Gå til innhold

10 fot stenger i lettere klasser?


Terje Bendiksby

Anbefalte innlegg

Ut fra det ørretfiske jeg har bedrevet hittil har det vært veldig praktisk med kortere stenger også faktisk påkrevet grunnet vegetasjonen. Jeg har tenkt på kanskje å gå til anskaffelse en en ti fot i klassen mellom 3 og 5. Ser noen praktiske ting ved den ved vading, nymfefiske  og bruk i bellyboat. Er den noen her som har erfaring med ti fot stenger til ørretfiske og hvorfor de ev foretrekker en ti fot stang og hvilke klasse? Innspill mottaes med takk.

Endret av Terje Bendiksby
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må melde meg på som rimelig interessert i andres erfaringer her... Kompromisset forrige gang jeg vurderte kjøpe en 'lang' stang og endte opp med 9'6" :) Selv har jeg såvidt testet kortline nymfing, der er en lengre stang åpenbart å foretrekke fordi det gir litt lengre rekkevidde (og jeg lurer på om den ekstra foten i stanglengde gir mer enn en ekstra fot rekkevidde?)

At en litt lengre stang gjør vannkast mer effektivt er kanskje også et poeng?

Bjørnar Skjevdal(LTS) mener (i denne markedsføringsvideoen) at en tifoter er veldig fint i båt - et argument jeg i alle fall tenker på ettersom jeg skal fiske litt på stillevann fra kano til sommeren (uten at jeg tenker at det er påtvingende nødvendig for meg å shoppe en ti-foter av den grunn.)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fisket mye med noe lenger stenger tidligere, men har med årene gått ned, og favorittene om det skal oppnås litt lengde ved normalt fiske er 8,6 fot i klassene 4-6 og årsaken til at jeg har gått ned er hvor mye lettere en stang på 8,6 fot føles under kasting og praktisk fiske. De er kjappe å lade og lette å spenne opp (mindre masse å bevege) til kystfiske så har jeg til og med begynt å lage stengene med lengre fightingbutt, og trekt de så langt opp på klingen som mulig. Da flytter jeg snella og håndtaket oppover, og det blir minst mulig klinge igjen ovenfor håndtaket. Da får jeg lettere stenger, lav svingvekt og kan bruke lette sneller. Jeg har ikke redusert kastelengdene, snarere tvert i mot selv ved vading.

Lettere klasser vil jeg gjerne ha kortere. 6,6 fot klasse 2 og 7,6 fot klasse 3 og 4, og 8 fot klasse 4 synes jeg er optimalt. Over dette så opplever jeg at de blir lange og slengete, og den ekstra vekten i toppen, og svingvekten øker, uten at snerten i stanga følger, da må jeg opp i snøreklasse føler jeg om ekstra lengde skal ha noen hensikt.

I båt og ved flytering så vurderer jeg litt annerledes. I flytering vil jeg gjerne ha en 8,6 fot og kanskje helt opp i 9' klasse fire, men lengre enn dette vil jeg ikke ha av grunnen i avsnittet over. Kastelengden er grei nok, og jeg har nok vesentlig mer på å tjene på kasteteknikk heller enn en fot eller to lenger stang. I båt derimot kunne jeg faktisk tenkt meg lenger stang, gjerne 10 fot, dersom det er snakk om et fiske som innebærer mye kasting med inntrekk på hvert kast (tørrflue ville jeg holdt meg til de foretrukne lengdene pr klasse jeg nevner litt lenger opp) grunnen til at jeg vil ha lenger stang ved båtfiske har ikke med kastingen å gjøre, men ved inntrekket. Jeg vil ha stangtuppen nærme overflaten, og rettest mulig linje fra inntrekkshånd og ut til flua. Stor vinkel mellom stang og fluesnøre bøyer stanga som igjen forstyrrer inntrekk, og stripstrike. 

Så for å oppsummere så vil jeg gjerne ha litt lenger stang ved flytering for å ha snøretbuktene litt høyere, men over 9 fot synes jeg ikke har noe for seg. Og ved båtfiske pga at man står høyt og da for å ha et best mulig inntrekk.

Får tilføye at dette er basert på mine egne preferanser og ikke har noen vitenskapelig begrunning. Jeg foretrekker det på den måten.

 

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at mange foretrekker lengre stenger ved båtfiske er nok ikke pga. kastingen. Sitter man lavt og kaster så setter man stoppen tidligere og snøret går høyt bak. Ved tradisjonelt båtfiske med flere fluer på fortommen så handler det mer om å få fluene til å fiske riktig og så lenge som mulig før man gjør et nytt kast som Truls er inne på. Siste fasen av inntrekket så er det ønskelig å få fluene til å "skate" på bølgene ved å løfte på stanga og da er lengre stenger å foretrekke. Lang stang, lenge kontakt.. samme prinsipp gjelder ved tsjekkerfiske.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...