Gå til innhold

Oppsett til streamerfiske etter ørret i stille vann


Halvor01

Anbefalte innlegg

Her oppe på fjellet er det ofte at forholdene ikke tillater tørrfluefiske med #4 stang. Siden jeg er en av de som ikke gidder å vente i timesvis på at vinden skal stikke, har jeg nå bestemt meg for å rigge reservespolen til 6er stanga til streamerfiske.

Fordi jeg er ganske grønn innenfor dette feltet trenger jeg hjelp fra dere erfarne slukfiskere :D 

Hvilket type snøre? (Synkegrad, glassline etc)

Hvilken fortom? (Tykkelse, lengde, materale)

Og sist men ikke minst hvilken flue?

 

Jeg vil IKKE ha noen diskusjonstråd om at streamerfiske ikke er ordentlig fluefiske og sånt tull. Slike tråder er det nok av fra før, så dere "tørrfluepurister" hold dere unna! ;D 

Alle tips mottas med stor takk!

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synkeliner er helt klart å anbefale. Om du fisker fra land holder det nok med synk 1. Om du fisker fra belly eller båt kan det være en stor fordel å supplere med hurtigsynk. 

Selv bruker jeg synkeliner på 150 grain (dette tilsvarer hurtigsynkende) på en stang i klasse 5/6 som jeg fisker på kantene i overgangene mellom dypt og grunt vann. Da fisker jeg fra belly. Ikke så flink til å finne fram streameren når jeg går langs land. Er jo digg å slappe av i lyngen å sole seg også. ;D

Til fortom pleier jeg bare å benytte ca. en stanglengde med 0,25.

Har ikke mye erfaring fra streamer i fjellvann. Det er sikkert litt andre metoder som funker der. Jeg fisker mest i skauen, og har brukt mye tid med streameren der. En og annen fisk har det blitt også, og oftest ganske mye større enn de man vanligvis får på tørrflua. Alt etter forhold, og begge deler kan være like morsomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Streamerfiske er i høyeste grad fullverdig fluefiske. Men i ferskvann holder jeg meg til kun tørt, men om jeg skulle rigget et streameroppsett ville jeg brukt et oppsett likt det som jeg ville brukt til sjøørret, et wf-snøre i intermediate eller slow int. (Avhengig av dybden i vannet) med litt kort tung klump, minimum 9 fot avsmalende fortom med en snau stanglengde spiss på 0,18-0,20

Av fluer ville jeg tatt med meg noen minizonkere, øyenstikkernymfer og libeller og noen mini-clousere av craftfur. Fisket av områdene like utenfor vegetasjon, rundt strukturer kanter og overganger mellom ulike bunntyper. Tror det å tenke litt taktikk som etter sjøørret fort kan være effektivt om man overfører det til ferskvann.

Men selv ville jeg heller nytt dagen og naturen, slengt meg ned i lyngen og slumret. Deilig det også. Hadde fiskelysten tatt overhånd så ville jeg sjøsatt en litt stor daddy og latt den drive med vinden over bølgetoppene og fulgt den med et halvt øye, og gitt den et og annet strip mens jeg slumret videre.

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt oppsett er som følger:

Line: Synk 3-5 

Fortom: 1-1,5 meter feks 0,27. 

Fluer: Mye forskjellig, men zonker og woolly bugger er sikre fluer. Farge varierer, lurt å ha litt av hvert. Binder du fluer selv er det jo bare fantasien som setter grenser. Søk opp aktuell byttefisk og bind noe som ligner feks. 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trur jeg hadde gått til anskaffelse av en fast intermediate eller synk 1 som en allroundline til undervannsfiske på fjellet. Når det blåser og ikke vaker så er det også andre ting som er vel så spennende som streamerfiske på et fjellvann. Rigg opp stanga med 2-3 bustefluer/våtfluer og fisk rett og slett på klassisk båtfiske maner. Kan du fiske med båt, anskaff drivanker og fisk "loughstyle" og i tillegg hvorfor ikke eksperimentere med litt vaskelinefiske i samme slengen? Selv om det ikke er liv oppå så er det ikke sikkert at ørreten er så langt unna og aktivt fiske mens du drifter over giftige plasser i innsjøen er spennende, effektivt og langt mindre trøttende enn å stå å nidra en streamer. Fluene du bruker til dette fisket kan gjerne være i farger og størrelser på mat som fisken er vant til å se der, i tillegg er det frekt med en litt større busteflue i enden med masse liv og bevegelse (dabbler, goslings..).

