Gå til innhold

DT-liner


Halvor01

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å kjøpe et par DT liner til #4 stanga mi. Kanskje jeg må ned en klasse med tanke på at det ikke er noe runningline(?) Taperingen på de fleste ser jo fornuftig ut i forhold til presentasjon og kontroll. Har oppfattet at DT liner får veldig liten oppmerksomhet, er det noen spesiell grunn til det? Vil gjerne høre tanker om dette fra folk som har prøvd det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Halvor01

Mange liner å velge mellom som har ulike taperinger, hele liner og delte liner (skyteliner). Om man ser på hele liner i fra DT til WF ville jeg det på meget forenklet vis, si at det vil gå i fra kontroll og presentasjon (DT) til lengde og vind kutting (WF).

Dette har også noe med kaste stil og stang å gjøre også. Hadde en kompis som kasta som en dass med DT, så kjøpte han et Lee wulf TT (en type WF) og vips så gikk kastinga som en drøm.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Tørrflua skrev:

Hei Halvor01

Mange liner å velge mellom som har ulike taperinger, hele liner og delte liner (skyteliner). Om man ser på hele liner i fra DT til WF ville jeg det på meget forenklet vis, si at det vil gå i fra kontroll og presentasjon (DT) til lengde og vind kutting (WF).

Dette har også noe med kaste stil og stang å gjøre også. Hadde en kompis som kasta som en dass med DT, så kjøpte han et Lee wulf TT (en type WF) og vips så gikk kastinga som en drøm.

De fleste stenger klarer en klasse opp og ned, mest art først med line til stang klasse.  Se om du kan få prøve linene på stanga før du kjøper om du har mulighet. 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har DT-liner fra Mike Barrio i klasse 3 og 5, samt at jeg også har barrio sitt GT90-snøre i 5, som har en mye lengre tapering enn vanlig wf (ala longbelly).

jeg er meget fornøyd med DT! De ble kjøpt for å utelukkende bedrive vannkast. Og til det er de meget gode! Men å kaste vanlig med DT er utrolig vanskelig og nesten utelukket. Jeg greier ikke å få nok fart på snøret til dette. Men det kan sikkert trenes til.

men til vannkast er DT helt nydelig synes jeg.

PS: jeg har kun prøvd barrio sine DT-liner

edit: jeg mener å ha hørt at barrio har riktig klassifisering på sine snører. Jeg har da kjøpt 3 til 3 og 5 til 5, og har ikke hatt noe å utsette på det!

edit2: det er selvfølgelig ingen problem på korte overhodekast med DT, men jeg greier ikke de lengdene med det snøret som jeg gjør med vanlig WF.  Har du behov for å kombinere vannkast og lengre kast, kan barrio sitt GT90-snøre være det rette. Du har da mulighet for å få fart på snøret ved å ha mye av/hele den lange klumpen ute

Endret av Jan Ingvar
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT dette da det handler om DT liner men synes ikke GT 125 er så god på vannkast (husker ikke hva jeg synes om GT 90..) hvis man er ute etter en line med lang klump som funker godt til synes jeg er Guideline experience er fin.. sikkert smak og behag dette da [emoji846]


Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å holde oss til DT line. Så hadde jeg veldig god erfaring med DT- line  og ei sekser og forsåvidt ei åtter stang jeg hadde. Dette er noe år siden. Så på ei ny firerstang  ville jeg prøve å finne igjen godfølelsen igjen med DT-lina, og kjøpte ei billig ei på ebay.co.uk Trengt tatt er det ikke så mange måter å konstruere en DT line på eller hype den opp , så har du lyst til å prøve med ei DT line så kjøp ei billig ei på ebay.co.uk. Liker du den så kan du heller oppgradere senere til ei med enda bedre coating og liker du ikke snøret har du ikke kastet bort så mange kronene. Denne koster f.eks 125 kr levert i postkassa di: https://www.ebay.co.uk/itm/MDI-Double-Taper-Mill-End-Fly-Fishing-Lines-Floating-Colours-vary/191058662760?epid=1356761735&hash=item2c7bfbd568:m:m-KGYNTs3yi5kDuornn9ZOw

Endret av Terje Bendiksby
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Terje Bendiksby skrev:

