Gå til innhold

Hvordan lære å kaste?


RolvS

Anbefalte innlegg

Hei,

Til sommeren har jeg tenkt å lære eldstemann - Emrik, som blir sju år nå i mars - å fiske med flue. Dette er ikke bare overoptimistiske pappa - jeg hadde tenkt å vente ett år til men han sier han er veldig gira selv så han må nesten få prøve seg. Selv lærte jeg å fiske med flue på den egentlig verst tenkelige måten: Helt uten noen som helst form for veiledning fra jeg var tolv år - og egentlig strengt tatt til i dag. I dag kan jeg kanskje skrive bok om kastefeil jeg har og har hatt - for denne tråden er det vel nok å slå fast at jeg ønsker å gi Emrik en best mulig start på fluefiskelivet.

Jeg har plukket opp litt tips her og der; her er fra hukommelsen hva jeg husker i farta:

 

  • Overlining for å gi god 'kontakt' med snøret (en av gamlekara)
  • Fokuser på rett linje (Fismen)
  • For barn - kort stang med lav svingvekt (Stefan? Sier seg egentlig selv - barn i denne alderen har svake håndledd.)

Noen andre som har forsøkt å lære andre å kaste med flue? Erfaringer? Noe dere lærte? Hva fungerte å si, hva fungerte ikke? Hva var det riktig å fokusere på, osv.

- Rolv

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv med en 'sleng' av gangen. Trekk ut litt snøre, legg det fremover, og tren på en baksleng med riktig stopp bak og akselerasjon bakover, bråstopp, og akselerasjon for å strekke snøret fremover igjen. Ikke tenk for mye på fremslengen, den tar man i neste omgang.

Viktig å huske på at barn opplever tid på en annen måte enn oss, og en halvtime kan oppleves som en lang økt. Prøv å gjør det lystbetont sånn at dere får en fin tid sammen. Ta en kakao og en kvikklunsj eller noe mens du forklarer litt og så lar han prøve. Hold på så lenge han har lyst og er den slutt etter ti minutter så avslutt og ta en ny økt senere. Om du klarer å gjøre det til en hyggelig stund dere har sammen, så blir det en god start og noe som gir poden en god lyst og gode minner, og da er lærelysten større, og øktene er noe han har lyst til å oppsøke.

Endret av Truls H. Johnsen
  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde med min datter første gang når hun var 8. Hun tok det svært kjapt etter 3-4 runder på plen, ca 15 min per gang. Problemet var at hun ikke var så interessert i å praktisere. Uansett bruk de gode tipsene over og dine egne fornuftige forslag. Praktisk fiske var det jeg manglet for min datter. Ta med poden til et vann med mort eller tett bestand av ørret og sørg for at de ser og føler liv, dette kan oppnås med korte kast og moderat kontroll. Selv har jeg opplevd alle kastefeilene i boka og er stolt av at mange gjenstår. Jeg har ikke instruert men la oss kalle det hjulpet et par kamerater til å begynne å kaste med flue og erfaring tyder på at selv en kløne kan formidle grunntanken. Den ene kompisen kaster bedre en meg rent estetisk, og svært ofte langt bedre også praktisk.

Mitt beste råd er å få unga til vannet der fisken er å finne.

H

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Ikkje gjer dette til ei trening, dvs kastetrening kor gøy er det egentlig?

Kort stang, 6-7 fot. Til kortere til betre kontroll. Eg har laga ei slik ei (http://www.instructables.com/id/Ten-Dollar-Tenkara/) Har ikkje vore i vatn enda men avkommet synes det er kjempegøy og denge rundt på plenen, så når is og snø er smelta så vert det prøvetur. Har bunde opp ein god del landinsekt som biller og maur og stankelbein med meir etter tips frå avkommet kva dei vil fiska med. Det er jo litt gøyare å sette på ein edderkopp enn ein eller anna kjip tørr myggvariant.

Tunge snører på lette stenger gjer det lett å denge snøret ut i elva. Elv og bekker med masse småfisk, då er det ikkje så følsomt for presentasjonen eller kastelengder, lett å få snøret ut. Og som det er sagt over, legg fiskestanga di igjen heime, fullt fokus på ungane sitt fiske.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...