Gå til innhold

Elv- og bekkefiske 2018


Jan Ingvar

Anbefalte innlegg

  • 4 uker senere...

Søndag 18.02 var det klart for årets andre tur (i ferskvann da). Eller egentlig den første skikkelige...

@Walton O'Neill og undertegnede pakket med seg streamere, sink-tip- og intermediatesnører, kaffe, sjokolade og snus, og tok avgårde kl 11, fulle av forventning (jeg hadde også med meg flytesnøre og myggboks - just in case!:rolleyes:). 

Vi gikk ca 45 min inn til et nydelig sted, hvor et elvesystem forbinder flere vann. Vi stod i en os som leder ut i en enorm bakevje/vannbasseng før elva igjen fortsetter sin ferd nedover mot flere enda flere vannbasseng, og via et stort vann til slutt ender ut i sjøen. Som forventet ble det ikke fisk, men vi fikk observert det som for oss var årets første vak! partypartyEn 100-200gr ørret var oppe med halve kroppslengden og tok sikkert en klekkende mygg. Vi observerte også en del mygg i skogen som omkranser elva/vannbassenget.

Det ble en skikkelig rundtur på oss, og vi havnet laaangt fra der vi hadde parkert., så vi var ikke tilbake igjen før nærmere kl 17. Underveis når man loffer tilbake til bilen igjen lurer man på hvorfor man tok på seg så inni helsikens mye klær...

Vi ble enige om at vi drøyer nok en liten måned før neste tur, for det var noe tidlig (som forventet)...Men myggen er iallefall såvidt i gang.

23.02.2018.JPG

23.02.2018 - 3.JPG

  • Lik 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hvis det er noen her som ikke har rukket å fange noe ennå i år og lurer på om det er gøy så kan jeg melde at det fremdeles er ganske ok ;D
Dette er vel en av de aller mest minneverdige fiskene jeg har tatt. Jeg har nettopp kommet hjem fra Guideline utstyrsdemo i Cumbria hos John Norris.
Vi var mannsterke og kjørte ørret- og laksedemostrasjon med testing av utstyr for Yorkshire Fly Fishermens Club lørdag og søndag. På lørdagen kom det et guffent regnskyll som fikk døgnfluene til å våkne. Når regnet begynte å avta så poppet det opp Rhodani'er og en March Brown her og der. Plutselig var 2-3 pene fisk igang med å vake og folk begynte å peke litt og mumle. Det passet godt at vi var ferdige med utstyrspraten og litt generell fisketaktikk og skulle over på testing av utstyr. Det var ikke noen plan om å fiske men plutselig sier en av gutta at det må fanges en fisk og vi må vise at vi kan fiske. Jeg ble pekt ut til å fange på kommando. Jeg var så kald på finga og småshaky at jeg var overrasket at jeg fikk knytt på Cdc No Hackle flua på krok 16, litt shaky på første kastet som ble litt kort. Piggtråd gjerde bak og folk i tillegg så jeg fikk underhåndskaste, på 3 el 4 flytet ila et min så satt den og gikk rett i lufta til trampeklapp. Må si jeg var litt skeptisk til fortommen som hadde blitt kastet endel med før lunsj på økt 1, jeg hadde kappet vekk no knuter og en slitt del.. Men det holdt, inn i håven, 1,5kg superfin fisk. Jeg fanget den i en elv som heter Eden og den slipper ikke hvermansen til i. Elva har flere strekker som leies av ulike klubber og har veldig lite fiskepress. Ørret, Harr og Laks i elva, kun villfisk og ikke no annen kultivering enn å steinsette litt bredder her og der for å motvirke erosjon. Burde vurdere å søke på medlemskap, 10 års venteliste, snittalder på medlemmene er visst 65år og de fisker etter laksen :7_sweat_smile:

Cumbria7april2018.jpg

  • Lik 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Mange snakker om kokt ørret på sentrale Østlandet. Hadde vel ikke store trua på noe særlig fiske når jeg og en kamerat tok turen til ei lita elv en halvtimes kjøretur unna hovedstaden.

Der tok vi feil.

Fiska vel en 3 timers tid og fikk med oss et utrolig arti spinnerfall fiske der fisken tok med kamikaze takes og var klar av vannet. Tett oppunder 20 fisk ble landa.

ingen sværinger, men snittet overasket veldig. Største på rundt 700 gram og noen fisk på halvkiloen som toppfisker, ellers mye smått, men god kondisjon hadde de alle tilfelles.

morro på glassfiberstanga var det i alle fall!

  • Lik 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbake ved samme elva/bekken i går

Det er så lav vannføring at det er nesten som å fiske stillevann så lite driv som det er.

starta litt tidligere på dagen fisken vaka overalt, men fikk ikke til å ta, sist så var det bare å hale opp. 

