Gå til innhold

Stillevannsfiske 2018


Jan Ingvar

Anbefalte innlegg

On 8/18/2018 at 6:11 PM, Sondre N said:

Fått merke hvor utrolig viktig det kan være med fargebytte på flua noen ganger. Flere ganger har fisken tatt på første kastet etter bytte. 

Kan du dele noe flere erfaringer ang. farger på streamer? Hva som ikke funka vs funka når?

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, bushman skrev:

Kan du dele noe flere erfaringer ang. farger på streamer? Hva som ikke funka vs funka når?

Tja, min erfaring er at det ikke finnes noen fasit på hva som funker når. Man har jo den generelle med lyse farger når det er lyst og mørke farger når det er mørkt, men det er ikke noe jeg ville fulgt slavisk. Noen ganger funker oliven, andre ganger brun, hvit, svart, grå osv. 

Det å bytte til du finner noe som funker er mitt tips. Det som funka i går, funker ikke nødvendigvis i dag. Ikke gå med samme flua altfor lenge om det ikke skjer noe. 

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har etter-sommer-sesongen kommet i gang med et lite brak får en si. Ute på søndag for første gang etter elvetur i begynnelsen av juli og fanget enn liten villbass på 1,1kg. Nå starter forhåpentligvis myggen opp om en stund, og kanskje det blir litt maur fremover. Håper jeg får litt ledige helgedager til å ta flere slike. 2-3 måneder med sesong igjen ;)

Skrytebilde:

aure.jpg

  • Lik 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dro ut i et kjent og kjært område for min del. Helt uten forhåpninger, så jeg hadde bestemt meg for å gå inn til et av de få vannene der inne jeg ikke har vært ved enda. På veien dit så går jeg forbi et par andre vann, og der var det fullstendig dødt. Ikke et insekt og ikke e vak, så jeg lurte på hvorfor jeg i det hele tatt hadde tatt med stanga. Fint vær og flott natur, så er det jo deilig å bare komme seg ut. Jeg ruslet videre den drøye kilometeren inn til neste vannet, og det virket akkurat like dødt. Jeg hadde bestemt meg for å gå rundt hele vannet, og på det vanskligst tenkelige stedet på hele vannet så ser jeg plutselig et vak! Og slik plassert så følte jeg meg sikker på at den sto der, så jeg rigget stanga mens jeg så meg rundt og ristet litt på hodet av meg selv for situasjonen og settingen kunne kanskje ikke vært vanskeligere.

Det er tre meter skikkelig bratt ned til vannkanten det ligger et tre til venstre, og under det litt til venstre vaket fisken. Det er to trær til høyre, og dønn tett skog bak... dette kunne jo bare mislykkes, eller..? Jeg får ålet og firt meg ned til en stein i vannkanten, og da er fisken oppe igjen. Litt lenger bort denne gangen. Jeg må prøve et pil og bue-kast og la vinden dra flua inn under treet og forbi... første forsøk går litt kort, og vinden drar flua litt for tidlig inn. Neste går i noen blader men tredje forsøk ser bra ut, og jeg prøver å fire ut litt snøre. Flua går litt kort, men jeg lirker litt i mauren og da tar den jaggu meg !!! Landingen går greit, fisken er tross alt bare 150 g, men hva gjør vel det? Akkurat da så var det verdens beste 150 grammer, og settingen og det hele gjorde det utfordrende, og følelsen av å lykkes desto større!

Jeg pakket ned stanga og ruslet fornøyd videre. Utrolig hvor godt en så liten fisk kan gjøre!!

