Gå til innhold

Vadebekledning i Norge


Olav

Anbefalte innlegg

Jeg trengte i hvert fall en ny vadejakke, og da lurte jeg på en Geoff Andersson WS4 vadejakke. De får gode tilbakemeldinger. Noe som har prøvd? Jeg synes i hver fall det er litt artig med noe som ikke alle har, og simms for eksempel vet å ta seg betalt for å si det forsiktig. 

Skulle gjerne sett andre valg her hjemme også, men det er et veldig begrenset marked, og det er nok vanskelig å selge merker folk ikke er trygg på selv om det sikkert kan være minst like bra, som de 'trygge og velprøvde' vi er vant til å se i butikkene her hjemme. 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Til info så kjører angler.no rimelig saftig tilbud på utgående SIMMS vadebukser, deriblant G3 Guide Pant og Stockingfoot :) -35% <<l

Og det samme gjør gero :96_ok_hand: (

Så her bør en kunne skaffe seg vadere foran årets sesong om man er i beite etter SIMMS da vel å merke)

Endret av Jan Ingvar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ett par guideline hatch vadere. Hatt dem i fem år, og bedrevet mye trening på øvelsen «hurtig kne-trav på myr» i dem. De holder tett - eneste som indikerer at de trenger fornyelse er at de tilsynelatende har krympa i livet (skjønner det kan være vanskelig å tro, men det er helt sant... ) Simms kan ta seg et stev.

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tillater meg komme med en par betraktninger.

Det største problemet i Norge er kanskje antallet kunder til å handle produktene! 

Det er ca 33 butikker som selger Simms, det er x-antall som selger Patagonia (tre-fire ganske store bare på sentrale østlandet ), Vision, LTS, Kinetic, Hodgeman, Scierra, Guideline osv er alle sammen inne hos ganske, men noen av de er inne hos flere enn andre - selvsagt. 
Loop og Cloudveil har vel sluttet med vadere tror jeg, mange av de andre navnene som finnes er vel gjerne laget på se samme fabrikkene som de andre "billigmerkene" - så da er det vel ofte bare logoen man bytter ut i så fall i mange tilfeller.. Sikker flere merker og andre detaljer som ikke er med her uten at jeg tror de detaljene er viktige akkurat nå.

Saken er:
Trenger vi da egentlig flere merker med vadebekledning her til lands? 
Normark prøvde seg med Geoff Anderson i Norge, såvidt jeg veit tok relativt mange butikker tok inn - men kundene kjøper det ikke av butikkene så da forsvinner merket igjen kjapt og er vel pr. dags dato ikke å finne i Norge. . 
Pure Fishing prøver seg med Hodgeman igjen og har vært tilgjengelig et år eller to allerede nå etter flere år borte fra vårt marked, så dette dukker opp i flere og flere butikker allerede nå til våren vil jeg anta. 

I bunn og grunn tror jeg dette dreier dette seg om hva forbrukerne er villig til å bruke penger på - og i Norge er det vel to tydelige kundegrupper sånn jeg opplever det - det er de som MÅ HA Simms eller Patagonia fordi det er så sinnssykt mye bedre (visstnok - kvalitet i så måte hører sikkert hjemme i en egen tråd, da det er et omfattende tema) også er det de som syntes Kinetic eller Biltema sine aller billigste vadere holder mål i massevis. Dette gjør så "mellomklassevadere" ofte havner i et lite vakuum med relativt beskjedne salgsvolum. 

Jeg jobber i en av butikkene som ikke står i kjede - vi har enda ikke fått beskjed fra et eneste merke om at vi ikke kan få varer fra en produsent før vi kaster ut en annen - det handler kun om penger! Er vi villige til å betale så kommer varene inn de. Men det er ikke noen vits for oss ta inn f.eks Geoff Anderson igjen (kun for å bruke det som et eksempel som er nevnt tidligere i tråden) - det vi tok inn ble først hengende lenge, så prøvd satt på tilbud, deretter liggende i ei rest-kasse til halv pris eller mindre i en kvart evighet før noen forbarmet seg over det og tok det med hjem til en tredjedel av prisen. Et annet eksempel er Vision som vi på to år knapt har hatt reklamasjoner på (med unntak av en spesifikk modell) og som etter alle øremerker har produkter av god kvalitet må man slite for å få ut av butikken igjen, da det virker som folk tror det er dårlige greier nettopp fordi det ikke står Simms eller Patagonia på de... Eller det kan være at en tidligere distributør av Vision i Norge gjorde markedet vant med ekstreme tilbud på slutten av sesongen så folk bare ikke er villige til å betale, selv for et merke med moderate priser... 

Og dette er ikke en klage - men en observasjon basert på hva jeg til daglig ser folk velge når de tilbys et utvalg. 
Konklusjonen er vel da nesten - det er ikke noe vits tilby større utvalg i Norge, siden det da bare blir liggende støve ned til det er søppel. 