Fisken tar det den spiser hardt i alle fall, var ingen danica spinnere å se. Prøvde det likevel men ingen fangst.

var igjennom klinkhammer,superpuppa, danica dun, danica klekker å alt mulig rart. Prøvde noen nymfer også, til å bli gal av, fisken er ikke veldig sky her heller. Man kan se fisken på bunn enkelte steder om sola står riktig skremmer du fisken med skyggen er den tilbake når det har gått noen minutter.

kan det være for tykk fortom? Fisker med 4x spiss, det funka fint sist gang. Nytt forsøk i kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Etter fire uker ufrivillig fisketørke (midt i primetime) kom jeg meg endelig en kort tur ut til vann igjen.

Eggedøla/Simoa leverte vakfest på kveldinga. Noe sulphurea og et par typer vårfluer. Tre i håven, like mange «tidlig-releases» på en time. Det er bare småfisk, men kos likevel! :) Noen ganger er det greit at det ikke er vanskelig...

Denne elva skulle jeg forøvrig ønsket litt ordentlig kultivering på... Mange av strekkene er veldig fine.

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unga vekte hele huset klokka 06:30. Da er det bare en ting å gjøre: komme seg ut og fiske.

Mye stillere i elva på morgenen enn i går kveld - dog ett og annet sporadisk vak. Rigget en litt stor døgnis (#14) med rådyr som ving, og en pheasanttailvariant som dropper. I dag ble slagplanen i større grad «der burde det stå en fisk» - i motsetning til «der vet jeg det står en fisk.» Men det gjorde liten forskjell. To fisk - flytt - tre fisk - flytt - ble rutina. 

Hadde en slags fisketaktisk seier i en kulp hvor vannet faller rett ned en meter i en stor dypt kulp. Ikkeno skjer, dette stedet skriker ikke akkurat tørrfluelandet. Rigget om til en new-zeeland rigg med en fortynga peeping i enden (interessangt på firrern, men det fikk gå.) Plopp. Fast fisk. Dagens største (merk, dette er skikkelig trofefisk på tett oppunder 300g! Sannsynligvis den største beboeren i denne kulpen.)

Overraskende lett fiske - det letteste jeg har opplevd i denne elva. Ikke minst tatt i betraktning at det er veldig lav vannstand. Mange steder det pleier være fint driv, er det knapt bevegelse.

Mye smått, største fisk kanskje 300 gram (les estimatet med typisk sportsfiskermargin.) Likevel greit at det er lett ... :D

Kan dra på noen bilder denne gangen. Fra samme posisjon, bare opp- og nedstrøms - knallfint område i elva.

F63503EE-63BA-41F4-93CF-501715E9D890.thumb.jpeg.dad1e3ea83cbf347ee21f4a58ed50789.jpeg3EB6B5BC-F3C8-42BE-B7CB-425BD9DCA43D.thumb.jpeg.07e038df4f1b9b2a2b309f682c5ad47e.jpeg

Som desverre ødelegges av alt for mange slike:3AE37CBF-9DEF-4E98-8AE5-0D400190771A.thumb.jpeg.0f46ff466099fd3d55967964c98cffee.jpeg

Bra å komme seg ut igjen. 145AD7D9-5A9E-455B-8BC1-758220FFCAEA.thumb.jpeg.8090d6e9ba73c6fa873e937aa05a87cc.jpeg

Nå kan sesongen starte på ordentlig! :)

 

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vakker elv Rolv, selv synes jeg også å sette pris på småfisk som er spreke.

Har vært en tur på Vestlandet over helgen, nærmere bestemt Flåm, Aurland og Lærdal. Var først å fisket i Flåmselvi, noe høyt opp i elva som resulterte i at det var labert med fisk, ingen fisk av typen anadrom hadde noen som helst forutsetninger for å klatre seg opp dit grunnet høye fosser, men håpet jo at jeg skulle finne en og annen bortkommen ørret der. Klatret på steiner, vadet i elven og jobbet generelt hardt i denne elva, og det eneste jeg så var noen små ørreter, maks 400-500g som stod bestemt i strømmen. Jeg nøyet meg med synet av regelrett fantastisk natur, pen fisk, og kastingen, dagen etter dro vi til Lærdal.

Lærdal var klasse. Det var fine elver, med stryk, stille partier og variabel dybde. Jeg kom i prat med en kar som drifter en lengde av elva, så jeg var så heldig å få fiske der til rabattert pris, noe jeg var godt fornøyd med, spesielt med tanke på at jeg sannsynligvis måtte pantsatt den ene nyra ganske spontant om jeg skulle fisket der ila den dagen. Jeg satte av tre timer, og fisket relativt systematisk, med litt hjelp fra Google underveis da jeg ikke er noen laksefisker. Hadde det ikke vært for at grunneieren hadde sagt at han fikk en laks på ca 7kg ved en kulp dagen før, så hadde jeg nok gitt opp litt fortere, fordi guri frakken det vannet var kaldt. Jeg måtte også her nøye meg med synes av fantastisk natur og kastetrening, men det er noe jeg fint kan gjøre flere ganger. Dette var en vakker opplevelse, og det spekuleres allerede i å planlegge en tur til Lærdal neste år.

