Gå til innhold

Crazy James Tomlinson is crazy


RolvS

Anbefalte innlegg

Er det bare meg, eller ser Tomlinson helt unreal ut? Videoen under har ett og annet gullkorn, men de er vanskelig å få med seg mellom rar skotsk mumling, gjentatte lite informative utsagn som «you can see how easy it is» og crazy kastelengder tilsynelatende uten særlig innsats. 

 

  • Lik 1
  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Filmen blir vel litt lang og intens for meg . En ting er å kaste så langt på grass, noe annet er når en vader. Språklig forsto jeg hvert  ord. Men så har jeg hvert på kryss og tvers på øyriket mange ganger . Uten å fornærme noen så blir det litt sognamaul ja, men dialekter er nå koslig og særegent da, som krydder. Kanskje vi skal være glad for at Tomlinson ikke er fra nord england? Klart han er inne på noe, men så er det det å ha kontrollen på flua da og  for meg så får jeg sjelden fisk lenger enn 15-20m fra stangtuppen ofte  mye nærmere, men det er meg:6_smile:

Endret av Terje Bendiksby
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes han oppsummerer ganske greit hva man bør tenke på fra litt før 9 min til 10 min ut i filmen, og det er å vende over stanga mot slutten av håndas bevegelse i fremkastet slik at man får ladet bunndelen av stanga, rett linje, utstrakt snøre som hjelper til med å lade stanga og litt høyt stoppunkt og høy fart på snøret. 

Trenger man kaste så langt i fiskesituasjon, eller hvor langt trenger man egentlig å kaste..? Selv har jeg ytterst sjelden behov for kast lenger enn 25 m når jeg fisker på kysten, og hadde sikkert klart meg fint med 20m, og det er vel 15-20 m jeg stort sett har trengt når jeg fisker ørret. Og jeg tar heller et kontrollert kast med god presentasjon på 20 m enn at alt lander i en krøll på 30 m. Ser man i filmen når han nærmer seg 120 ft så lander ytterste delen i en krøll, noe som er lite hensiktsmessig i en fiskesituasjon.

Det som er viktigst for meg er at jeg kan fiske så uanstrengt og med færrest mulig kasterelaterte feil som mulig. Altså konsentrere meg mest mulig om fiskingen, naturen og være til stede på turen heller enn det tekniske ved kastingen. Klarer jeg å lure snøret inn mellom granene, og få vippet flua ut til fisken som går og vaker i en vanskelig tilgjelgelig krok av vannet så gir det meg mer enn å kunne kaste midtfjords. Og på kysten så er det mer det taktiske som spiller inn enn evnen til å kaste 30+

Men i det hele tatt, så synes jeg det er på tide at sola begynner å ta unna litt snø, sånn at buktene begynner å varmes opp, og at isen går i diverse vann. 

I praktisk fiske så må man som regel kompromisse litt mellom teknikk, taktikk og muligheter for baksleng. Det viktigste er å ha kontroll på hvor flua havner. Trene teknikk er viktigere for enkel fiskehverdag, så får en eventuell lengde bli et resultat av teknikk. Men her er det vel like mange prioriteringer som det er fluefiskere vil jeg tro :12_slight_smile: dette er i hvert fall mine tanker rundt kasting.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

120 fot med en femmer , da hadde en  vært med å knive om en topplassering i en konkurranse. Ellers er det på tide at sola tiner snøen og varmer opp snøre og en fiskesugen sjel. Lengter mer etter det enn å kaste 36 meter. De få gangene jeg har klart å kaste så langt er med ei switchstang og 35 grams snøre  i havet, men klarte ikke å få kontroll på flua kjapt  nok i bølgene  så fisken jeg så der ute ble ikke fristet nei.

Endret av Terje Bendiksby
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det så mer "unreal" upresist og veivete ut.. Ser ut som han har lessa på en blytung line på en allerede kraftig stang og han har ikke spesielt mye overheng heller, det hadde blitt enda mer kaos med den stilen. Skal si det snøret er langt når han ikke har backinga ute når han kaster "40 yds". Mye røkk og napp synes jeg og det skaper skjelden harmoni i snørebuktene.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

CV hans er det  ingenting å si på:  James Tomlinson is a fly fishing casting and angling champion, world record holder and has won over 300 medals and trophies in national and international championships. Jim demonstrates fly casting at game and country fairs throughout the world. He has won many all round casting titles for distance and accuracy and was the first British caster to score the perfect 100 maximum points in the world championships

Endret av Terje Bendiksby
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heh, han skrev bøker om fluekasting før de fleste av oss her var tørre bak øra... :) (e.g. "Fly Casting Techniques for the Modern Angler", 1984) Ser kanskje litt slaskete ut noen av tinga i videoen over, tror likevel han kaster fletta av de aller fleste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tydelig a han har et eller ved kastingen sin. Det går jo uhorvelig langt. Men jeg kan ikke skjønne at det er 'that simple' å få til de lengdene. Har klart å strekke meg til 30, men det er på en meget god dag, og da er det jo laaangt igjen til lengdene til denne karen :35_thinking:

Du har nok helt rett, han kaster fletta av de aller fleste av oss. Lett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss det var lissom ikke den stilen jeg forbinder med kasteguru. Jeg har da sett og møtt noen som har langt mer grasiøse bevegelser og stil enn dette her.
Men jeg trur fremdeles han har rigga seg til med noe som lett går 30m og i den sjangeren finnes det litt av hvert. Og ikke spesielt mye som vi bruker til tørrfluefiske etter ørret i klasse 4/5.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Er også enig i at det umiddelbart så litt rotete og «veivete» ut, men leser jo av nevnte CV at han helt sikkert vet hva han gjør! Hadde vært morsomt å se mer av snørebuktene hans og hvordan det fortoner seg. Artig fyr også. Med den capsen, brillene, og barten kombinert med tempoet hans, så tenkte jeg umiddelbart på Kjetil og Kjartan show! Men er helt sikkert kjempeflink:)

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I stillwater-miljøet er det stedvis og tidvis populært med vester fulle av sy-på-merker som forteller hva du har vunnet, når du har deltatt, i hvilke konkurranser du har deltatt og hvor lenge du har holdt på. Mange fete merker på vesten til denne karen ja! Litt befriende egentlig å se en gammal rallar totalt gi faen i utstyrshysteriet de aller fleste av oss er så forbanna opptatt av. Det kan bli litt mye Simms til tider. På meg også. Jeg er blitt fan av Mr Tomlinson, ingen tvil om det, og kanskje finnes det et merke der ute med hans portrett som jeg kan sy på vesten min? Det hadde virkelig vært classy!

  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han kaster på ingen måte bra. Det er upresist og vinglete, i tillegg til at han lar stanga vandre langt før han starter fremkastet. Der taper han masse arbeidsvei, og de tilsynelatende lange kastene forutsetter da sannsynligvis betydelig overlining. Han burde hatt litt kyndig kasteinstruksjon, så kunne han blitt bra.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste med James Tomlinson er verken kastinga eller presentasjonene, men det er vesten, sveisen, capsen, buksene, skoa, språket og ikke minst barten. Her har mange av dere gått glipp av det viktigste med denne cult-figuren. Mulig han kunne ha kasta bedre og vakrere, men James er James. Tipper han hadde fiska alle dere forståsegpåere under båten. Ihvertfall i lokalvanna vest for Glasgow!

KjellG.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare innrømme at jeg ble nysgjerrig på ham . Nå klarer jeg ikke huske noe om ham , men han skrev noen bøker om fluefiske på åttitallet og der var forordet: The author has held eleven different British casting records and several world records. He has worked as chairman of the British Casting Association ...

Er svaret så enkelt at han kaster i en fordums stil og det virker også på moderne stenger selvom det ikke ser så elegant ut som mange moderne kasteguruer?Husker at de første bøkene jeg leste om fluefiske var fra Knut Rom og Olsen hvis fornavn jeg har glemt, så var det å stoppe bakkastet kl 1, så stoppe framkastet kl 11 og ta stanga ned til kl 10. hvis jeg husker riktig om  datidens stil.

Endret av Terje Bendiksby
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo legge til at han skaper litt debatt på de britiske øyer også. Men harde fakta er vanskelig å komme unna: "Amused by the comments on slide loading but on Hogmany (tonight) without time to really study what happens I resorted to looking at a video by Jim Tomlinson who was a very successful tournament caster. He is I’m told, the World record holder for single handed distance casting having sent a fly an amazing 61.32 metres using a 9ft 6in rod and long belly WF #9 fly line, achieved in 1987 at the European Grand Prix. Anyway Jim is a small and slightly built man and now in his late 60’s remains a great fly caster. Interestingly he used no slide loading on his casts until the last back cast prior to delivery and then he did. The reason appears to be that he made a maximum length haul on that cast which meant that his arms are much further apart than normal, lots of drift as well and after slide loading during part of the time that his hand regained position his final cast is delivered high with a maximum haul. Slide loading is certainly not creep, classical creep is when distance is removed from the stroke without loading and slide loading does not do that or it would not be slide ”loading”

Dette var skrevet i 2009.Bare for ordens skyld det er ganske vanlig at navnet James blir til Jim noen steder. Og jeg mener bestemt han har den britiske rekorden på femmer med rundt 40m eller deromkring.

Endret av Terje Bendiksby
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lillevann skrev:

Det er ingen her som husker Lillevann.

Jeg mener å ha hørt gjetord om en Lillevann. 

Etter sigende var han en ekspert på sjøørret som kun trengte en hvit woolybugger for å fiske skjorta av hvem som helst. Og ikke minst er han en mesterkaster av rang, som kunne kaste så rett som ingen vanlig mann kan. En sagnomsust magiker med fluestang og en skarp penn.

Tross alt dette så var Lillevann kledelig beskjeden.

.......

Fra spøk til alvor så er det godt å se deg tilbake Lillevann!

Endret av Truls
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Truls skrev:

Jeg mener å ha hørt gjetord om en Lillevann. 

Etter sigende var han en ekspert på sjøørret som kun trengte en hvit woolybugger for å fiske skjorta av hvem som helst. Og ikke minst er han en mesterkaster av rang, som kunne kaste så rett som ingen vanlig mann kan. En sagnomsust magiker med fluestang og en skarp penn.

Tross alt dette så var Lillevann kledelig beskjeden.

.......

Fra spøk til alvor så er det godt å se deg tilbake Lillevann!

Takk for det! God oppsummering.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...