b9f2af6d03869f200061569f9b3.jpeg

Bucktail (et par reverse-ties), flashabou og noen bunter dubbing.

-r-

Endret av Rolv Seehuus
  • Lik 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Rolv Seehuus

" Det slo meg at dette kunne fungere som dubbing på tørrfluer - den korte bunten er ikke så ulik flyrite/superfine konsistens, men en kjapp sjekk i vannbad viser at den har i alle fall høyere egenvekt enn disse. Tror jeg godt kan finne på å bruke dette på noe nymfegreier."

____________________________________________________________________________

Antar det var ca samme mengde du testet da (egen vs feks Superfine): Lot du dubbingen ligge i/oppå vann en stund? Sank den? I tilfelle, har du forsøkt å våt-impregnere den egne dubbingen og deretter teste? 

Vet iallefall at Staffan prater varmt om å impregnere dubbingen i boka si... (i "Bare ett kast til")

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutes ago, Jan Ingvar said:

ntar det var ca samme mengde du testet da (egen vs feks Superfine):

Det jeg sjekket var egenvekten på materialet relativt til vann.

Flyrite, superfine er laget av polypropylene, og dette stoffet har lavere egenvekt enn vann (0.9g/cm^3 i følge wikipedia.) E.g. det flyter av seg selv. Det er ikke flytende _nok _ til å holde en flue flytende og bruk av det gir ikke fritak fra impregnering selvsagt, men den bidrar ikke til at flua synker lettere heller.

Dubbingen over, som er lagd fra akryl-garn, har høyere egenvekt enn vann. Denne - når den blir våt - synker av seg selv. Den kan helt sikkert brukes som tørrflue-dubbing, men den vil altså bidra til at den totale egenvekten av flua blir høyere.

Ergo føler jeg meg rimelig sikker på at flyrite/superfine er bedre materialer for tørrfluer enn akryldubbing - uavhengig av om det er impregnert eller ikke. :)

-r-

  • Lik 1
  • Takk 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...