Gå til innhold

Gode tilbud på blanks/byggesett


Anbefalte innlegg

Ser at det ligger flere forskjellige linker på ulike tråder med gode tilbud på stang emner/ blanks og byggesett.

Tenkte en fellestråd kunne gjøre det enkelt når noen fant noe bra der ute i verden, eller hvis man leter etter noe.

( Leter selv nå etter 2 stk 4 emner/sett som jeg skal bygge til gutta mine 600-1500 pr stk)

 

 

Endret av Tørrflua
Lenke til kommentar
Del på andre sider

God ide! Hvilke klasser tenker du på de du skal bygge.

Selv har jeg nettopp kjøpt et par blanks, Bloke xgnp ligger til halv pris på ebay, dvs rett over 500,- disse er fra klasse 8 og oppover. Disse er MYE kvalitet for pengene! Bloke bloke xl50 er også gode senger, men litt mindre spenstig grafitt til rundt 750,- personlig så liker jeg de to jeg har prøvd med en klasse opp på snøret, ogog ut fra hva jeg leser om de, så ville jeg nok tenkt en klasse ned i forhold til hvilken snøreklasse jeg ønsker å kaste. Men dette er en personlig sak!

Men det er noe av dette som er spesielt spennende med stangbyggingen, men kan finne noen klinger som blir meget gode stenger til en meget god pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en 8,6 (eller 8') fot klasse 4 ville jeg definitivt vurdert en Five Rivers'  Signature V fra Dan Craft.

Jeg vet han har byttet produsent av disse, og jeg har kun den gamle, men de nye er også bygget på hans spesifikasjoner, så jeg antar de er noenlunde like.

Endret av Truls H. Johnsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt unna dine spesifikasjoner, men jeg ble meget positivt overrasket over denne som jeg bygde for en kompis (har en til meg selv også). Den er fra Bloke og vurderer samme emne engang til dog i klasse 4, men de har som Truls sier en mengde blanks, dan craft har også mye bra: 

Ellers har du fra Tyskland: https://www.tackle24.de/index.php?k=201 , eller hilevel.se og https://www.etsy.com/uk/shop/TaniwhaRodworks

Endret av Terje Bendiksby
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var egentlig disse jeg tenkte på

https://dan-craft-enterprises.myshopify.com/products/five-rivers-signature-v-rod-blanks

https://www.ebay.com/itm/Bloke-Fly-rod-blank-XL50-9-4wt-4-piece/292439254209?hash=item4416bce4c1:g:xCAAAOxy9DRR~kjd

De to jeg linker til er laget med lavere modulus grafitt, så de vil være litt roligere, men da er man inne på personlige preferanser og i lavere klasser så foretrekker jeg det, men jeg skal definitivt sjekke ut den blokestanga du linker til, om den finnes i klasse 5 eller 6 så er den nok en klinge som blir en kanongod sjøørretstang. Men de to du linker til er  nok gull om du liker litt raskere stenger.

Ville definitivt tatt en titt på klingene som Terje viser til også, han kan sine saker godt, og det var han som tipset meg om bloke-klingene, så det er helt klart tips som det kan verd å lytte til! 

Endret av Truls H. Johnsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den XL 50 9 4wt ser ut til å være emne som gutta kan svinge i elva. Mange gode forslag her. Tror jeg får ta de med på råd, så får de velge selv. 

Skal gå inn på Tackle24.de og etsy.com også.

Legger inn flere linker hvis jeg finner noen gode tilbud vdr stang bygging. 

Takker T og T

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar Bounce. 

Kontaktet Blokeflyrods, han anbefalte glassfiber.  Tror jeg satser på 2 av disse i kl 4. Grå med mulig orange tråd  https://www.ebay.com/itm/Bloke-XLSG-Fibreglass-fly-rod-blank-plus-full-kit-with-chrome-guides/292413573981?epid=1165572216&hash=item4415350b5d:g:yV4AAOSwEzxYQU-1

Fortsett å legge in linker på ulike firmaer, ulike klasser og emner så er det lettere for oss som er i startgropa vdr bygging. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har den selv. Kaster bra og er utrolig god stang, men jeg  ville nok brukt en line ala Barrio smallstream på den , men jeg har ikke rukket å få prøvd den grundig  med alle de forskjellige linene jeg har, men den kaster bra og har en kjapp recovery, gir deg  glassfølelse uten at den er spaghetti . Drar jeg til med raske kastebevegelser glemmer jeg at den  er glassfiber og at jeg tror jeg  kaster med et high modulus grafittemne. Samtidig tåler den roligere bevegelser. Et emne som takler mange forskjellige kastestiler og veldig tilgivende. Hadde tenkt å bruke den mer, men så ble jeg hekta på tørrflue og klasse tre. Som sagt en utrolig god sak til en rimelig penge. Jeg kjøpte komplett sett med alt. Stanga vil bli mer brukt i 2018 og jeg har tro på den sammen med Barrio smallstream eller tilsvarende line. Airflo dri x-ceed fungerer også veldig bra på stanga. Skal jeg sette fingeren på noe så er det så bagatellmessig at jeg synes øyet på toppringen var litt for stort i diameter og brukte et annet jeg hadde liggende.

