Gå til innhold

Når tar sesongen til i år?


Terje Bendiksby

Anbefalte innlegg

Skal gjøre årets første forsøk i elv i morgen, og aldri har forventningene vært lavere.

Det er jo absolutt ingenting som minnet om vår her på østlandet, selv om det har vært plusgrader i sola på dagtid i det siste.

Men det får så være . . . Så lenge det er åpent vann spiller det ingen rolle hvor mye snø som ligger på land, og det klekker garantert fjærmygg.

Det jeg frykter når det gjelder dette fisket er vind, og om det har vært vindstille de siste 5 ukene, så blir det slutt på det når jeg rigger fluestanga.

Fra mandag er kulda tilbake, og den slipper ikke taket før etter påske, så det er nå eller aldri.

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal gjøre årets første forsøk i elv i morgen, og aldri har forventningene vært lavere.

Det er jo absolutt ingenting som minnet om vår her på østlandet, selv om det har vært plusgrader i sola på dagtid i det siste.

Men det får så være . . . Så lenge det er åpent vann spiller det ingen rolle hvor mye snø som ligger på land, og det klekker garantert fjærmygg.

Det jeg frykter når det gjelder dette fisket er vind, og om det har vært vindstille de siste 5 ukene, så blir det slutt på det når jeg rigger fluestanga.

Fra mandag er kulda tilbake, og den slipper ikke taket før etter påske, så det er nå eller aldri.

Du får passe på å få med deg morrasbettet da Lars, det er jo best tidlig om morra'n der på denne tiden av året. Du får uansett ha en god tur! Husk kaffe og sjokoladeboller.

 

Sent fra min F8131 via Tapatalk

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, begynner å lure på om helgen 21/22 april ikke blir fiskehelg likevel. 4 uker til tror jeg blir litt snaut. Jeg hadde jo lagt frekke planer om å fange minst 10 smellfeite ørreter på nøyaktig 650 gram!

Selv om snøsmeltingen går fort nå, så er det jo et par kilometer tykk is som også skal bort etter denne istiden. Dere som isfisker; åssen har egentlig isen vært i vinter? Mykje tjukkar?

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Vidar Langerud skrev:

Du får passe på å få med deg morrasbettet da Lars, det er jo best tidlig om morra'n der på denne tiden av året. Du får uansett ha en god tur! Husk kaffe og sjokoladeboller.

 

Sent fra min F8131 via Tapatalk

 

 

 

Det var mer is enn åpent vann på godplassene nå, så denne turen kunne jeg selvfølgelig spart meg for.

Snakket med et par fjærmygglarver på den lokale Circle K stasjonen, og de ga uttrykk for at det ikke fantes planer for noe masseklekkingerr før i slutten av april, og steinfluene sleit med omgangsyke.

Nei, det er bare å innse at denne sesongen går i vasken, for det som evt måtte klekke kommer til å gjøre det midt i flommen, som selvsagt vil vare fra mai-oktober her på østlandet.

Bare å flykte nordover, der det ser mer normalt ut.

 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det er sannelig et lang-strakt og variert land vi bor i får en si... Nesten uvirkelig at dere østlendinger fortsatt går og vasser i snø, mens vi knapt har sett filla her i Stavanger denne vinteren (mao en helt vanlig vinter her altså...) lllol

Sorry, bare måtte pppray

Endret av Jan Ingvar
  • Haha 1
  • Forvirret 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Jan Ingvar skrev:

Det er sannelig et lang-strakt og variert land vi bor i får en si... Nesten uvirkelig at dere østlendinger fortsatt går og vasser i snø, mens vi knapt har sett filla her i Stavanger denne vinteren (mao en helt vanlig vinter her altså...) lllol

Sorry, bare måtte pppray

Har du ikke vært ute å fanget på buzzer i Hålandsvannet ennå? Er vel tia for svære mygg der nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det er i høyeste grad i gang der ute! Vi snakker buzzer-heaven i det vannet! "Hålandsvatnets venner" på facebook - de bildene sier alt om dette vannet! Det sies at fisken legger på seg i overkant av 500gr/år på ren fjærmyggdiett der ute, og etter bildene å bedømme, samt hyppigheten av kubber som tas, så er ikke dette helt utenkelig.

Jeg var der 02.04 (åpnet 01.04), men det var jo en skikkelig kuldeperiode i dagene før, og det lå da fortsatt litt is, og var usikker på hvor tykk denne var så orka ikke å sjøsette båten, og endte opp med å trø bellyen tilbake i bagasjerommet og returnere slukøret (flueøret får man vel si)

Etter dette har det dessverre ikke blitt så mye tid. Det har vært kun kveldstid det har passt for meg med barn osv. Jeg hadde jo en tur i går med en kamerat, men han bruker ikke belly så vi ble enige om å fiske sammen et annet sted heller.

