Gå til innhold

Store streamere bindeteknikk diskusjonstråd


RolvS

Anbefalte innlegg

Tenkte unngå spamme Inspirasjonstråden for sjøørettfluer med gjeddeflueeksprimentene mine. Tenker kanskje samle ting som går i den retningen her...

I dag testet jeg ikke bare en, men to! nye ting for å forme hoder på litt større fluer. Ull fra panduro (pakken på bildet under kostet rundt 35,-) og stofflim. Stofflimet er inspirert av Gunnar Brammer, som bruker tear mender. det er et latexbasert stoff-lim som blir blant når det herder samt at det må importeres. Pris runder et par hundrelapper, så jeg har sett etter alternativer. Flytende latex tror jeg kan fungere, men det tar noen timer å tørke. Dana Lim Tekstillim koster 35,- på Panduro. Ingen innholdsfortegnelse. Ekspeditøren mente at det helt sikkert var latex i. Godt nok for meg, vi kjører.

Positivt overrasket etter første test - se under. Limet blir så godt som gjennomsiktig, og det flekser. Bildet yter det faktisk ikke full rettferdighet fordi jeg gikk løs på flua med UV-resin etterpå. Uklart hvor godt det sitter - skal prøve noen flere eksprimenter. Hva ulla gjelder taler bildet for seg selv.

Og så må jeg nevne at det er digg hvor mye volum disse tingene får med veldig lite materialer.

63A30739-DACC-4813-ACC7-2844058E5399.thumb.jpeg.c8d1e39693e333c4be6aa9a21881cd85.jpeg60C313EB-25FE-423D-9EC2-764D734A801B.thumb.jpeg.0d40a8923e1e96cd83354d1ac8e8df85.jpegF6FCDCB6-5B06-40F8-B498-B5A78C459C97.thumb.jpeg.7d347972bd3dedf26d5afa89e4bcf02d.jpeg

  • Lik 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra tråd!

Jeg har sett på tearmender selv også, men er litt skeptisk til om dette ikke vil trekke utover i materialene. Ser noe risikabelt ut, men argumentene om at det er litt fleksibelt og gjør hodt+øyne til en enhet kjøper jeg definitivt.

Blir artig å høre om disse eksperimentene bærer frukter. 

Har du bundet kun på enkeltkrok, eller ledder du fluene. Jeg innbiller meg i hvert fall at det er lettere å oppnå en jerkbait-lignende effekt med to eller flere kroker/shanks. Ullgarnet ser bra ut! Kan anbefale angelinafiber om du ønsker litt flash. Hodeutforming og intrekket er vel de to tingene som bidrar til at flua slår ut til siden. Ledd vil også bidra til effekten.

Gøy å binde gjeddefluer! 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dere trekker fram noe kjempespennende materialer og fine flue mønstre. Selv har jeg mest erfaring med EP fiber som mykt materiale  i store fluer med 2/0 og større krok og  det har lett for å tvinne og sammenfiltre seg under bruk og må kammes ut . Har dere noen erfaring med de materialene dere eksprimenterer med kastemessig og tvinn?

Rolf , ser du bruker fish scull. De gjør jeg også, men jeg fortrekker de i plast ikke metall varianten. Er det det samme for deg også? Kan ha med at jeg har sett noen av de tyngre metallhodene treffe stanga under kast. Det blir rette pene brudd. Selv har jeg aldri klart det men jeg har brukt veldig kort fortommer og bare en baksleng selvom jeg synes kastet blir veldig "rykkete". Jeg synes også Pro Softhead fra proflyfisher i større størrelser er bedre og kaste med og trekke opp fra vannet. Men de store fluene her i tråden, gir meg mange ider til å prøve noe nytt.

