Gå til innhold

Elv- og bekkefiske 2018


Jan Ingvar

Anbefalte innlegg

I dag fikk jeg lurt en ny art på tørt. Krøkle!

Det var faktisk halv-planlagt. Jeg fisker litt i Bingsfoss i Glomma (i et forsøk på å bli kjent i nærmiljøet) og nå om dagen koker det av krøkle der inne. Det er litt håpløst, fordi de drukner alt av fluer jeg legger ut (de ser vel ganske fristende ut?) Så jeg fant fram 6x og en #20 mygg og hang på som dropper til dyret.

Ble mange bomtrekk før den satt, men det gikk til slutt! (Ble tre til - så jeg bestemtemeg forå droppe hengern...)

For å forsvare å poste i en tråd i seksjonen for ørretfiske kan jeg nevne st jeg greide å finne en liten ørret i dag, også :D

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter litt for mye jobbing og brukt fisketid (og tenking rundt krøkleproblematikken) i Bingsfoss, fant jeg endelig noe som ligner på en orntli’ fisk. NZ-rigg relativt tidlig på dagen.

Da blir neste tur til Rena på Mandag - ser det ut som :)

DE972EF9-3960-43D5-ACC6-CF40F66EEE1D.thumb.jpeg.e3a5b0c862a12829d1cf4eeeeaf27920.jpeg

PS: Tok også en stor brasme som surra rundt inne på grunna på en peeping caddis-variant. Sight-fishing etter brasme kommer dog ikke til å bli en slager, det tror jeg at jeg kan slå fast...

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brasme har jeg til gode å ha fanget enda, blitt noen nye arter etterhvert, fikk blant annet noen små asp her forleden.

Asp fiske er forøvrig noe jeg kommer til å prøve mer på seinere, så stor fisk som jaga, men hadde ikke tid til å bli. Kan nok være morsom fisk å få på flua om det er litt størrelse på den.

Ellers blir det Rena søndag til tirsdag.:)

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vært i Rena siden Onsdag. Spesielt fiske med denne vannstanden. Det er OK dagsfiske med gode muligheter for å finne stabilt vakende fisk, men mye harr. Kan fiskes over hele elva nå tror jeg!

Det er desidert det beste fisket mellom 23-01. Da kommer det stor ørret til syne.

Onsdag kveld gikk vi på en kjempeklekking med både små døgnfluer og vårfluer. Jeg så en god fisk vake stabilt og slang ut en devilbug. Det hogg i flua og deretter flere utras både opp og ned elven. Jeg skjønte ikke helt hvor stor fisken var før etter 2. utraset. Det var en kjempefight og jeg konsentrerte meg maks for å unngå et brekk i nærheten som ørreten prøvde å nå. Etter en stund fikk jeg den inn på grunt vann og fikk den tilslutt rolig inn mot meg. Den lå sidelengs i rolig vann klar for håven. Megastressa og mørkt så greide jeg ikke tenke klart og tok i den med hånden - kompisen min skriker at jeg skal bruke håven når han ser hvor stor den er. Da greier jeg det fantastiske og håve den med hodet først og løsner flua - fisken flyter rolig ut i strømmen, helt mørkt og uten hodelykt så umulig å se hvor den ble av. Vanskelig å anslå vekt, men anslår rundt 2. Desidert største fisken jeg har hatt på.

God fight, men dessverre ingen skrytebilder.

Neste kveld så forsøker jeg igjen på samme sted - da jeg nå vet hvor den står. Var ikke samme forholdene da og den begynte ikke å vake. 

I går kveld var siste sjanse. Etter en stund i elva vaker den store ørreten igjen. Flere forsøk med god tid mellom hvert kast - så biter den på. Denne gangen ryker den ut som et lokomotiv og noen få sekunder senere sitter jeg igjen med en fortom. "Man ryker ikke fisk" gikk på replay i hodet mitt. Hadde akkurat tatt en annen fisk og siden det var mørkt hadde jeg ikke sjekket fortommen grundig - neste innkjøp blir hodelykt.

Dersom vannstanden ikke øker de neste ukene- så skal jeg tilbake for revansj! :) 

I går så jeg en større ørret vake i stille partier. Det var så stille der at det minte meg mest om stillevannsfiske. Dette er gjerne et folksomt sted, rett før "prime-time" og vanskelig å lure ørreten når den kan svømme fritt rundt, så bestemte meg derfor å ikke fiske på den og oppsøke elva der det er mer fart og mindre folk. Snakket med en annen fisker som sa den hadde holdt på i kulpen der lenge og blitt tatt opp et par ganger - visstnok 2,2kg.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.7.2018 den 0.25, Rolv Seehuus skrev:

I dag fikk jeg lurt en ny art på tørt. Krøkle!

