Gå til innhold

Hjelp til valg av ny fluestang


Anbefalte innlegg

Hei. No når våren og tørrflue sesongen, og forhåpentligvis plussgrader ikkje er for langt unna:)  Vurderer eg innkjøp av ei ny stang. Eg har ei Guideline LPXe 8,6' #4 og 9' #5. Har vurdert ei Orvis superfine carbon 9' #4 til tørrflue i ei lita elv eg bruker ein del dager i om sommeren. Har lyst og prøve ei stang med ein litt roligere aksjon. De er mest ørret i 300-500 grams klassen men kan vera opp mot kilo med sprek ørret. Nåken som har erfaringer med ei slik stang? Har vurdert Guideline Fario og. Har ikkje fiska meir enn 2 sesonger med flue, og har lite erfaring med andre merker enn Guideline. So er åpen for tips om andre merker:) 

Mvh Ruben 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min egen del ville jeg vurdert kortere stenger i de lettere klassene. Begge stengene er gode stenger, men om jeg skulle foreslått noe så ville det vært en Winston B3LS. Gode og dype stenger, med masse 'feel'

Om du har mulighet så er det beste å få prøvekastet, gjerne side om side, for å gjøre seg opp en mening om hva man liker best. Det er vanskelig å anbefale stenger til andre. Til små elver så kunne det også vært artig å foreslå en nyere glassfiber, da snakker vi dypt og rolig :12_slight_smile:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for svar:) Har ikkje heilt bestemt meg for stang, og har vurdert glassfiber:)  Men har forstått de slik at ein kan bruke mykje energi om ein vil ha eit litt lenger kast med glassfiber?  Elva har litt varierende størrelse,  men kan jo ta me to stenger.  Har kun lest på de eg har funne på nett,  og forstår at de er vanskelig og gje anbefalinger til andre angående valg av stang. Grunnen til 9 fot stang er at eg har forstått at de er lettere med lengre stang til  underhåndskast. Men veit ikke korleis denne er til den typen kast? De er ikkje alltid mulighet med overhåndskast grunna busker og trær:) 

Mvh Ruben 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor du i nærheten av Lillestrøm så bør du ta deg en tur til Skedsmohallen i morgen . Da har Gero sportfiske en fluefiskedag, da kan du få testet masse stenger inne i hall og kastebasseng til vannkast. Flere av de store leverandørene er der med årets nyheter.

I tillegg er det masse ting på tilbud <<l

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er steindyr den grønne stanga ja... men veldig god, rett og slett rågod. Heldigvis er det mye annet bra også, og man får gode stenger langt ned i pris. Og godt er det!

Vet ikke om det er noen sånne demodager på din kant av landet, men det burde det egentlig være, nå som det går mot sesong og det hele.

En moderne glassfiber er ikke skremmende tung, men da er man gjerne på litt kortere stenger. Veldig artig følelse å kjøre fisk og å kaste med glass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høyrt mykje bra om Winston,  men  finner ikkje forhandler i nærheten so vanskelig og få prøve.

Har sett litt på YouTube og fiske med glassfiber og carbon, men dei er vel somregel gode kastere,  som kan kaste perfekt med dei fleste typer aksjon og forskjellige stang typer. Får prøve og finne nåken i nærområdet som har ei stang eg kan få prøve. Er jo ikkje sikkert eg finn meg til rette med ei full flex glass/carbon so sikkert lurt og prøve først. Er jo blitt vant med LPXe som er ei ganske rask stang. 

Tusen takk for svar og hjelp:) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Superfine carbon #5 er for tiden min ubestridte favorittstang, men den er ganske rolig og mange jeg har møtt har reagert på det. Så er nok lurt å kjenne på den eller andre rolige stenger for å finne ut om den type aksjon er noe du liker.

..når det gjelder vannkast er ikke korte stenger nødvendigvis noe hindring. Har en 7.6' #2 stang som er både fin og gøy å vannkaste med. Hvis omgivelsene er trange og knotete kan kort stang være en fordel..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier du vurderer Fario, og det tror jeg du gjør klokt i. Jeg er ganske fersk selv, men den passer meg perfekt. Ganske dyp og rolig, men ikke for myk. Akkurt perfekt til generelt tørrfluefiske i klasse 4 og 5. Jeg har selv den gamle modellen, men den nye classic ligner visst endel. CRS modellen er raskere hvis du liker det. Koster i overkant av 3500 ny, men du kan plukke opp en brukt for under 2000 spenn. Mye rimeligere enn å gå for en toppmodell sage/winston/scott. Mange i tillegg til meg som synes at farioen nesten kan sammenlignes med disse. 