 

 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Terje Bendiksby - Dette blir den første sesongen hvor jeg går etter gjedde med flue og jeg må innrømme at jeg gruer meg litt til å kaste disse tingene. Det tyngste jeg har er en sjuer, så det kan fort tenkes jeg må ha en stang til i en tyngre vektklasse (oi så synd!) Jeg ser for meg å eksprimentere litt her og med liner og klumper som jeg klipper til fra enten kinasnører eller ting jeg kjøper brukt. Det var fx gøy å kunne få en fortynga wooly 20 meter med skagit-tankegang på firerstanga, så det skal jeg prøve for dette og :) (og da er veien kort til å tenke at jeg helt klart trenger en switch stang...)

Samme gjelder fluer til formålet. Skyter fra hofta med etterligninger av ting fra ‘tube med bl.a. Mike Vise (flyfishingtheozark), Gunnar Brammer og Paul Monohaganan. Teorien er at hodet på flua styrer gangen, og med vekt foran er målet jiggy gange, mens de myke som du refererer til burde få en mer horisontal side-til-side gange. Denne oppførselen er målet med hodene jeg eksperimenterer med nå også. :) 

Når det gjelder tangling er jeg veldig optimistisk med tanke på fluene jeg har bundet nå. De består i hovedsak av bucktail og flashabou, hvor bucktailen gir volum og holder flashen fra hverandre og ut fra flua. Er veldig spent på hvor mange fisk de tåler!

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interesant. Så lenge du bruker stivt materiale slik du gjør skal ikke tangling være noe probem. Har selv kjøpt masse yak hår jeg skal farve. Ellers går det my i syntetisk. Snøre er utrolig viktig . Skal også prøve meg på gjedde selv for første gang i år. Har ti års erfaring med klasse ti  med roosterfish  store fluer, ultra hurtig inntrekk og et bakkast men det er noe annet enn gjedde, hvor fiske foregår i roligere former. Ikke vær redd for å gå opp i stangklasser, lærer du deg å unngå for mange unødige bakkast er en tier kasting en hel dag, dag etter dag ikke noe problem. De fluene dere har bundet skulle være greie å kaste så lenge de ikke suger for mye vann. Metall fish skull er jeg noget skeptisk til og av tyngden er gjør det vanskelig å skifte kasteretning fra opptrekket. Så jeg foretrekker synk 7 snøre heller og lettere flue. Men som sagt jeg er helt nybegyner på gjedde. Så for meg blir det mye prøv og feil. Bruker ofte fortom på 1,5m- 2m  eller deromkring på tunge fluer eller synk 7.  De tunge fluene eller hurtigsynk egner ikke til mange bakkast,De lever sitt eget liv. Så jeg rullekaster lina opp til overflata. Sørger for å å ha skytedelen utenfor toppen og et bakkast etter rullekastet. PS jeg bruker forsåvidt samme teknikk med flyt og intermediate men lager et åtte tall  med stang tuppen på slutten av inntrekket for å friste ev følgere.  Selvom om den er 8år gammel og teknikken har blitt mer finslepen så ser du at kastingen med 12 cm fluer går greit 

 

Endret av Terje Bendiksby
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror også at disse fluene er greie å kaste med en syver. Kanskje gå opp til et åtter snøre, det er i hvert fall det jeg har tenkt å prøve. Men nå har det seg sånn at jeg liker å bygge stenger, så det kommer nok et par stk i posten utover vinteren. ikke vond å be når jeg øyner muligheten til å bygge et par stenger. Får testet noen nye merker, og vektklasser, så det blir gøy både med bygging og testing i fiskesituasjon.

Det blir ikke veldig mye vekt i fluene, og de kan gjøres veldig store med lite materialer. Jeg har eksperimentert litt, og kommet frem til en løsning som jeg har troen på, og det er bucktail for volum, så flash som stikker ut bak (jeg overdriver lengden, så det nesten ser ut som en wiggle-tail som henger etter flua, så har jeg laget meg noen bubbingbørster med bucktail og ep-fiber som kjerne. Disse surres på for å lage mer tydelig profil, og så hode utformet som på flua på første bilde. Skal legge inn noen bilder når jeg kommer hjem. Blir veldig fornøyd med resultatet, og tror de får en veldig fin sideveis gange.