Sørsiden av dette vannet er et kapittel for seg hva gjelder ufremkommelig, og jeg lurte lenge på om jeg skulle gidde, for det var digre kampesteiner, og bratt og utigjengelig som bare det. Men jeg er glad jeg er sta, for i skyggepartiet som lå i le så var drt plutselig en del fisk som viste seg. Noen ok men de var 20 m for langt ute, og de som var nærme nok sto så utrolig vanskelig til. De gikk og vaket på mygg med rolige head and tail vak. Her skulle jeg få testet meg skikkelig, og jeg lyktes egentlig over forventning og klarte og lande fem til. Med største på 200g og et snitt på 150 så var det ikke størrelsen som var mye å rope ut for, men de første ørretene i marka siden tidlig juni, og når flere av de sto så utrolig vanskelig til så var det en utrolig artig tur i et nydelig område, så får det heller stå sin prøve at jeg typisk nok brente sjansene på de par tre fiskene som sto lettvint til... 

se på det ene bildet med all kvisten uti, så sto ørreten mildt sagt vanskelig til... 

mms_img8430468201848485104.jpg

mms_img5390625197659606269.jpg

mms_img1079802731930124555.jpg

  • Lik 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå vært ute 4 turer siste 7 dagene og det har vært helt greit det. Det er stor variasjon i aktiviteten i vannene. I noen så er det mygg på gang og ganske bra med vaking som har resultert i ganske mye fisk typ 10 stk på en tur. Og i andre er det nesten dødt og mye venting. Jeg har da fått rasket opp et par kilosfisker og borti 10stk på 5-650 + en gjeng med småtasser på 150-350. Det jeg sitter igjen med av erfaring for nå er at vårfluer er så og si ikke tilstede, burde vært mer. Myggen har kommet bra igang visse steder, tempen skal nok ned litt mer før det blir noe skikkelig fart. Og det er kanskje ennå litt tidlig for mauren, har sett et par på vingene. Legger ved en passe dårlig selfie av en feit fin sak som jeg brukte 30min på å lure, den hadde en rute som var lang og den hadde god tid. Cdc daddy falt i smak.

laurdagiskogen.jpg

  • Lik 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom meg ut en tur i dag - traska opp til et lite vann med belly på slep. Bellyen fikk bo ubrukt i bagen. Det regnet nok til å bli våt, men ikke nok til at man kunne skryte av å ha vært ute i regnet. Jeg så ett lite vak. Grell kontrast fra i våres da vannet nærmest kokte av bitevillig fisk. Blanka så det rista i furua borte på Mo. Om du ikke teller den lille abboren på sju cm som ville ha libellenymfa mi.

Godt å komme seg ut likevel!

  • Lik 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk meg en liten formiddagstur i dag, og håpet at yr hadde rett i at det ble lite vind, men det slo definitivt ikke til. Tvert i mot så var det ganske mye vind, og jeg ruslet rundt til tre vann, og ved det ene av disse så var det et parti som lå i le og der var det noen vakende fisk som jeg fikk kastet på. Den første fisken så jeg var oppe akkurat i det jeg hadde rigget ferdig stanga. Jeg hadde speidet en liten stund utover det rolige partiet av vannet, og så en helt inne mot myrkanten som jeg tenkte å fiske på. Rigget derfor stanga, og knøyt på en cdc-mygg og strakk ut lina. Da så jeg en fisk såvidt var i overflaten like ved meg, så jeg la ut flua og den tok nesten momentant. Den kom som ei kule ut fra noen vannplanter, tok flua og stakk avgårde i en rasende fart. En kort tid senere kunne jeg kroke av en ørret og satt kursen mot den som var oppe ved myrkanten.

Den sto litt kronglete til, rett utenfor noe flytende torv som man må ut på via en trestamme. Gjelder å være ytterst forsiktig her og jeg kom meg greit i posisjon, men da hadde vinden tiltatt og endret litt retning så det ble litt venting før den var oppe igjen. Første kastet ble litt for langt til høyre pga vinden og flua drev ut av posisjon. Neste kast lå bedre til, og etter 20 sekunder så tok den i et plaskevak og tilslaget satt. Den lagde litt liv og røre til tross for beskjeden størrelse, men måtte snart gi tapt før den ble returnert.