Det var faktisk halv-planlagt. Jeg fisker litt i Bingsfoss i Glomma (i et forsøk på å bli kjent i nærmiljøet) og nå om dagen koker det av krøkle der inne. Det er litt håpløst, fordi de drukner alt av fluer jeg legger ut (de ser vel ganske fristende ut?) Så jeg fant fram 6x og en #20 mygg og hang på som dropper til dyret.

Ble mange bomtrekk før den satt, men det gikk til slutt! (Ble tre til - så jeg bestemtemeg forå droppe hengern...)

For å forsvare å poste i en tråd i seksjonen for ørretfiske kan jeg nevne st jeg greide å finne en liten ørret i dag, også :D

Hører gjerne fra deg om hvordan du opplever fisket i Bingsfoss. Jeg bor selv på Sørumsand - men sjelden jeg er i Bingsfoss. Ser litt spennende ut nå med lav vannstand. Min bror har fisket litt der og har tatt noen ørret rundt stranda på høyre side av elva (sett fra brua). Til venstre rett nedenfor brua skal det være en del harr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart å fiske i kanalen i Rena, med en meter lavere vannstand og to meter smalere elv... 

Nesten «grand slam» på et døgn. Sik oppunder kiloen, harr oppunder kiloen, og en ørret som med litt godvilje var oppunder halvkiloen.

Et eldre svenskt ektepar jeg snakket med ved bredden klagde, og sa det hadde vært både for lett fiske og for mye folk... Heldigvis for oss justerte de opp vannstanden med 30cm før vi kom, noe som i følge various artists bremset fisket i 24-36 timer. Bra med timinga der altså.

8F41CA64-4282-4A16-80B1-7B92D99009CD.thumb.jpeg.9668b60e59133f3c1502d699b07b9f04.jpeg

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gøy å se folk har hatt så bra fiske i Rena i det siste:)

Etter en laber uke på hytta med knusktørr myr og over 20C i vannet på 1100-1200moh ga jeg opp og søkte rennende vann. Hemsila tenkte jeg.. der har jeg ikke vært før..

Full av forventning og pågangsmot dro jeg av gårde. Men der så det sånn ut:

DSCF1637.thumb.JPG.8a33bf2a241cfaffea07e05371511621.JPG

18C i det lille vannet som var og masse fisk som vaket....ingen over 15cm!!

 

Da ble det over til Rena. Som nevnt av flere over her er vannstanden helt rar nå. Men temperaturen er alikevel grei og elva er faktisk utrolig morsom nå. Enkelte steder er fisken pressa sammen på små områder og man kan så og si vade over hele elva!! ..om dette er bra i lengden får være en diskusjon til senere.. men har hatt noen helt rå fiskedager der nå fra torsdag til søndag.

 

På dagen ble sight fisking på harr med pil og bue kast fra bak buskene med små nymfer.

IMG_1021.thumb.JPG.0e5b7c3fc6686fad825160f310001465.JPG

..og streamer fiske etter ørret som jaget yngle i overflaten

IMG_1055.thumb.JPG.5a5ac6a7ac4d77b3d5dfab2a2aea7703.JPGDSCF1672.thumb.JPG.e304abae11f424f2ba04cbff2bedcbab.JPG

DSCF1682.thumb.JPG.e58899de8ed04e848bc5c422a2075a43.JPG

DSCF1685.thumb.JPG.c8d3e5b20e222e4b35732b4839b1a534.JPG

Og på kvelden var det masse svømmepuppe action som ga masse fin ørret og harr

IMG_0999.thumb.jpg.f70c8df501aa87ddacfd22304ba5f568.jpg

I tillegg til noen veldig bra turer dit i juni har dette vært den absolutt beste sesongen i Rena for min del hittil :)

Føler meg både bortskjemt og fornøyd angel

  • Lik 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei,

ha har jeg vart på besøk hos selve Knapek og han har spurt meg om info ang fiske etter ørret og harr i et av "våre" elver, da han har et stor ønske å besøke Norge enten i år om det lar seg gjøre eller til neste sesong.
Jeg er selv ikke så skjent med elvefiske, husker noe spennende youtube filmer fra Renaelva og mener jeg har også sett det er bra elve fiske et sted sørover under Trysil men husker ikke navn lenger :) så jeg vil med stor takk motta tips til områder som kan bli av interesse og ikke minst tips til rimelig overnatting.
 