Disse virker som de kommer til å være greie å kaste både med tanke på vekt, og at de ikke vil surre seg veldig rundt kroken (tror jeg, gjenstår grundig testing) 

Disse jerkfluene bør faktisk være ganske stive, det hjelper til med å få flua til å vise hele profilen når den skyter sideveis. 

Gøy at vi er tre stk som skal i gang, og er i samme båt som nybegynnere innen dette fisket,  da blir det gøy å kunne utveksle erfaringer man gjør seg og følge utviklingen!

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det skal spennende. Mye inspirasjon og hente fra denne tråden. Selv satser jeg på åtter og nier.Den sistnevnte mest fordi jeg har tre snører for gjeddefiske i den klassen(guideline) og åtterne fordi jeg ikke har brukt de så mye som de fortjener . Ellers bruker jeg mye steve farrar blend , som er utrolig lett , suger ikke vann og gir volum.

Endret av Terje Bendiksby
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SF Blend, ja der sier du noe... Jeg har en del pakker av disse langt inne i skapet et sted. Disse må jeg dra frem i helgen og bruke litt av. Synes de har vært litt for stive til sjølørretfluene, men perfekt til gjedde vil jeg tro. både som vingemateriale og som kjerner ti dubbingbørster. Takk for påminnelse ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er de fluene jeg fikk mest tro på. To kroker, bucktail, dubbingbørste med craftfur og ep fiber, og en ren flash børste, en stripe med craftfur på toppen, og to bunter dubbing oppe og to bunter dubbing under. Øynene je bruker er forøvrig noen jeg kjøpte på ebay, egentlig til bruk på dukker og kosebamser...

Totalt er fluene 25 cm inkludert flash, og kroppene er 13-15 cm lange. De er veldig lette, og jeg tror de greit kan kastes med en sekser, og i hvert fall en syver uten problemer.

Etter hva je har sett av undervannsfilmer, og hvordan gjedda angriper, så har jeg veldig tro på at jerkfluene kan være veldig effektive til å trigge hugg.

mms_img2277734829166876955.jpg

mms_img4210125106574585136.jpg

Endret av Truls H. Johnsen
  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strikk er jo bare kjempesmart! Takk for ideen, den tar jeg i bruk umiddelbart. Jeg har mer enn en gang dratt fingrene gjennom de lange flagrende materialene bare for å plutselig kjenne at det var noe skarpt inni der... vondt som bare det når man er litt uomtenksom og glemmer den ekstra kroken!

En annen ting som e til stor hjelp er slik små hårspenner. Drar de lange materialene bakover, fester inn en slik, så gjør de videre binding mye enklere!

 

mms_img2353700669504070325-1.jpg

mms_img6295936939592498324.jpg

  • Lik 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Is it a bird? Is it a plane? Its... den største «flua» jeg har lagd noen sinne. Gamakatzu 314 1/0 framme, 1 bak. Overraskende lett - egentlig ikke mye materialer. Ull-testen fra i går til sammenlikning... Ser fram til å feste den på fortommen med skrekkblandet fryd.

8D019FF5-BC6A-4985-8780-D58B01B7ADC6.thumb.jpeg.2c71c64539290d69b336ef7b0891aed0.jpeg

Hodet lagd på samme måte - ull med litt ripple ice fiber øverst, lazer dub under og stofflim + locktite for å feste øynene. Har trua.

Endret av Rolv Seehuus
  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flashfluer må jeg ha noen av. Disse får stort volum uten mye materialer og disse kan bindes ganske så enkelt. En bundt bucktail bundet bakover ved krokbøyen, pass på at det er bucktail rundt hele, stram til så de spriker. En bundt flash bundet inn midt på fibrene, brettet dobbelt. En bunt oppå krokstammen. En bunt under.

Ny bunt bucktail 3-5mm fra krokøyet, reversetied (på godt norsk) altså bundet fremover, brettet bakover og man lager en cone med bindetråd foran bunten med hår så den spriker godt ut, og litt bakover mot krokbøyen.

En bunt flash oppå kroken, og en under, så en ny bunt på hver side av krokstammer med flash i halv lengde.