Satt meg ned for å slappe av litt, og etter en stund var det en ny fisk oppe, 15 meter lenger ut, og den gikk rooolig vakende i korte perioder før den ga seg en stund før det var på' n igjen. På kast nr to skulle den ta, første var nok litt kort... og den tok så latterlig rolig og forsiktig at det knapt var mulig å registrere at den va oppe engang. Ventet lenge nok med tilslaget og en ny fisk satt. En fin kort kamp så ble en ny fisk returnert. Etter denne økte vinden og dreide litt og da var det ikke mer aktivitet å se. Det var en del fjærmygg å se over lyngen innenfor vannkanten, og det er nok myggen som man må sette sin lit til om man skal få en ok avslutning på en merkelig sesong.

20180915_134038.jpg

20180915_131321.jpg

20180915_132221.jpg

Endret av Truls
  • Lik 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

En liten rapport etter helga..

Fredag: Veldig kort ute, bikkjekaldt! Var 4grader kl 18 da var jeg sykt kald etter bare 1,5t i bellyen. Så noen få store mygg på rundt 10mm (puppeskall). Men ei haglskur og påfølgende ustabil vind var nok ikke noen høydare. Og når det var ferdig så ble det klart og kaldt... Sjanseløst... Så to vak.

Lørdag grått og egentlig litt fint myggvær men det var nok engang for mye vind. Så litt her og der men ikke nok til å skape noe vaking. Men jeg fikk lurt et par store fisk på streamern, ene vaka faktisk og jeg var i nærheten. Bytter ikke til tørt for 1 vak. ;D Den andre (gæmlisen, se bilde av Ivar Medaas og bananbøyfisk) den tok etter litt klassisk smygfisketaktikk med lang fortom og forsiktige nedlegg til ene og andre siden.. annenhvergang.. Lille grå minizonkern falt som ofte i smak. Var vel ute fra 11-15 ca..

Søndag, rakk egentlig ikke noen ting... var ved vannet fra 11 til 14.20 måtte stresse hjem å rekke bursdag. Men jeg fikk lurt noen mindre fisk på streamer (1stk) og liten cdc daddy (2stk) disse var oppe å vaket litt i alt bøsset som lå på vannet. Igen var det litt tendenser til mygging men vinden er for plagsom, dessverre. Jeg hadde gitt litt for en dag med overskyet, 10grader og vindstille nå!! For insektene er der bare det blir forhold nok.

IMG_3348.JPG

IMG_3349.JPG

IMG_3350.JPG

IMG_3351.JPG

  • Lik 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Jarle TL said:

Frekk fanging Rune! Det virker ikke som du hadde forholdene på din side, men tålmodighet og erfaring kommer jo godt med :-) Er fryktelig klar for en siste myggkveld i marka før kulda setter inn.

For å si det sånn, erfaringen der er nok key. De av dere som fanger stor fisk er ofte folk med mye tid brukt ved vannet og det gjenspeiler egentlig alt man har lært når dere plukker fisk på de dagene fiskere som meg tenker "Her ere fader ikke fisk".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med å fange stor fisk regelmessig i markavann eller andre småvann krever både erfaring/taktikk og at man har kjennskap til bevegelsesmønsteret til fisken. Første er viktigst.
I de fleste vann så har ørreten faste ruter den patruljerer. Har man lært disse å kjenne så er det stor sannsynlighet for å lykkes hvis du spiller kortene rett.
Når det er klekkinger eller fisken bare vaker litt generelt så vil du etter noen turer danne deg en oversikt over plasser som fisken viser seg oftere enn andre.
Noen ganger kan den bare svømme rundt og rundt men som oftest har fisken et bevegelsesmønster, det kan endres ila året ifht klekkinger etc. men er ofte ganske konstant i lange perioder. Ørret er skikkelige vanedyr.

I vann hvor fisken ikke er så støkket, vaker den ofte langs land hvis det er tilstrekkelig dypt, trenger ikke være mer enn halvmetern, knappt nok det også. De fleste vann er ikke trill runde og har litt viker, odder, torver som stikker ut etc.. Ofte har en eller flere fisk en rute som går mellom noen punkter langs land. På bildet her har jeg tegnet inn en slik rute, den er nesten 50m lang og går mellom de to vikene. Det er temmelig likt det scenarioet jeg hadde på lørdag.