Men, månedskortet i Hålandsvannet løper til 02.05, så jeg skal nok snart få anledning (fom mai/juni gidder jeg ikke det vannet lenger. Algeoppvekst er et stort problem, med grønn suppe utover sommeren). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe :) Problemet er, som over alt her, vind! Dette vannet ligger veldig nærme sjøen, og det er rimelig flatt rundt vannet, så vinden får god fart over vannet :unsure:

Det er vel ikke samme tradisjoner og romantikk forbundet med hålandsvannet vs Irland, så hadde nok valgt det siste jeg også ja :D 

Lars Nilssen besøkte jo vannet for et par år siden... regner med snutten ligger enten et sted på larsoglars sin nettside, eller i VGTV-delen...

--------------

https://www.vgtv.no/video/127927/lars-og-lars-i-stavanger

 

Endret av Jan Ingvar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

 

På 12.4.2018 den 12.12, Jan Ingvar skrev:

Jo, det er i høyeste grad i gang der ute! Vi snakker buzzer-heaven i det vannet! "Hålandsvatnets venner" på facebook - de bildene sier alt om dette vannet! Det sies at fisken legger på seg i overkant av 500gr/år på ren fjærmyggdiett der ute, og etter bildene å bedømme, samt hyppigheten av kubber som tas, så er ikke dette helt utenkelig.

Jeg var der 02.04 (åpnet 01.04), men det var jo en skikkelig kuldeperiode i dagene før, og det lå da fortsatt litt is, og var usikker på hvor tykk denne var så orka ikke å sjøsette båten, og endte opp med å trø bellyen tilbake i bagasjerommet og returnere slukøret (flueøret får man vel si)

Etter dette har det dessverre ikke blitt så mye tid. Det har vært kun kveldstid det har passt for meg med barn osv. Jeg hadde jo en tur i går med en kamerat, men han bruker ikke belly så vi ble enige om å fiske sammen et annet sted heller.

Men, månedskortet i Hålandsvannet løper til 02.05, så jeg skal nok snart få anledning (fom mai/juni gidder jeg ikke det vannet lenger. Algeoppvekst er et stort problem, med grønn suppe utover sommeren). 

https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/dd84qX/Halandsvatnet-Dette-kan-vare-farlig-for-bade-mennesker-og-dyr

Dessverre bak en betalingsmur, men bildet taler for seg... 

yuck!sssick

Og med det var dessverre sesongen allerede så godt som over i Hålandsvatnet...:8_laughing:

Endret av Jan Ingvar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Sesongen 2018 kan gå over i historien som sesongen det rett og slett ikke var vits i å vente på... Ok, det er nok en håndfull turer igjen å gjøre det på, men fyttigrisen denne sesongen var ræva.

Venter allerede på 2019. Det blir bra. 2019 blir best evah!

  • Trist 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk heldigvis noen bra turer og noen heftige ørreter i starten, utover det så har det ikke vært en ørret å se i overflaten siste to måneder. Tragisk rett og slett, men da er de enda litt større til neste år. Regner ikke med at det blir like tørt og varmt neste år...

Heldigvis så er det andre arter som har reddet fiskesommeren. Uten alternativer så hadde det blitt nitrist, og å stå og dra streamer eller nymfer i skogsvann synes jeg er skikkelig kjedelig, da må jeg ut på kysten for at det skal føles riktig. Men enda mulig at avslutningen av sesongen blir bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For den som fikk til å komme seg ut i mai så var det slettes ikke så ille på forsommeren i år i de snaue 3 ukene det var fiskbart. Juni derimot var helt skandale i skauen, jeg rundet av skaufiske 29 mai og tok min første tur igjen nå i helga ;D. Ser i dagboka at jeg har fisket 13 turer i skauen hittil i år, normalt så pleier jeg vel å ha 30 turer i skauen ila sesongen. Skal jammen stå på hvis jeg skal nå det, uten at det er noe mål.  Jeg er glad jeg kom meg avgårde på et par elveturer før det ble helt kokt utover i juli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syklet et stykke innover drammensmarka i går kveld (uten stang) og det var nesten trist å sykle forbi alle de flotte vannene for det var ikke et eneste vak å se.

Virket helt dødt, og ga egentlig en guffen følelse på grunn av hvor lite liv det var. Ingen insekter og null vak.

Ser ut som myggen må redde stumpene av sesongen. Heldigvis så er det ikke lenge før sjøørreten kaller ute i de salte elementene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til de av dere som har vært i gamet mye lengre enn meg, hvor ille/annerledes har året i år vært kontra tidligere? Jeg sitter egentlig litt igjen med en følelse av jeg valgte ett "rart" år å starte med flue.

Endret av Roaas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...