Gå til innhold

Stillevannsfiske 2018


Jan Ingvar

Anbefalte innlegg

Tar meg den frihet å starte ny tråd lik den for 2017, for plutselig er folk igang...  fffishing

"Stillevannsfiske 2017" var meget inspirerende og gøy å lese! Det var nok den tråden jeg leste aller mest i fjor... Håper 2018 blir minst like bra! pppartytime

(Jeg lager samtidig også tråden "Elv- & Bekkefiske 2018", så får vi se om det blir noen bidrag der også) ^_^

  • Lik 10
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra tiltak dette, men for min del, i mine vann, så begynner ikke ting å røre seg før mot slutten av mai...Leenge til... Gleder meg likevel allerede (og har gjort det en stund) og jeg håper får kommet meg på en del turer, gjerne opp mot antallet jeg fikk i fjor, selv om det egentlig vil være langt over forventning. Håper i hvert fall på å få flere overnattinger ute, og så har jeg noen spennende vann som jeg skal ha med meg fra litt tidligere på sesongen enn jeg fikk til i fjor.

Har en del nye stenger som jeg gleder meg veldig til å få prøvd.

Men innen den tid, så håper jeg å få overlistet noen sjøørreter (gjerne mange og store...)

og ha fått mine første gjedder på flue. Skal i hvert fall gutse litt for å få til det. Helt nytt og spennende for min del.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere vet ikke hvor heldige dere er nede ved kysten! Her oppe på dovre går ikke isen før i jun/juli. Men når det kommer godvær etter vannet har blitt isfritt, ja da må en stå klar med mygg på fortommen. Ahh kjenner jeg begynner å glede meg. Ligge i telt på fjellet å bare ta det helt med ro og fiske, ja det er livet det! 

På denne tiden av året er det bare å sitte å lese på forumet og forsterke abstinensene ytterligere. Noen løser det med å kjøpe nytt utstyr, mens noen har andre aktiviteter på vinteren.

For det er bare å ta det med ro folkens, vinteren har så vidt begynt :D

  • Lik 2
  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser frem til gjedderapporter fra deg da Truls! :)

Stakkars mann Halvor... jeg føler virkelig med deg her altså :57_cry: :11_blush: Her får jeg jo angst hvis snøen ligger mer enn 2 døgn. Da snakker vi vinter i Stavanger!

Joda, kysten er mild - men brutal! Vind, vind og atter VIND! 3ms her regnes som dønn vadder og både badmington og tørrfluene kommer frem da :8_laughing: 

Fra midten av februar/tidlig mars skal jeg innvie sesongen og speide etter fjærmygg i hver pytt jeg passèrer.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nytt år og nye muligheter, ja, for jeg sier i år som i fjor og året før at i år skal det jaggu bli bra!;D Man må være optimist i dette gamet der vi alltid skal slåss mot værgudene, og skulle det blåse vekk i år også er hele streamerboksen full av nye skapninger. Så jeg slenger meg på bølgen av håpefulle forventninger, og gleder meg til å dra frem min deilige åtte og en halv-foter i jakten på vak.

I mellomtiden stripper jeg speyreker og vaskebjørner for harde livet langs østfolds vakre strender og berg.  Ønsker dere alle en flott sesong, både salt og søtt!laugh

  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Jan Ingvar skrev:

Ser frem til gjedderapporter fra deg da Truls! :)

 

Uten å selge noen skinn før børsa er kjøpt inn, så er planen i hvert fall å skrive noen ord om de erfaringene jeg gjør meg. Så håper jeg på å få et par vellykkede turer etter gjedda, det hadde vært veldig gøy! Er en veldig god følelse å prøve å forberede seg, lese seg opp og prøve å lære seg nye ting og så sette det ut i praksis. Og lykkes man i tillegg så er det ekstra stas. Jeg har sett meg ut to vann og starte i, det ene vet jeg har vært bra fra gammelt av i hvert fall, og det andre som jeg egentlig har minst forventninger til har jeg fått bekrefter en del gjedde, og kan levere noen store individer fra tid til annen. Så det virker lovende! 

Så nå er det bare å binde opp noen fluer, alt fra mygg i str 18 til gjeddefluer på opptil 25 cm så er det bare å sette i gang og prøve.

Fiskesesongene går slag i slag, og det blir ikke lange stunden uten fluefisking, eller noe fluefiskerelatert. Noen uker eller en måned, kanskje to så er det fluebinding, stangbygging og å lese seg opp på gjedde, så er det sjøørretsesong (egentlig hele året men jeg er litt lat i år...), deretter er det gjedde, så brunørret i diverse vann. Skal prøve å ta en liten pause fra den til å fiske havabbor, så er det sjøørret igjen frem til isen legger seg. Da er det naturlig nok ikke så mye fluefisking å få gjort... men da får man lage seg utstyr til det er på'n igjen.

Begynner å krible litt igjen nå! 