Det er mulig å kaste fra land langs den blå streken, der den blå streken ender til høyre er det egentlig en fjellvegg og man kan ikke fiske fra land i hele det området.
Det er ikke så mye vind, lett krus av og til og mye blanke partier. Mao. jeg trur at fisken kan bli skremt av plasking og ikke minst fluesnøret som jager over hodet på den.

Jeg velger da å starte på A, legger noen kast langs land derfra, starter helt kort og øker på med 2-3/4m maks for hvert kast. Jeg har fortom som er nesten 20fot lang og ønsker ikke å kaste lengre enn 3/4deler av fortomslengden for å unngå at fisken ser fluelina. Etter å ha lagt ut 3-4 kast så har jeg dekket de første 15-20m fra A i retning B.
Nå kunne jeg jobbet meg bortover fra A mot B langs land men da kan fisken se meg. Fisken kan være på vei inn i området jeg har dekket eller kanskje den har snudd og kommer på meg fra venstre?. Jeg velger å gå til midt på strekket B. B har dessuten noen kjærr langs land som jeg kan skjule meg bak. jeg starter å dekke vekselsvis høyre og venstre side med samme kaste lengde. Kort først og øker på med 3/4deler av fortomslengden. Gamlis tar på andre kastet til høyre.

Poenget med dette er:

1: Eksponer deg minst mulig langs ruten til fisken. Planlegg hvordan du kan dekke området best mulig uten å gjøre deg selv og kastingen for synlig.

2: Ikke stå å hamre flua på samme sted gang på gang. Det er ingen vits i det, hvis en ørret vil ha streameren eller nymfen din så tar den ofte med det samme den ser den. Og du trenger ikke å dekke hver meter med vann når du fisker streamer. Ørreten ser/merker den på lengre avstand enn du trur.

3: Det er fullt mulig å ta ørret på streamer og nymfe når det er ganske blankt vann. Stikkord da er fluer med minst mulig bråk, små streamere fisker bedre enn store. Ha så lang fortom som du klarer å håndtere/presentere pent med. Jeg bruker gjerne en 12fots tapert 4x fortom (samme som tørt) så setter jeg på så lang spiss som jeg klarer å slå over greit med flua jeg ønsker å fiske med. Jeg har mellom 1,8 og 2,0m spiss inkl. evt. knytedel som satt der fra før når jeg fisket tørt vanligvis 50-60cm..

4: Gradvis lengre kast (vis kun fortommen) gikk da på å nærme deg fisken uten å vise den fluelina.

Ble kanskje litt surrete dette og uoversiktlig.. tenkte bare jeg skulle skrive noen tanker rundt dette.

StealthTacticsStreamer.jpg

StealthTacticsStreamer2.jpg

  • Lik 10
  • Takk 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, bushman skrev:

@Rune Stokkebekk fra det du skriver høres det ut som de første kastene fisker du streeamer med bare fortom ute? 

Det er vel ikke riktig så kort, men noen ganger så er det ikke langt unna. Hender rett som det er at bare halvmeter'n til metern med line er utenfor stangringa. På tørrflue derimot så fanger jeg ganske mange ila sesongen med bare fortommen ute .

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Truls skrev:

Streamer i stillevann, er ikke det omtrent som å kaste stein på den peneste jenta i klassen... 

Nei dette er det man har kysten til.

ttongue

 