For å holde oss til DT line. Så hadde jeg veldig god erfaring med DT- line  og ei sekser og forsåvidt ei åtter stang jeg hadde. Dette er noe år siden. Så på ei ny firerstang  ville jeg prøve å finne igjen godfølelsen igjen med DT-lina, og kjøpte ei billig ei på ebay.co.uk Trengt tatt er det ikke så mange måter å konstruere en DT line på eller hype den opp , så har du lyst til å prøve med ei DT line så kjøp ei billig ei på ebay.co.uk. Liker du den så kan du heller oppgradere senere til ei med enda bedre coating og liker du ikke snøret har du ikke kastet bort så mange kronene. Denne koster f.eks 125 kr levert i postkassa di: https://www.ebay.co.uk/itm/MDI-Double-Taper-Mill-End-Fly-Fishing-Lines-Floating-Colours-vary/191058662760?epid=1356761735&hash=item2c7bfbd568:m:m-KGYNTs3yi5kDuornn9ZOw

Tok rådet ditt da jeg har akkurat handlet endel snører fra ebay, og denne gangen kjøpte jeg også et par DT liner fra merket Maxcatch. Hvis du ikke har hørt om det, bør du sjekke det ut! De har alt mulig av flueutstyr. Har testet flere av linene dems er knallgode, spesielt denne: https://www.ebay.com/itm/Maxcatch-WF2F-8F-Perception-Fly-Line-Green-Camo-Tan-For-Small-Water-Floating/173001372775?hash=item2847af7467:m:mpwp5CuJu7DMoiq9BvMP7-w

Denne minner meg mye om rio perception linene fordi den har veldig lite stretch og null minne. De har også en som heter "gold" som er basert på rio sin gold. Kjempe verdi for pengene denne også. Anbefales for de som ikke vil ut med 800 spenn for ei line!

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er personlig veldig fornøyd med de. Har hatt en som var helt utenfor alt, men det av produksjonsfeil og jeg fikk ny. Den var for tynn og lett. De har den beste coatingen til en stor OEM produsent, så kvalitetsmessig synes jeg de er bra. Skyteline på barrio gt90 og 125  er tynn. Det er samme line og profil men skytelna  men lenger skyteline. Nå er det lenge siden jeg har brukt aircell, men jeg synes barrio ikke er noe dårligere enn de dyrere SA linene.

Endret av Terje Bendiksby
  • Lik 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter litt sjekking her på forumet og det amerikanske, gikk jeg til innkjøp av et gt90 til i #4. Kjøpte også med en boks linedressing til 4pund. Ser bare gode tilbakemeldinger på nettet. Den lange baktaperingen virker spennende, spesielt til stillevannsfiske som jeg hovedsaklig driver med. Ser for meg ut som at det har en god blanding av å lade tidlig og samtidig kunne holde line i lufta. Det er det ikke mange liner som har;) 

Når barrio i tillegg koster under halvparten av high-end aktører med gratis frakt virker det jo veldig lovende! Er bare spent på coatingen og flyteegenskaper.

La merke til at de kommer uten loop, så jeg lurer på om jeg skal kjøpe noen krympeslanger på ebay eller bare surre igjen med bindetråd og lim. Vet det ligger noen tråder om dette her på forumet. Noen som har tips til en enkel og bra loopløsning?

 

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt valg det, barriosnørene er bra så det holder de, god coating og med litt behandling innimellom så flyter det godt.

Av løkker så skråkutter jeg enden og bruker silketråd (evt bindetråd) og lager ei løkke med tråd og superlim. Funker fint synes jeg.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville være forsiktig med krympeslange. Dvs jeg har fått krympeslangen til å virke på alle andre liner enn Barrio liner . Det er kjernen i snøre som smelter før coatingen. Mulig det er min feil, men prøv i såfall på løpelina og ikke front taperingen. Snørene er meget bra og jeg trives med de. Selv bruker flettet løkke i fronten.

Endret av Terje Bendiksby
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Terje Bendiksby skrev:

Jeg ville være forsiktig med krympeslange. Dvs jeg har fått krympeslangen til å virke på alle andre liner enn Barrio liner . Det er kjernen i snøre som smelter før coatingen. Mulig det er min feil, men prøv i såfall på løpelina og ikke front taperingen. Snørene er meget bra og jeg trives med de.

Jaha, jeg har ikke noe erfaring med dette selv så jeg kan kanskje prøve p noen kinaliner først. Hvis det ikke funker kan jeg bare bruke @Truls H. Johnsen sin metode som jeg vet funker. Poenget er bare å ha noe å feste fortommen i og at den ikke trekker vann inn i kjernen og synker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...