 

mms_img1017539126826234422.jpg

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror vi er mange som gleder oss! Her begynner det for alvor i mai, men har lovet meg selv at jeg skal nymfe litt i Glomma om det blir en godværsdag i februar. 

Vinteren er tung til tider. Selv om jeg døyver mye av smerten med fluebinding, så hender det jeg må frem med ei stang og kjenne litt på håndtaket, vaske og smøre snørene én gang til, eller noe så ille som finne frem myggmelka bare for å kjenne lukta av sommer;) Haha, det er nummeret før jeg fråder rundt kjeften. 

Gi oss sommer!!

  • Lik 3
  • Haha 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Våren kom med full styrke her i dag! 13-14 grader i skyggen...

jeg heiv meg rundt etter at alle unga var lagde, og kjørte en halvtime ut til et vann hvor det er bra med mygg. Vannet er regulert, og var i dag ca 0,5m under normalen. Det medførte at jeg kunne gå tørrskodd/hoppe på steiner ut til en holme jeg har pleid å vada ut til.

det blåste rimelig heftig, så fikk ikke kasta i alle retningene, og ikke der det vaka mest...skikkelige sprut- og hoppevak etter klekkende mygg, men fisken tok likevel en liten streamer i den retningen jeg greide å kaste i.

helt latterlig deilig å være i gang igjen, og snadder med fiskelukt på fingrene igjen - hadde glemt hvor mye jeg hadde savna den:8_laughing:

Så det ble ca 0,5 time fiske før det ble så skumre at jeg sleit med å se snøret i lufta. Og var fortsatt 9 grader da jeg satte meg i bilen og kjørte hjem. Deilig.

92D28B53-0EDB-4A10-88E1-B654870FC7B4.jpeg

1B5F0B7E-BA3A-4902-9EFA-539EDFECD786.jpeg

  • Lik 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går var det duket for avspassering! 14 grader og kun 2-3ms (vi snakker vestlandet - da er det så og si vindstille her)

Måtte bare komme meg avgårde fra kontoret kl 12, da orket jeg ikke å sitte og stirre ut av vinduet i lengsel lenger.

Vi dro tilbake til det regulerte vannet vi var i for et par dager siden. Denne gangen hadde vannet steget betraktelig. Faktisk så sto vi tørrskodde sist gang der kompisen min står utvadet. Vi står på en sandbanke her, og rundt hele banken er det ei "dyp" (2-4m) renne som går, hvor fisken lurer. Så man har nesten 360 grader med kastemulighet rundt oss i denne renna. Til tross for at det ikke var veldig mye vaking, så klekket det iallefall mygg! (samt en veldig liten art av steinflue)

Forsøkte med ulike klekkere men fisken var selektiv... Til slutt var det Bob Carnhills "Poly-rib C Buzzer Pupa" (#14) fra mars-utgaven av FF&FT som endte på fortommen min, og som ga suksess.  

Resultatet ble 3 stk i min håv. 

Dette vannet er overbefolket, og masse mark i fisken, så all fisk drepes og graves ned på land... Men innimellom lurer det mye større fisk her, så det er verdt forsøkene! 

-------------

Nå melder YR om kraftig vind i vente her de neste dagene, så er vel bare å smøre seg med litt tålmodighet før neste anledning :61_sob:

image.png.60d6d4a96235d5855b67e8431e18e334.png

11.04.2018 1.JPG

11.04.2018 2.JPG

11.04.2018 3.jpg

Endret av Jan Ingvar
  • Lik 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å dra disse veldig sakte inn. Så stopper jeg og lar buzzeren synke litt, deretter drar jeg kanskje litt godt i, slik at buzzeren flytter seg nesten helt opp i vannflaten igjen, så lar jeg den synke sakte nerover igjen, og trekker deretter meget sakte inn igjen. Prøver liksom å imitere en ekte klekkende mygg som káver seg oppover og rundt i vannmassene for å komme seg ut for å klekke:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ute å sjekka tidligvannet i går.

Her var det rett rundt hjørnet, mesteparten av vannet hadde ett tynt  lag slush på toppen og det var en tynn stripe som var åpent helt inntil land. Var ett parti der bekken kommer inn som var åpent slik at man fikk fukta flua også. 

hadde ikke med egnede fluer i går så ble med ett par kast.

I dag regner det, så toppen en dag eller 2 nå så er det isfritt. Det blir telttur til helgen!

 

  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ute en liten tur i dag, riktignok uten fiskestang og ble litt overrasket av flere av disse krabatene. Klekket forholdsvis godt av dem, sammen med ganske store mygg.

Hadde ikke regnet med å se marginata på lenge enda, i de områdene jeg fisker mest forventer jeg å treffle på de om en måneds tid, og det er ikke langt unna. En del høydemeter opp riktignok. Bildene er tatt ca 50 moh.

 

mms_img1676779372210264917.jpg

Endret av Truls
  • Lik 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...