Masse takk!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Høstfisket i skauen er i gang, forbindes vel for det meste med fiske i stillevann, men den lokale ørretelva er så stilleflytende at det er mer som å fiske stillevann enn elv.

var en tur på tirsdag og hadde kanon fiske. Det er forholdsvis lite vann i elva så fisken står i kulpene og er sånn sett lette å finne og selv om det kun vaket sporadisk så tok jeg ett titalls fisk på daddy.

det som forundrer meg er at tidligere år så har det vært mye småfisk, snittstørrelsen rundt200 gram ned en og annen slenger på 400, men i år har det blitt vesentlig mye større fisk.

har tatt mye fisk på halvkiloen, pluss en del rundt 800 ish. Største på tirsdag var vel 600 men flere tett på halvkiloen.

Var en tur etter jobb i dag også å da fikk jeg ingen, men hadde en fisk som må ha vært over kiloen som gikk klar av vannet og bomma på flua. 

Må nok fiske mer her utover, i fjor så vi fisk som tok libeller/vannnymfer tørt. Det skal prøves i år.

noen dårlige mobilbilder fra tirsdagens tur.

 

 

 

 

C981FB3C-009A-4E67-8D14-22239A49891D.jpeg

  • Lik 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Årets kansje beste fisketur i elv igår, kom til elva ca kl halve elleve.. Null aktivitet i elva og litt småkjølige 10 grader og regn når eg rigga stang med nymfer langs elva. Fekk nåken fine små ørret som hadde forsynt seg grovt med mørkebrune nymfer, datt nesten ut av munnen på dei når eg skulle fjerne krok. Satt meg ned med lønsj, kaffi og sjokolade rundt kl eit, satt og fulgte med på elva og nyter elva og kosen med og vera på tur. Nesten ferdig med kaffien ser eg de begynner og vake lenger nede i elva, pakket kjapt sammen lønsj og kaffi og gjekk bak tre og busker ned mot eit roligere parti av elva. Der svermer de små mørkebrune døgnfluer. Er ikkje erfaren med fluer og har ingen navn, men fant nåken små mørkebrune cdc døgnfluer og bytta til ein ny spiss på fortomen min. De vart suksess med fleire fine ørret i håven og fiske gleden på topp:D Hadde nettopp lest innlegget her på forumet om riktig c&r, og prøvde og lære litt av dette og holde fisken i håven under vann. Kjappe bilder og løyste kroken. Fisken fekk god tid til og svømme videre og virka og vera i fin form <<l

IMG_20180916_183307_531.jpg

IMG_20180916_143816.jpg

IMG_20180916_130020.jpg

IMG_20180916_144929.jpg

  • Lik 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden denne sesongen nå er over for min del så kommer det en liten oppsummering. Årets elvefiske sesong ble ganske kort for min del, jeg fisker normalt 14 dager i elv ila sommern men i år ble det 9 dager mellom 23 Juni og 6 Juli. Litt i norge og mest i sverige. Lav vannstand og sparsomt med insekter er vel greie stikkord men det var jammen noen virkelige lyspunkter i denne perioden. Totalt ble det vel 5 bra dager, 1 ok og 3 stusselige. Et par av dagene hadde jeg virkelig godt fiske selv om det ikke var så mye insekter. Ene dagen er vel grei å kalle episk, og det får holde med den her. Moderat klekking av ignita, litt baetis og en skjelden dalecarlica. Fisken var rett og slett sulten den dagen men ikke ukritisk. Jeg fanget veldig bra på en variant av Rene Harrops Cdc Biot Dun Emerger (skal legge sånne i basen i vinter, har noen bra fargekomboer). Den dagen gikk faktisk 8 ørreter på limpinnen og de var alle over kiloen. Fisket fra kl. 10-16 og en liten kveldsrapstus som ble kronet med noe av det morsomste jeg har fanget i elv på norsk jord. (Se bildet).