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd forskjellige våtfluerigger med flytsnøret, men jeg syns det blir for mye tull og surr når jeg bruker flere fluer. Ikke har jeg fått noe mer fisk med det heller. Synes det er vanskelig nok å kaste med en flue jeg :D  De få gangene jeg har satt på en muddler eller bugger har jeg fått napp, og jeg synes ihvertfall det er dritspennede  når fisken ekspolerer på flua, spesielt i så klare vann som jeg fisker i. Å nidra en streamer er ikke noe jeg holder på med heller, hvis fisken ikke biter på det, ja da tar jeg meg en pause i lyngen isteden... Båt har jeg dessverre ikke tilgang på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nidra streamer eller piske dødt vatn med tørrflue, pick your choice.

Intermediat line med stanglengde fortom. Opplever at ikkje mønster på streamer viktig. Eg bruker ein slags march brown gold variant med og utan gullhovudet i str 8-12. Str er viktig, lite aktivitet = mindre str. 

Er jo ein metode med hurtigsynkende snøre og fluer med flyteelement i. Kast snøre ut og la det synke til botn, og dra nykkvis inn med f eks ryggsvømmer eller marflomønster på. Må jo vera gøy, har den på blokka og skal prøvast ut ganske snart. Er skildra i blant anna Lafontain si bok "Mine beste fluer".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker på meg som det er mye variasjon i forhold til hva folk gjør/tenker rundt fortomslengde og streamerfiske. Jeg har gjort for lite av dette[1] selvsagt - men har notert meg litt forskjellig av anbefalinger. For libeller/zonkere etter ørret har jeg festet meg ved et par-tre meter fluor-tippet på den vanlige tørrfluefortommen (med flyteline. F.x. Stokkebekk i libelle-artikkelen, Berulfsen på youtube.) Jeg ville tro behovet for lang fortom blir mindre når man fisker med synk/intermediate - men her er sjøørettfiskere i sjøen 'the odd ball out' ettersom de gjerne fisker med glassline og hyfsat longa tafsar. Er sjøauren mer var på fluelina enn innsjøørett?

I fjor endte jeg til slutt opp med et #6 RIO outbound short intermediate for dette fisket fra belly, og et par meter fluor-fortom (minst to tykkelser. Tenker lage en 5ft furled avsmalende sak som 'butt' til våren.) Fra land har jeg et #6 Intermediate MKB Control som Streamstix solgte billig - det har samme type profil som SA MPX eller Barrio GT-90 - lang klump, med mye vekt framme, slår greit over streamere. Dette fungerte veldig fint for meg rent fiskemessig i Femundsmarka[2] f.x. (bart rundt vannene, sjeldent vindstyrke under bris.)

[1] Kommer man noen sinne til et punkt hvor man har gjort 'nok'?

[2] Nei, vi fikk ikke noe fisk what so ever. Men jeg fikk fisket, og det var jo halve poenget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal ikke jeg ta på meg ansvaret for å svare for alle sjøørretfiskere, men jeg kan svare for meg selv som sjøørretfisker. Jeg har endt opp med at en fortom på ca to stanglengder fungerer optimalt til mitt fiske. Når man bytter fluer så går det med litt etter litt og når jeg er nede i 1,5 stanglengder så bytter jeg spiss så den blir litt over to. 

Det er er resultat av flere ting, snørene er ofte litt tunge og har ikke de lengste klumpene, og kort fronttapering. En litt lang fortom gjør at jeg kaster bedre med foretrukne snører. Jeg bruker aldri glassliner da jeg liker å følge med på lina hva som skjer, ikke alle kontakter som kjennes i inntrekkshånda.

Når jeg har trukket langt nok inn, så bruker jeg stanga til å fullføre inntrekket, og da føler jeg denne fortomslengden er optimal for en god avslutning før nytt kast. Lurer en del fisk helt på slutten.

Typiske kystsnører har ikke et forsiktig nedlegg, og jeg som fisker forholdsvis mye på grunt vann så opplever jeg å skremme mindre fisk i nedlegget av fluesnøret. Får fin strekk og presentasjon på litt avstand og skremmer lite fisk med lenger fortom. Spissen på kysten går sjelden under 0,25.

Opplever sjelden sjøørreten som fortomssky, men på grunna, og spesielt på vindstille dager med krystallklart vann så kan den være veeldig sky. Men på kysten så har mn oftere vind og litt bølger på en annen måte enn i skogen. Og man kan vel lettere komme i kontakt med større fisk på kysten, og fluene vanligvis større, så av disse grunner ville je gått litt ned på spissen i skogen og på fjellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også mest erfaring med streamerfiske fra hav og skogsvann, men har da fått ørret på fjellet på streamer også.