Nuvel... hvis jeg først skal drive "dengefiske" med streamer så er det da like koselig å gjøre dette i lokale vann kontra å reise i halvannentime for å fiske sjøørretpinner i oslo/østfold på kilo-halvannen.. Får somregel større ørreter hjemme :8_laughing: Dessuten så er streamerene mine så små at de burde gå under kategorien nymfer. Dette er ikke noe jeg bruker lang tid på heller, de to i helga tok meg 25min å fange. Når jeg fisker med streamer i småvanna så er det et lite drev rundt vannet som tar maks en halvtime. Skjer det ikke no ila den tiden så konkluderer jeg raskt at det ikke funker den dagen og bruker ikke no mer tid på det. Det er en fiskeform som jeg nok må tilstå at fort blir kjedelig. kaste-kaste-fiske er egentlig litt vel nærme slukfiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare litt vennligsinnet erting dette selvfølgelig, men jeg synes observasjonene og taktikken du beskriver er veldig interessant, og definitivt en god måte å tenke sjøørret på også. Av en eller annen grunn så mister jeg motivasjonen og troen midtveis i første inntrekket om jeg fisker under overflaten i stillevann enten det er streamer eller nymfe. På kysten derimot kan jeg fiske i timesvis. Å fiske under overflaten er ikke nødvendigvis et dengefiske heldigvis, og muligens er det at jeg er mer på hjemmebane på kysten at det ikke føles som et dengefiske, og veldig mye taktikk er overførbart. Tror imidlertid potensiell størrelse er større på kysten, men snittet kunne gjerne vært større selvfølgelig. Men da er man over på forvaltning og praksis. Lite som slår lokal kunnskap enten i stillevann, eller på kysten.

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/3/2018 at 8:50 AM, Rune Stokkebekk said:

Det er vel ikke riktig så kort, men noen ganger så er det ikke langt unna. Hender rett som det er at bare halvmeter'n til metern med line er utenfor stangringa. På tørrflue derimot så fanger jeg ganske mange ila sesongen med bare fortommen ute .

Jeg spurte for med slike fortomer du beskriver er det for meg vanskelig å fiske ut kortere strek på starten, man må kjøre fortom starten gjennom hele stanga og da er det slitsomt å kaste og.

Jeg har heller ikke sett at fisk har noe trase. Det er i hvert fall litt vanskelig å identifisere hvilken fisk har hvilken trase, enten vaker det flere steder og samtidig og da er det flere fisk, ellers så vaker det ikke, så enkelt :-D

On 10/1/2018 at 7:39 PM, Roaas said:

For å si det sånn, erfaringen der er nok key. De av dere som fanger stor fisk er ofte folk med mye tid brukt ved vannet og det gjenspeiler egentlig alt man har lært når dere plukker fisk på de dagene fiskere som meg tenker "Her ere fader ikke fisk".

Jeg tror du trenger ikke å bli skuffet. Det er først å fremst om å vite hvor stor fisk er. Jeg vil tro at det for meste tilfeller er det ikke slik at du kommer til et helt nytt vann som du fant tilfeldelig på kart, "leser vann" og tar opp kilos fisk uansett hvor erfaren du er. For meste parten er det slik at du enten vet det er stor fisk der før du kommer, om du har fått tips eller satt ut fisken selv ;-) Men uten tvil kan du bli heldig nok og fange stor fisk på et helt nytt sted som du ikke kjenner noe om fra før, og det må følles gaaaanske bra for sjansen er litt større enn å vinne eurojackpot ;-D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I motsetning til de foregående helgene så har det vært ganske ok vindforhold denne helga. Det begynner å bli småseint, og jo seinere desto mer kilent. En tørrfluefisker får ikke mye gratis nå nei. Men jeg har da vært ute både i dag og i går fra ca. 12 til 17.30. I går var det overskyet og faktisk et og annet vak, var fryktelig kaldt i går selv om tempen sa noe annet enn i dag. Etter mye gnuing og et par turer på land så fikk jeg lurt en flott fisk på 40cm på en klekker. Så kom vinden å ødela alt en time. Deretter litt forsiktig vaking, så vel kanskje 4 fisk, jeg fanga to av dem. Småtasser på 30-33cm. Så noen få mygg som er ganske store typ 14 som puppe og 16 som voksen, oliven. Denne er en kjenning og jeg har buzzern som de vil ha.

I dag var jeg ute igjen og hadde trua men det hadde ikke fisken og myggen. Så noen få i første vannet og nesten nada i andre. Endte opp med å få kastet på 4 vak, 2 av dem gikk i håven. Ikke no voldsomt dette heller. Jeg har fisket med cdcmyggen med en buzzer som dropper og fanget 5 fisk i helga, tok en på en klekker de 4 andre tok buzzern når den hang under statiskk. Spådd varmere neste helg... trur jammen jeg venter med å parkere stanga <<l

buzz061018.jpg

  • Lik 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...