Gamlisen på bildet hadde parkert på en lur plass som normalt gir veldig dårlig odds for landing. Nesten på andre siden av elva, i en søm fra en stokk og bare halvannen meter på oversiden av et brekk som har et stryk på sikkert 50m nedover. Jeg sto 50m oppstrøms fisken når jeg registrerer noen som vinker til meg på andre siden av elva lengre ned. Jeg ble var på hvor dette var og gikk litt ned selv om det var noen kompiser foran meg som var litt småivrige. Etter kanskje 5min så kom den opp igjen og nå så jeg hvor den sto. Og jeg så også at dette var litt annen kaliber enn de øvrige. Jeg funderte kjappt på valg av flue, det var mest ignita, nesten ingen dalecarlica og noen få baetis. Jeg satte på sulfurvilli, ikke pokker om den spiste ignita som vaket så skjelden var min tanke. Vadet i posisjon, la ut kastet svakt nestrøms og mendet ut... På første kastet kommer hodet opp og takk de høyere makter for at jeg hadde mye line ute for den tok seg veldig god tid med å gå ned med flua. Tilslaget satt og fisken gikk i været og heiv seg på stryket, jeg løp i land og satte etter mens backingen tikket ut. Sluggern gikk i været et par ganger nedover stryket og endte opp i en kulp nedenfor hvor jeg kunne kjøre den. En kulp som har plenty med store steiner som fisken lett kan slite av en spiss på 6X mot som var det jeg brukte. Men det gikk helt fint ;D. Disse 9 dagene med elvefiske ga meg også en liten vekker på dette med tippet ringer, men det skal jeg ta i en egen tråd.
 

RSauri20181.jpg

  • Lik 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drister meg utpå med en liten historie om sjøørretfiske...

På en av de siste dagene i elva her oppe så kom jeg til en plass jeg var 100% sikker på at det sto brukbar fisk. Satt meg ned å kikka ei stund før jeg begynte å fiske. Samme plassen har gitt meg noen fine lakser tidligere men de sto i hvertfall ikke på den "vanlige" plassen. Siden det her kan stå både laks, sjøørret, brunørret og til og med røye så venta jeg litt lengre enn vanlig. Den kvelden her var litt fuktig men det kom en og annen vårflue nedover strømmen likevel. Og jaggu vaka det ikke, et rolig head and tail vak supte ned noe som ligna ei halvdrukna vårflue. Siden jeg har fisket en del i sommer på lite vann og brukt "sommertaktikkene" mine til fulle har jeg stort sett alltid med Fario CRS stanga mi i #4. Den var rigga med 0,22 fortom og jeg satt på en cdc caddis i str 14. Ikke noe fixfaxeri, bare litt dubbing og ca 3-4 cdc fjær. Litt vanskelig kasteposisjon her, men lyktes å legge et kast hvor lina ikke skremte fisken og fortom + flue lå ca 90 grader på lina og flytet ble helt magisk... Ørreten rulla sakte og rolig over flua og jeg tenkte på alt mulig annet enn tilslag og fisken satt :) 

Etter en temmelig heftig fight med 40m utras kunne jeg slippe fri en sjøørret på mellom 2 og 3 kilo.

Jan :)

  • Lik 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble med fem hektiske døgn i elva for min del denne sesongen. Lav vannstand men bra aktivitet første uka i Juli. Harr og ørret gikk til tider bananas på vårfluer og svømmepupper utover sommerkveldene. Fikk med meg en god klekking av en lys oliven døgnflue også, morro! Men det ble altså kun en skikkelig tur. Det har vært mange skogsturer i tillegg heldigvis, og nå gleder jeg meg til å kaste litt med 7'ern etter sjøørreten utover høsten.

Her er min største harr denne sesongen. 1.2kg på Dyret #15

20180704_221002.thumb.jpg.5f852076cdcf7dc724f2bde225c1772e.jpg

Ellers ble det noen småfine ørreter også, men ingen over kiloen denne gangen20180702_162148.thumb.jpg.99e4a898962f59855e4228db8ac04d85.jpg

 

  • Lik 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Legger ut eit par bilder etter helgens fisketuren i elv. Har vore nåken fine daga med gode temperaturer her i Hordaland, måtte brukes til nåke fornuftig fffishing So vekkerklokka på 0600, kaffitrakter klar og pakka bil til fiske var virkelig innafor på ein lørdag. Når eg kjem fram til elva var de vindstille, liten vannføring og ein nydelig himmel. Kaffi og rigging av fiskeutstyr er definitivt ok på høst når de er so fint vær :D Fiske var ganske bra, indikator og nymfe. Såg vak, men nymfefiske var effektivt og såg aldri nåken insekter i elva so vart ikkje prøvd med tørt. IMG_20181110_082311.thumb.jpg.1ac03e92cabb649124991a3cdaeaf4a8.jpg

IMG_20181110_081431.jpg

IMG_20181110_101628.jpg

IMG_20181110_100029.jpg

IMG_20181103_131459.jpg

  • Lik 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...