A52715B0-6877-437A-A68D-4BDAEDDDE0B0.jpeg

F56DA6F9-BB0E-4F78-A909-DA223E7DEA59.jpeg

09A7C385-44F4-482F-AD15-E4AF63611A33.jpeg

A1A05D08-8316-43F4-B9D2-BF7A0FD920A0.jpeg

26100669-F12F-4F6A-B84C-9BBA8F56D395.jpeg

B50E112B-5802-487C-90C3-AA88D01E9B42.jpeg

Endret av Roaas
  • Lik 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på ny tur i elv fra i går til i dag, nemlig Renaelva. Overnatting ved bredden, telt og tjohei. Min første tur til Renaelva, hadde spurt noen folk i forkant, og ryktene om dype bredder med masse skog tett opptil skulle by på krevende forhold. Jeg dro med godt og litt usikkert mot, og følte meg så godt forberedt på spey som overhodet mulig etter gjentatte titter på Andrè Brun sin demonstrasjonsvideo. Det var også rykter om fiskeeldorado noen dager før vi dro. 

Jeg hadde på veien opp pratet med kompisen min som hadde kommet opp før meg, som hadde perset på Harr. Jeg var full av forventning. Ved ankomst ser jeg umiddelbart at vannstanden ikke stod i stil til ryktene jeg hadde hørt, og kombinasjonen av glede og usikkerhet slår meg. Digg, kan kaste overhead uten problemer, men ere bra med fisk her nå? Var han bare heldig? Vannstanden var latterlig lav, og forenklet kan jeg si at vi kunne vade over hele elven med vann til rett over hoftekammen, og jeg er ikke akkurat en høy og mørk type. Heldigvis blir spørsmålet om fisk raskt besvart. Det vaker. Og det vaker forbannet mye.

Tar totalt seks harr, samt har på og mister kanskje det dobbelte, og jeg perser tre ganger. Største jeg fikk var to stk på en kilo ganske akkurat, samt resten på omrking 700-800g. Jeg STORKOSTE meg! Det var klekkorama med caddis i spissen og noen sulphurea, samt en hel masse annet, men klarte ikke se alt. Det var så mange caddiser at jeg måtte ha på maske på kvelden. 

Mildt sagt, jeg skal tilbake. 

 

1F37EBB8-4688-4B54-AC5C-5B49A3326A34.jpeg

7BC4FDDE-345C-40C8-B285-02D18DC91799.jpeg

Endret av Roaas
  • Lik 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Her var det tynt med innlegg, kanskje ikke så rart med tanke på vannstanden i store deler av landet. Jeg har nettopp kommet hjem etter elvetur nr 2 på like mange uker. Her er en litt morsom sak fra en veldig fin elv i sverige som er temmelig sær og fisken ditto virker det som. Men det lot seg gjøre å få lurt noen av smykkene i elva, for de er virkelig pene her. Denne stammen har en karakteristisk blå flekk på kjakan som absolutt pynter opp et ellers flott utseende.  Denne ble lurt på plassen som dere ser på bildet, dette er skikkelig spotteplass og den var ikke alene i denne kulpen, en til på samme str. ble lurt der og bæssfar var litt for grinete til å ville spise no særlig, litt synd for han var av typen 2+. Det var så sporadisk klekking at det ikke er noe å snakke om, noen få Dalecarlica, B. Niger og ei og anna skarve vårflue. Fisken på bildet spiste vårflue rett før jeg lurt'n. Den gjorde runden sin etter å ha vaket kom tilbake mot meg og jeg la ut en Cdc Elk Hair Caddis som den kom bedagelig bort å kikket på, synes det var lite interessant og var på vei til å snu seg vekk da jeg lirket litt i flua, da kom'n som ei kule og gikk på. Sprek fisk som spant nedover og jeg etter rundt busker med stanga etc.. håvet den nede på steina til venstre i bildet og vips så var det området "nuka" resten av den dagen :8_laughing:

Vkulpen.jpg

SVfisk.jpg

  • Lik 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det frister med en retur til Rena når jeg ser det over her. Hvor i elven stod dere? Vi så omtrent ingen ørreter når vi var der, alt av vak var Harr.

Jeg tok for øvrig en tur i Akerselva i dag, og det var mildt sagt ett trist kapittel. Så ikke en eneste fisk, laksetrappa er visst etter hva jeg hørte i dag gåen. Det var også noen som nevnte at det ikke hadde gått noen i trappa, men det stemmer jo greit om telleren er gåen. Det var meget lav vannstand, enkelte kulper med litt dybde langt ned i elva, men så ikke tegn til fisk av betydning. Det var noe småtteri, 50g ish som hadde slitt med å ta Dyret strl 16.

Møtte flere hyggelige fluefiskere som hadde en runde med spotting, og de hadde heller ikke sett noe, så det virker ganske dødt der enn så lenge. Vel anvendte penger på fiskekort.... får se på det som støttebidrag.

Endret av Roaas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...