Vær vennlig nå - ting her settes litt på spissen - ikke for å provosere men for å understreke poengene. Om du er uenig i noen av mine påstander så er det helt greit - påberoper meg ingen fasitsvar her, bare mine egne høyst personlige betraktninger og tanker. Det er en sann glede jobbe med fiskeutstyr i Norge! Så sinnssykt mye hyggelige folk og mye kompetanse man får møte og snakke med i løpet at et år er helt utrolig! :D 

BRANNFAKKEL MENT SOM HUMOR::
Men FY FAEN SÅ KJEDELIGE DERE ER!! Tradisjon og "den gamle er bra nok" mentaliteten legger en demper for hvor lett det er ta inn nye ting og prøve nye produkter - noe dere ønsker og etterspør men ikke er villige til å betale for. 
Og for all del - det er ikke feil! Det gamle ER helt sikkert bra nok!! Men det er viktig huske at ting henger sammen - handler man ikke nytt kommer det ikke noe særlig med nyheter lengre heller og utvalget må da naturligvis begrenses. Samspillet mellom butikker og kunder er en viktig del av hvordan markedet utvikler seg! 
Kan ikke bruke hele omsetningen til nye varer - har nemlig lyst på lønn til å betale skatt, huslån, billån, mat og fiskekort jeg også!  


Hvis det ikke kom godt nok frem tidliger  - jeg er bransjetilknyttet men innlegget her er ment å være mine personlige tanker rundt temaet! 

  • Lik 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, SSamiK said:

Samspillet mellom butikker og kunder er en viktig del av hvordan markedet utvikler seg! 

Vi stemmer med penga, og får det vi betaler for. Rema er representativt for matvanene til folk flest her i landet osv - enkelt og greit. :)

Syns det var lite som provoserte i inlegget ditt @SSamiK. Den store vaderdebatten av 2018 - som nå tilsynelatende pågår i paralell i alle kanaler - er ganske spennende å følge, også her. Bra å se bransjefolk avkrefte rykter om kickbacks og press, og at markedskreftene rår også her, på godt og vondt.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fulgt med de parallelle trådene som går nå.

SSamiK har vel noen av de mest konstruktive svarene jeg har lest på lenge. Min oppfatning er at det fort blir to "leire", enten så er Biltema den hellige gral eller så er det Simms/Patagonia.

Jeg har fisket med flue nå siden 1991 og har fått med meg mye siden da. Mine første pustende vadere var et par Vision som jeg simpelthen elsket og var den første av kompisgjengen som hadde slike. Resten kjørte på typen oljebukse eller tykk neopren. Jeg har testet litt forskjellig, LTS, Cool Water, Guideline, nevnte Vision og har nå Simms.

Min oppfatning er at vi enkelt og greit får det vi vil ha. Vi ser på fluefiskefilmer på Youtube og Vimeo, der er det typer som Hooke gutta, Neteland gutta og mange, mange flere. De bruker utstyr, som vi forbrukere da ser og ønsker og identifisere oss med. Noen av oss er fan av Biltema (fordi vi skal bevise at pris ikke har noen med kvalitet og gjøre) og noen av oss vil ha Simms/Patagonia. (fordi vi har råd og vil vise naboen at vi har penger...)

Mitt råd er egentlig ganske kjedelig, kan vi ikke stikke ned på den lokale sjappa og prøve det de har der ? Om de ikke har på lager det vi ønsker så kan det helt sikkert bestilles. Vi må for all del ikke la nye fluefiskere tro at det er penger som er frelsen til å få gode opplevelser med hobbyen vår. Biltema kan være greit :) 

MEN, det er like viktig at de som har hatt penger nok til å kjøpe seg ei Guideline/Loop/Scierra/Vision/SIMMS/Patagonia sitter med den samme gode følelsen når de kommer ned til elva. Det er altfor mange av oss som konkluderer med at "mitt utstyr" er best, samme hva!

Skjønner at jeg nå er dørgende kjedelig, men mangfold og inkludering kan vi bare bli bedre på! 

Alle som vil får tak i det utstyret de vil, jeg stikker på min lokale sjappe og kjøper det de har der :) 

 

Jan

  • Lik 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg kan svare på det uten at det blir for mye bransjesnakk... Det skal man helst unngå her inne veit jeg. :) 
Det var noen for mange reklamasjoner på den forrige Ikon Zip vaderen hos oss i forhold til antall solgte vadere. Om det er tilfeldig eller ikke kan jeg ikke uttale meg om - og modellen er nå uansett oppgradert og mest sannsynlig er det problemet (om det var så utbredt som jeg kanskje fikk inntrykk av) nå rettet. Det var forøvrig ikke i glidelåsen det lakk på de jeg har vært borti!  
 
Utover det vil jeg være veldig forsiktig med å snakke produkter både opp og ned - tar seg ikke helt godt ut hverken det ene eller det andre. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...