På avbildet flue er det sølv i forskjellige flashvarianter, gull, kobber og sort flash på oversiden. Man kan også bruke f.eks rød bucktail i bunten ved krokøyet for å imitere gjeller. Litt fortynging rett bak bucktailen ved krokøyet gir en mer jiggende gange. Flua får en fin pulserende gange uten fortynging.

Fin måte å bygge store fluer som veier overraskende lite, denne er 17-18 cm lang og kroken er str 4/0

 

IMG_20180127_203352.jpg

mms_img3642275565398030699.jpg

Endret av Truls H. Johnsen
  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas Andersson’s Ragdolly har noen fikse teknikker for å få løft/volum uten at det koster mye i form av materialer. Under er en sekvens fra frontparti/hode, for enenkeltkrokversjon av denne flua. Fargene er ment å være i retning abbor.

1) En liten bunt bucktail fra nært halerota har mye luft, løfter seg fra kroppen på flua og lager en «platting» for marabou og flashabou:

32E4E9F7-5F0C-4ECF-B72A-35D51AA51B0F.thumb.jpeg.3f54088bc1967ef0a29e9582943651e2.jpeg4009FE5D-E500-487D-8E33-057FF7AEF8B7.thumb.jpeg.be74d59d2e201480ecf784e71dad8178.jpeg27AA79B0-3242-4C37-940A-4D730AF9D996.thumb.jpeg.c3da5ffd1a03dc0e3ad3b9883a43cb6d.jpegF683350D-EB5C-4F5E-A06E-21ACD7EA8F0D.thumb.jpeg.b42b7acb5abc73ffaf2c9d3b8b288138.jpeg

Ikke like voldsom spredning/volum som kan oppnås med hollow-tied bucktail selvsagt, men forholdsvis plassøkonomisk i forhold.

2) Bruk et hode eller en krave av spunnet eller stacked rådyrhår for å skifte retning på reverse-tied craft fur

1F58202E-9B3B-4D2F-B98A-033E53262E64.thumb.jpeg.a65a3c57b3ca4d190d95509ec07d8ba4.jpeg8A99ABAD-1DC4-4979-916A-B6790F12E79F.thumb.jpeg.817580a5c1ec08ca18e047c1681672d5.jpeg3B4355F6-9443-417D-83E7-47876DF14BBF.thumb.jpeg.963c2b5bc2a0bde4e7367a02659e2e7b.jpeg

Craftfuren er reverse-tied (på beste norsk, som påpekt av Truls) og vil forsøke reise seg og rette seg ut mot rådyrhåret og skape høyde på flua.

Fiks ferdig abbor etter litt barberbladaction, tusjing og lim:

5E0C13B1-0DA2-4F4C-B732-05B2F2929E66.thumb.jpeg.1854bd23016056a4ec2f8cc2d0ec5506.jpeg

Craftfuren kjemper mot rådyrhodet, så den bidrar ikke nevneverdig til å klemme ned marabou/flash. Jeg har forsøkt samme teknikk med revehale også, og synes det var veldig vellykket. I vannet antar denne flua en dråpeform. AA bruker forøvrig deer belly stacked med forskjellig farve over og under.

Som nevnt er dette en en-kroksversjon av Ragdolly, bundet på Gama F315 #1/0. Blir en bunsj med sånne.

Endret av Rolv Seehuus
  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Rolv Seehuus skrev:

Flashfluer ser grymt ut!

Må si dette kødder med perspektivet mitt i forhold til hva en stor krok er... 

Kul flue den raggen der!

 

Flashfluene har jeg skikkelig tro på, og de er lette å binde og suger ikke til seg noe som helst vann og vil sånn sett være lette å kasta selv når de nærmer seg 20 og 25 cm. Litt forskjell på disse fluene opp mot myggkekkere som jeg bandt opp noen av her om dagen. I størrelse 16 og 18. Selv sjøørretfluer i str 8 føles knøttsmå når man har holdt på med disse gjeddefluene.

 

mms_img195613375441274122-1.jpg

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...