Gå til innhold

E Aurevilli krøpling eller skadet av utslipp? Vorma 30062006


Kent Skaje

Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...
Ikke rart å si hva som feiler den der. De krøplingene jeg har sett har ikke hatt så merkelig fasong eller farge på vingene. Der ut som noe har skjedd den der' date=' noe kriminelt kanskje? :evil:[/quote']

 

Dette var den første jeg fant, de andre jeg har funnet senere har sett helt fine ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut some en imitasjon på krok 14 med brente vinger skulle gjøre susen ved utløpet av svartbekken i år. :mrgreen:

 

Kan de slik ut laugh.png' alt=':lol:'> Men den jævla dynga skulle hvert fjernet fra de lavinene :evil:

 

Vi får ta en tur igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan hende du er inne på noe der JK, vingesekkene på både vårfluer og døgnfluer mørkner når det nærmer seg klekking.

Vingene blir vel utvikla i den tia trur jeg.

Det er vel sjølve vingen som blir svart i den prosessen?

Vingesekken på bildet ser jo ikke svart ut!

Kent har kansje finni ett eksemplar som i kraft av det att vinga av en eller annen grunn har stoppa opp viser oss noe "nytt", ivertfall er det nytt for meg!

Har sett mange døgnfluer klekke, har til og med hatt en del som har klekka i en liten vanndamm i hånda mi, ingen av døm har sett sånn ut, men hvis det i utgangspunktet var en defekt med vingen på detta eksemlaret sånn att den øverste delen av vingen aldri blåste seg opp mens den neafor gjorde det......?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan hende du er inne på noe der JK' date=' vingesekkene på både vårfluer og døgnfluer mørkner når det nærmer seg klekking.

Vingene blir vel utvikla i den tia trur jeg.

Det er vel sjølve vingen som blir svart i den prosessen?

Vingesekken på bildet ser jo ikke svart ut!

Kent har kansje finni ett eksemplar som i kraft av det att vinga av en eller annen grunn har stoppa opp viser oss noe "nytt", ivertfall er det nytt for meg!

Har sett mange døgnfluer klekke, har til og med hatt en del som har klekka i en liten vanndamm i hånda mi, ingen av døm har sett sånn ut, men hvis det i utgangspunktet var en defekt med vingen på detta eksemlaret sånn att den øverste delen av vingen aldri blåste seg opp mens den neafor gjorde det......?[/quote']

 

Jeg har nok kommet til den konklusjonen jeg også, grunnen til at jeg tenkte som jeg gjorde var det med søpplefyllinga som ligger noen hundre meter fra der jeg fisket.

I og for seg så var døgnflua aktiv den, stod på alle fire på vannet med halen høyt løftet. Har liksom sett noen tusen duns i løpet av årene, men aldri noe som dette. Tror konklusjonen blir at det er et enkelt individ med seriøse problemer, tror ikke det blir mange imitasjoner i min boks som skal bindes etter denne 8)

 

Kent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lurt godt og lenge på bildet ditt jeg også Kent!

Det er sikkert noen få prosent/promille(?) av insekta det er ett eller anna gæli med og takket være folk som har øya og kamera med seg får vi se mye som ellers er nesten usynlig!

Det med søppelfyllinga er slett ikke dumt, vi leter jo etter mulige årsaker å tar ofte det mest iøenfalne først!

Er jo ingen umulighet att det er noe fra den dynga som har gitt den døgnflua en skade som har ført til detta lille "fenomenet"!

Miljøskader kan starte med sånne små tegn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...