Husk at dette kun er min mening, og lykke til med stangvalg!

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, simen corneliussen skrev:

Superfine carbon #5 er for tiden min ubestridte favorittstang, men den er ganske rolig og mange jeg har møtt har reagert på det. Så er nok lurt å kjenne på den eller andre rolige stenger for å finne ut om den type aksjon er noe du liker.

..når det gjelder vannkast er ikke korte stenger nødvendigvis noe hindring. Har en 7.6' #2 stang som er både fin og gøy å vannkaste med. Hvis omgivelsene er trange og knotete kan kort stang være en fordel..

Hei og takk for svar :) Ja, de kan nåkk vera lurt og prøve før ein kjøper, og prøver og finne butikk eller forhandler i Bergensområdet som har ei slik stang :) Skulle vore på messe og fått prøvd fleire typer aksjon og lengde for og finne ei som passer meg.  

Når de kommer til vannkast trur eg at  de er mulig med dei fleste typer og lengder når ein har trent nåkk, og har riktig teknikk. Har desverre ikkje nåkk trening og mangler teknikk, men blir masse trening i vår og sommer :) Men har forstått de slik at de finnes stenger som kan vera lettere og lære med? Vil du sei ei Orvis superfine carbon 9 fot #5 eller #4 er ein aksjon de er lett og lære seg vannkast med?

Mvh Ruben 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Halvor01 skrev:

Du sier du vurderer Fario, og det tror jeg du gjør klokt i. Jeg er ganske fersk selv, men den passer meg perfekt. Ganske dyp og rolig, men ikke for myk. Akkurt perfekt til generelt tørrfluefiske i klasse 4 og 5. Jeg har selv den gamle modellen, men den nye classic ligner visst endel. CRS modellen er raskere hvis du liker det. Koster i overkant av 3500 ny, men du kan plukke opp en brukt for under 2000 spenn. Mye rimeligere enn å gå for en toppmodell sage/winston/scott. Mange i tillegg til meg som synes at farioen nesten kan sammenlignes med disse. 

Husk at dette kun er min mening, og lykke til med stangvalg!

Hei :) Ja eg har sett både på Fario og Fario CRS:) Har lest ein del om begge stang typene og trur sjansen for og få prøve ei slik stang er større enn ei Orvis superfine. Har og ei Fario Lw 46 snelle på LPXe stanga so hadde passa bra med ei Fario, kan uansett ikkje få for mange stenger:) Må prøve og få teste den av nåken i nærmiljøet.

Om nåken har tenkt seg på fisketur i nærheten av Bergen me ei Fario #4 eller #5 blir eg gjerne med på ein fisketur :) Er forresten lite kjent med elver og vann i området, so berre og ta kontakt om ein vil ha selskap på tur :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.3.2018 den 23.52, Truls H. Johnsen skrev:

Den er steindyr den grønne stanga ja... men veldig god, rett og slett rågod. Heldigvis er det mye annet bra også, og man får gode stenger langt ned i pris. Og godt er det!

Vet ikke om det er noen sånne demodager på din kant av landet, men det burde det egentlig være, nå som det går mot sesong og det hele.

En moderne glassfiber er ikke skremmende tung, men da er man gjerne på litt kortere stenger. Veldig artig følelse å kjøre fisk og å kaste med glass.

Enig med Truls, glassfiber (nyere type) er morsomme å fiske med.

Ser du er litt bekymret for de korte lengdene som glassfiber leveres i, jeg var også skeptisk til hvilke kastelengder den ville klare. Bygget så en Epic 476 (#4 7,6 ") fisket med den i 1 sesong i elv og fra belly.  Jeg er ingen superkaster, så for meg er det kun 1 til 2 meter som skiller på et maks kast i optimale forhold. Vil si det sånn at glassfiber stanga er min nye følgesvenn. Driver nå å skaffer deler til 2 nye glassfiber stenger til begge gutta mine så de også får. Så avskriv ikke glassfiber før du har testet. Testing før kjøp er undervurdert. Sett av en hel dag til testing, prøv å la være å se på pris. Bruk gjerne 2 ulike liner ved testing. Flere ganger har jeg endt opp med stenger som faktisk var blant de billigste. 