 

Endret av Terje Bendiksby
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke prøvd blanksene til proof, men har kjøpt flere av de atlas snellefestene og de har jeg vært veldig godt fornøyd med. Han hjalp meg til og med å håndplukke et innlegg til et snellefeste når jeg var ute etter noe bestemt, og det ble spot on! Så god service har han definitivt.

 

mms_img4871290784449349477.jpg

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Truls H. Johnsen skrev:

Noe for glassfiberentusiasten <<l 3 stk for ca tusenlappen. Frister veldig, men nå har jeg for mange prosjekter som jeg foreløpig ikke får gjort noe med, dessverre. 

https://www.ebay.com/itm/Bloke-XLSG-Fibreglass-fly-rod-blanks-THREE-BLANKS-Custom-builders-bundle/292440460979?hash=item4416cf4eb3:g:Zq0AAOSwA3dYMHtQ

 

Det var den jeg vurderte først, så kunne jo jeg få meg ei stang til :6_smile:. Men dersom jeg tok med ringer feste og kork blei det faktisk dyrere en med ferdig kork og feste og medfølgende ringer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Truls H. Johnsen skrev:

Noe for glassfiberentusiasten <<l 3 stk for ca tusenlappen. Frister veldig, men nå har jeg for mange prosjekter som jeg foreløpig ikke får gjort noe med, dessverre. 

https://www.ebay.com/itm/Bloke-XLSG-Fibreglass-fly-rod-blanks-THREE-BLANKS-Custom-builders-bundle/292440460979?hash=item4416cf4eb3:g:Zq0AAOSwA3dYMHtQ

 

Såg den, fristande MEN den rasjonelle delen av hjernen min slo inn og konkluderte med at det er begrensa kor mange stenger eg klarar å bruke i # 2-5.... det viser seg at det er ein mismatch mellom kva eg treng og kva eg har lyst på...

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, jak skrev:

ein mismatch mellom kva eg treng og kva eg har lyst på...

Hehe, ikke veldig vanskelig å kjenne seg igjen i det...

Får dårlig samvittighet når jeg tenker på det.

Nesten ;D

 

Det er forøvrig veeeldig mange nyanser av det å trenge noe, bare man er tilstrekkelig kreativ

Endret av Truls H. Johnsen
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
  • 2 uker senere...

Jeg har nettopp handlet inn litt saker fra Proof og synes han var både rask og imøtekommende.

Han har sett i diverse varianter her https://www.proofflyfishing.com/collections/proof-kits

Jeg har ikke prøvd stengene hans men settene ser ut til å inneholde bra komponenter. Snellefestene ser bra ur (og er bra, jf. Truls) og ikke minst leverer han settene med snakebrand ringer som er mye lettere å surre pent og rett siden føttene er avrundet på innsiden og generelt jevne og pene/like. Problemet mitt når jeg handler inn til stangprosjekter er at frakten blir en stor del av kostnaden siden jeg kjøper litt her og litt der. Forutsatt et blanksene holder bra kvalitet vil jeg si at 145 § er en bra pris når du får gode komponenter og slipper å shoppe rundt

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

God service hos proof. Jeg sendte han en forespørsel en gang og det endte med at han håndplukket et innlegg etter de spesifikasjonene jeg ga etter litt mailing frem og tilbake. Og kvaliteten er det ikke noe å si på.

Blir ofte en del frakt når man skal bygge noe spesielt og man finner ringer her, klinge der, og snellefeste et annet sted. Men noen ganger bare 'må' man ha de ulike tingene. Ofte så kan de bestille ting som ikke er vist i nettbutikkene også, bare man sender en forespørsel. Da kan man spare en del unødvendig frakt (noe jeg ikke er flink til å benytte meg av)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/4/2019 at 8:35 PM, Truls said:

Den! Kunne jeg tenke meg å bygge i #5. vet du hvor my den er? den er jo ikke den myk grønn eller stiv rød versjon.. ønsker meg så myk som mulig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har planer om å komme i gang med å bygge så er nok dette det beste kjøpet du kan gjøre. Stanga mangler litt på vekt i toppdelen, spenst og recovery i forhold til en toppklasse stang, men man får veldig mye for pengene. De er ikke veldig stive. Ganske riktig ihht klasse, de bøyer seg ganske dypt ned i klingen men den er ikke av de dypeste heller. 

Så i forhold til hva man betaler så får man veldig mye stang for pengene, men man kan ikke forvente at den er helt oppe i premiumsegmentet heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner meg ikke helt på inndelingen av serier som Bloke opererer med. I Xl50-serien finnes det tydeligvis rolige grønne stenger, raske røde og litt ymse av seksdelte og diverse andre stenger i ulike farger. I tillegg har han andre serier med andre navn. Det er mulig formatet på eBay bidrar til å gjøre det enda mindre oversiktelig enn det ville vært i en vanlig nettbutikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig lite oversiktlig ja. De grønne er rolige dype stenger for finfiske, de røde er raskere til litt lengre kast. De med matt karbonoverflate er kanskje ikke så påvirket av mr bloke, og virker som mer budsjettserie. Han har også andre. Glassfiber, blanks med graphene osv. Men om man henvender seg til han så får man et bedre inntrykk. Ta en tlf til han f.eks. han er flink og serviceminded og du får oppriktige svar stort sett. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...