Gå til innhold
  • 0

Streamstix angry seatroutseeker #7 9' til ørret og smålaks i elv?


Ruben Petterson

Spørsmål

10 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Hei! En stang i klasse 7 vil klare seg greit den, man kan legge mye press på en fluestang, men man bør kanskje tenke litt på hvordan man kjører fisken, så man får brukt bunndelen av stanga i kjøringen, og holder vinkelen godt under 90 grader mot fisken, så man ikke risikerer stangbrudd. Kjør med god brems på snella og tilstrekkelig med backing. Er elva stri og man ikke har mulighet til å følge etter fisken så ville jeg kanskje foretrukket noe kraftigere, men tror du vil komme greit ut av det. Får håpe du får muligheten til å måle krefter med en slik fisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Interresant spørsmål. Sjuer og åtterlina har antagelig bruddstyrke på rundt 9 kilo. Det er ikke så mange kilo press du klarer å legge på fisken. Tør du, heng en kilo i i fortommen og se om du klarer å løfte den med sjueren.  I Numedalslågen ble det det en laks 20 kilo på 12 krok og ditto fortom, mener 0.25 eller var det 0.30? .Så hvis du ikke fisker et sted hvor backingen ikke files mot bunnen er det ingen grunn til velge noe annet 20 pund dacron, så sant vi ikke snakker dynema braid som Power pro osv.

Endret av Terje Bendiksby
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Om de er av samme materiale, så bygger 30 lb en del mer ja, men har du 100m backing på så ville ikke jeg vært spesielt bekymret, spesielt ikke om jeg har mulighet til å følge etter fisken, men så er det noe med den magefølelsen da. Om du føler det er snaut så har man jo det i bakhodet når man fisker også... føler du deg tryggere med mer så er det jo ikke noe problem å bytte heller. 20 lb holder om man tenker på bruddstyrke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...