 

 

 

 

 

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Ruben Petterson skrev:

Men har forstått de slik at de finnes stenger som kan vera lettere og lære med? Vil du sei ei Orvis superfine carbon 9 fot #5 eller #4 er ein aksjon de er lett og lære seg vannkast med?

Tja.. vanskelig å svare på synes jeg. Tror det kan ha mye med kastestil å gjøre.. Selv liker jeg rolige bevegelser og synes derfor rolige stenger er fint. Tror også man har litt mer og gå på under kjøring av fisk med mykere stenger. 

Om det er en god stang for deg å lære på, tørr jeg ikke påstå noe om..

..vet ikke noe om lpx'n du har fra før men kan være en ide å kikke på noe brukt med aksjonen du er nysjerrig på. Så kan du heller oppgradere senere hvis det viser seg å være veien å gå.. :) 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Tørrflua skrev:

Enig med Truls, glassfiber (nyere type) er morsomme å fiske med.

Ser du er litt bekymret for de korte lengdene som glassfiber leveres i, jeg var også skeptisk til hvilke kastelengder den ville klare. Bygget så en Epic 476 (#4 7,6 ") fisket med den i 1 sesong i elv og fra belly.  Jeg er ingen superkaster, så for meg er det kun 1 til 2 meter som skiller på et maks kast i optimale forhold. Vil si det sånn at glassfiber stanga er min nye følgesvenn. Driver nå å skaffer deler til 2 nye glassfiber stenger til begge gutta mine så de også får. Så avskriv ikke glassfiber før du har testet. Testing før kjøp er undervurdert. Sett av en hel dag til testing, prøv å la være å se på pris. Bruk gjerne 2 ulike liner ved testing. Flere ganger har jeg endt opp med stenger som faktisk var blant de billigste. 

 

 

 

 

 

Hei:) Ja trur eg må setta av ein dag eller fleire til og teste forskjellige stenger. Må vel kansje vurdere og reise for og komme meg til ei fluefiskemesse :) sikkert mykje fint og sjå og prøve :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du vil teste Winston så kanskje Stig Vivelid Nilssen kan hjelpe deg. Han er pro staff. Jeg mener han bor i ditt område i landet.

Akkurat nå har Scott en medium fast aksjons stang på rabatt. Scott G2 heter den, og den stanga har jeg bare gode erfaringer med. Grunnen til at du kan få den på tilbud er at Scott har kommet med en etterfølger som heter G-series. Søk på de store utstyrsleverandørene vi har i Norge så vil du se at enkelte har god pris på den.

Ellers vi jeg anbefale deg GL Fario Classic eller den originale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såg litt på den Scott G2 på YouTube, og fant den på villmarksbutikken. Er på tilbud såg eg ja :) Virker jo so ei bra stang. Trur Guideline Fario er eit sikkert valg, men får prøve og få låne meg ei stang og teste litt:) Skal i ekso og fiske i sommer, so kansje eg er heldig og møter på han på ein fisketur :)

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slår ett slag for g2 jeg også. Prøvde mye forskjellig, men falt skikkelig for denne og de andre stengene får sjelden luftet seg etter jeg fikk denne.

Det er vel rundt halv pris på denne nå etter at det kom ny modell også.

Endret av Feskbaill
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Feskbaill skrev:

Slår ett slag for g2 jeg også. Prøvde mye forskjellig, men falt skikkelig for denne og de andre stengene får sjelden luftet seg etter jeg fikk denne.

Det er vel rundt halv pris på denne nå etter at det kom ny modell også.

Korleis er aksjonen på denna stanga? Rolig og dyp slik som på Fario og Superfine? Har lest ein tråd om denne stanga der eg forstår at GL higwater og GL Presentasjon er bra snører til denne stanga og dei har eg jo fra før. Og ser ut som de er fleire som liker denne stanga:)  Nåken norske nettsteder de går ann og lese om Scott fluestenger? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...