Jeg bruker to liner; Rio Gold #6 flyt til lette streamere og større nymfer som jeg vil skal presenteres pent. Denne lina egner seg fint som allroundline. Man kan fint fiske med en Streaking Caddis for eksempel på vindfulle dager. Den andre lina jeg har brukt er Guideline Costal #6 slow intermediate. Den er mer brutal i taperingen fra klump til fortom og klarer de fleste streamere, også relativt tunge saker. Samme lina jeg bruker til sjøørreten i havet.

Av fortom så velger jeg helst en ferdig tapert fluorcarbonfortom Tiemco Akron på 9 fot. Jeg velger helst 0X eller 1X og taperer med tippetmateriale i fluorcarbon i passende tykkelse etter flua. Samlet lengde på fortommen blir rundt 1,5 ganger stanglengden. Bruker denne typen fortom i ferskvann og saltvann.

Fluevalg er spennende, og jeg ville begynt med de klassiske streamerne Dynamitt og Mickey Finn. Wolly Buggere og midi zonkere fisker også godt. Hvis du binder selv så ville jeg søkt opp Robban sin godzonker i fluedatabasen :-)

 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.gero.no/nb-NO/produkter/wf-liner-synkegrad/guideline-4cast-wf-flytsynk5.aspx

Kjøp en sånn en i flyt/synk 3 eller 5 . God å kaste med og kommer fort nok ned. Veldig greit å ha flytende bakline i fjellvann, reine synkeliner har en tendens å sette seg fast i steiner når du skal fiske med sakte inntrekk i bølgesonen. da blir det mere banning enn fisking.

Bruker ikke lang fortom med sånn line, 9 fot maks, spesielt med lette fluer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt fjellfiske med streamer, om det er planlagt, gjøres med glassline i fast.inter. I skog bruker jeg noe langt mer hurigsynkende og jeg er ikke så nøye på glasslina. Faktisk etter tips fra @Marius_A._Book .. Funka som fjell de tipsene, Marius! :) Om den glasslina er viktig i fjellet skal jeg la være usagt - men for mitt vedkommede syntes jeg det gir mer fangst - så da bruker jeg det. :)  Hvis det ikke er planlagt streamerfiske bruker jeg hva enn jeg har ladet snellen med for det fisket jeg bedriver. 
Fortommen vil være veldig forskjellig ved de to fiskesituasjonene - ved planlagt streamerfiske bruker jeg som regel "oppbrukte" taperte fortommer - altså de som er blitt for korte for mitt tørrfluefiske. Noen ganger med tippet andre ganger uten. Prøver holde fortomen kort - max en stanglengde. Dette for å unngå at line og flue blir hengende i to vidt forskjellige vannlag og gi dårlig kontakt/kroking. Ved reint streamerfiske bruker jeg gjerne fluer av en viss størrelse... 4-12 cm. 

Om jeg skal fiske streamer med tørrflueoppsettet (som jo er det jeg oftest går med) - noe jeg også gjør relativt ofte - bruker jeg små streamere (1,5 - 3 cm lange) med kulehode og laaaaaaang fortom. Så lang jeg klarer beherske! Da får jeg streameren lengre ned i vannlaget og snøret virker ikke skremme fisken like mye. Tatt veldig mye fisk på denne måten, men det gir veldig begrenset med fleksibilitet når det kommer til dårlige forhold. Gjerne vanskeligere kaste med dette enn med tørrflue - så ikke et godt alternativ når man føler det er været (spesielt vind)  som er grunnen til  at man vil prøve streamer.

Til et dedikert kit til streamer i fjell ville jeg tenkt litt sånn her: 

 1: høy linehastighet for å enkelt jobbe i mot vinden

2: mulighet for å slå over fluer av en viss størrelse.

Også så jeg et en over meg her har nevnt en annen ting jeg tenkte gjøre et poeng ut av - flytende bakline! Oi oi oi... Det er forskjellen på frustrasjon og glede ved dette fisket! 

Så uten å komme med produktnavn, jeg er bransjetilknyttet og da blir det fort reklame, vil det vel si noe slikt som relativt kort stang med et ganske fremtungt snøre. Men snørevalget avhenger veldig av hvor store fluer du har ambisjoner om å kaste....   

  • Lik 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, SSamiK said:

Så uten å komme med produktnavn, jeg er bransjetilknyttet og da blir det fort reklame, vil det vel si noe slikt som relativt kort stang med et ganske fremtungt snøre. Men snørevalget avhenger veldig av hvor store fluer du har ambisjoner om å kaste....   

Ikke helt klart for meg hva kotymen her er og skjønner det kan være greit å trå litt varsomt,  men om infoen som kommer er 'uhildet' - i den forstand en hver person med litt tid og krefter greier å kompilere en liste med aktuelle liner som møter kravene "flytende skyteline" og "denne typen klump-fasong" - og du ikke er eneimportør av linene som nevnes - burde det være greit vel? Eller er jeg på tur nå? ???

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...